چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

پیمانکار ساخت پارکینگ در جبهه شمالی ارگ علیشاه تبریز از ورود بانوان باستان‌شناس عضو هیأت کاوش اضطراری ارگ علیشاه و عمارت تاریخی فتح‌الله اف تبریز جلوگیری کرد.

ارگ علیشاه تبریز

علي صدرايي، مشاور علمي طرح كاوش‌هاي ارگ عليشاه تبريز با اعلام اين خبر به پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري گفت: اين اقدام در ادامه كارشكني‌هاي 2ماه اخير براي هيأت باستان‌شناسي كه موفق به شناسايي آثار ارزشمند در اين مكان شدند صورت گرفته است.

مدير گروه اسلامي پژوهشكده باستان‌شناسي با اشاره به توافق يازدهم بهمن مسئولان مصلاي تبريز با ادامه كاوش‌ها به‌مدت 90روز افزود: پيمانكار ساخت پاركينگ روز گذشته گفته است كه كاوش‌هاي باستان‌شناسي به جاي 90روز بايد تا 20 اسفندماه پايان بيابد.

او در ادامه با انتقاد از منع ورود بانوان باستان‌شناس عضو هيأت پژوهشي به محل كار خود در ارگ عليشاه تبريز گفت: اين هيأت از گروه‌‌هاي مختلف ازجمله گروه باستان‌سنجي دانشگاه هنر اسلامي تبريز تشكيل شده است كه ممانعت از ورود اين افراد به مجموعه، مشكلات جدي در روند كار به‌وجود مي‌آورد.

او با اشاره به تخريب جبهه شرقي مجموعه منحصر به فرد ارگ عليشاه و ساخت مصلاي تبريز در 20سال پيش گفت: سال‌جاري اين مجموعه بار ديگر به بهانه ساخت پاركينگ مورد تعرض قرار گرفت.

جبهه شمالي ارگ عليشاه تبريز جزو عرصه ارگ وعمارت تاريخي فتح‌الله اف است كه هر دو اين آثار در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده‌اند.

براساس گزارش باستان‌شناس‌ها، شواهد باقيمانده موجود در ارگ عليشاه، از لايه‌هاي تاريخي، آثار دوران گذشته ارگ و ادامه تداوم حيات تاريخي اين مجموعه حكايت دارد.

علي صدرايي، مدير گروه اسلامي پژوهشكده باستان‌شناسي با ابراز تأسف از خاكبرداري در جبهه شمالي ارگ عليشاه تا عمق 2تا 3متر اعلام كرد: در لابه‌لاي خاك و ديواره‌‌هاي باقيمانده، وجود لايه‌هاي تاريخي، داده‌هاي سفالي، آثار معماري و حتي تن پوش و ساير شواهد تاريخي قابل مشاهده است.

اين باستان‌شناس از اينكه به‌رغم نامه‌نگاري‌هاي متعدد اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان، سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري، همچنان اقدامات غيرقانوني و تخريب در عرصه ارگ عليشاه ادامه دارد، ابراز تأسف كرد.

صدرايي گفت: متأسفانه پيمانكار مورد اشاره با كارشكني‌هاي متعدد و به شكل مختلف مانع از انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در اين مجموعه مي‌شود.

مشاور علمي هيأت كاوش ارگ عليشاه با تأكيد بر اينكه عرصه ارگ عليشاه مشخص است و با عرصه خانه فتح‌الله اف همپوشاني دارد گفت: براساس قوانين كشور عرصه متعلق به ميراث فرهنگي است و هرگونه دخل و تصرف در آن جرم محسوب مي‌شود.

گفتني است؛ در روزهاي نخست كاوش‌هاي باستان‌شناسي در محدوده ارگ عليشاه «مسجدعليشاه» و عمارت فتح‌الله اف تبريز بخشي از شالوده‌هاي برج و باروي قلعه قديم تبريز كه سياحان و مورخان به آن اشاره كرده‌اند و قطعاتي از سفالينه‌هاي دوران اسلامي و پيش از اسلام كشف شد.

پس از بروز اخلال در ادامه كاوش‌هاي باستان‌‌شناسي و توقف كار، يازدهم بهمن هيأتي به نمايندگي معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و پژوهشكده باستان‌شناسي براي حل مشكل به تبريز اعزام شد. در نشست اين هيأت با مسئولان مصلاي تبريز توافق شد پژوهش‌هاي كاوش عمليات ميداني به‌مدت 90روز ادامه يابد.

ادامه كاوش‌هاي باستان‌شناسي اضطراري در ارگ عليشاه پس از رفع مزاحمت‌ها و توافق براي ادامه كار به كشف بقاياي كف آجري تخريب شده حياط اثر ملي عمارت تاريخي فتح‌الله اف در روزهاي پاياني بهمن منجر شد.

اصرار پيمانكار ساخت پاركينگ در ارگ عليشاه به‌منظور جلوگيري از ادامه كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين بناي تاريخي ثبت ملي شده در حالي صورت مي‌گيرد كه براساس بند ج ماده 114قانون برنامه 5ساله چهارم، تمامي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتي موظفند قبل از اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني و در مرحله امكان‌سنجي و مكان‌يابي نسبت به انجام مطالعات فرهنگي تاريخي ميراث‌فرهنگي اقدام و در طراحي و مكان‌يابي پروژه‌هاي يادشده نتايج مطالعات را رعايت كنند.

ارگ عليشاه تبريز در دي‌ماه سال‌1310 به شماره 170 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد و حريم قانوني آن نيز در سال1357 تعيين و ابلاغ شد. ارگ عليشاه داراي 2 دوره معماري بود؛ يكي مربوط به دوره قاجار است كه پادگان عباس ميرزا در جنگ‌هاي ايران و روس، كارگاه توپ‌ريزي و باروت‌سازي در اين مكان قرار داشت و دوره دوم مربوط به دوره ايلخاني است.

کد خبر 363650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha