مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کرد: انتشار اوراق صکوک در سال ۹۵ با ۲۰ هزار درصد رشد به مرز ۶ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۱.۵ میلیارد دلار رسید.

محمدرضا محسني در گفت‌وگو با همشهري، تأكيد كرد: اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه بازار سرمايه به يكي از منابع اصلي تأمين مالي اقتصاد ايران تبديل شده است و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به قوانين و لوايح جديد اين روند در سال آينده نيز ادامه پيدا كند. به گفته او، در سال‌جاري 12مجموعه اقتصادي ازجمله 2وزارتخانه، يك دستگاه دولتي و 9شركت فعال در بخش خصوصي از طريق انتشار 5هزارو 916ميليارد تومان اوراق صكوك بخشي از منابع مالي مورد نياز خود را در بازارسرمايه تأمين كرده‌اند.

محسني افزود: اين رقم نسبت به سال 1389كه حجم انتشار اوراق صكوك در بازار سرمايه فقط 29ميليون تومان بود كه 20هزار درصد رشد نشان مي‌دهد.مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار گفت: در سال1395 اوراق صكوك سيمان شرق، اوراق اجاره دولتي متعلق به سازمان برنامه و بودجه، جوپار، رايتل، ماهان، فولاد مباركه اصفهان، بانك مسكن، لوتوس پارسيان، شركت مادر تخصصي بازرگاني، سايپا، وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بازار سرمايه منتشر شد.

او افزود: اين اتفاق در پي آن رخ داد كه وزير اقتصاد، در ارديبهشت‌ماه امسال با صدور حكمي، رئيس سازمان بورس را به‌عنوان مجري تقويت نقش بازار سرمايه در تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي معرفي كرد.

  • تأمين مالي 14هزار ميليارد توماني در بورس كالا

حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران با اشاره به نقش اين بازار در تأمين مالي اقتصاد در سال95 اعلام كرد: دولت امسال توانست 2600ميليارد تومان از منابع لازم براي پرداخت مطالبات گندمكاران را از بورس كالا تأمين كند. سلطاني‌نژاد گفت: علاوه بر اين امسال بيش از ۱۴ هزار ميليارد تومان اوراق سلف عادي و استاندارد معادل 3.5ميليارد دلار در بورس كالا مبادله شد و شركت‌هاي فعال بخش خصوصي از اين طريق توانستند منابع مالي‌شان را در تالارهاي بورس كالا تأمين كنند.

سلطاني‌نژاد با اشاره به اينكه بورس پسته نيز به تازگي راه‌اندازي شده تأكيد كرد: با انجام معاملات پسته در بورس، اين محصول در بازارهاي جهاني بازار خود را به‌دست خواهد آورد. معاملات خرما نيز در آينده نزديك در شهرستان بم راه‌اندازي خواهد شد و اين محصول نيز رونق اقتصادي پيدا خواهد كرد. به گفته او، كشاورزان مي‌توانند براي دريافت مشاوره به بيش از ۸۰كارگزار در سراسر كشور مراجعه كنند.

کد خبر 364850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha