رئیس شورای رقابت با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا باید ادامه یابد، تأکید کرد: با توجه به آنکه بازار پتروشیمی انحصاری است، عرضه پتروشیمی باید در بورس‌کالا انجام شود تا قابل رصد باشد.

به گزارش همشهري، مسئله خروج پتروشيمي از بورس‌كالا هفته آينده به پايان مي‌رسد. از 3سال قبل اختلاف نظر بر سر انجام معاملات پتروشيمي در بورس‌كالا بالا گرفته و اكنون به 2 دسته موافقان و مخالفان تقسيم شده‌اند. گروهي اعتقاد دارند كه پتروشيمي نبايد در بورس‌كالا عرضه شود و بسياري بر اين اعتقادند كه تنها راه‌حل ساماندهي بازار پتروشيمي عرضه اين محصول در بورس‌كالاست. در چنين شرايطي شوراي رقابت مي‌گويد با توجه به انحصاري‌ بودن بازار پتروشيمي اين محصول بايد در بازار سرمايه عرضه شود كه قابل رصد باشد و اين كار فقط در بورس‌كالا قابل انجام است.

استدلال شوراي رقابت اين است كه انحصار قيمت‌گذاري محصولات پتروشيمي داخلي در دست چند گروه خاص و بازرگاني پتروشيمي است كه اين گروه تا حد زيادي بر بازار ارز داخلي نيز تسلط دارد. در اين شرايط به‌دليل افزايش حجم توليد پتروشيمي در ايران، دامپينگ و قيمت‌شكني در بازار محصولات پتروشيمي ايران در خارج از مرزها افزايش يافته است.

  • نشست شوراي رقابت

شوراي رقابت براي اينكه ابعاد ماجرا را به‌درستي روشن كند و مشخص كند حق با چه‌ كسي است از ماه‌ها قبل كميته‌اي با حضور همه طرف‌هاي درگير تشكيل داده تا معاملات پتروشيمي را در بورس‌كالا بررسي و در نهايت رأي نهايي را صادر كند.بر همين اساس روز دوشنبه نشست اين كميته با حضور صنايع بالا‌دستي و پايين‌دستي پتروشيمي و همينطور مسئولان بورس‌كالا و شوراي رقابت برگزار شد.

از رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت درباره نتايج اين جلسه پرسيديم كه او گفت: جلسه دوشنبه شب، بيشتر يك مباحثه بود و اعضاي شوراي رقابت به سخنان طرفين گوش دادند اما در اين زمينه رأي نهايي صادر نشد.

  • راهكاري به نفع دوطرف

او توضيح داد: موضوع معاملات پتروشيمي بسيار حساس است؛ زيرا دربرگيري زيادي دارد و مربوط به زندگي همه مردم مي‌شود؛ بنابر اين همه طرف‌ها به اندازه خودشان حق دارند. در تلاشيم از طريق كميته‌اي كه به همين منظور تشكيل شده به يك راه‌حل بينابيني دست پيدا كنيم تا منافع هر دوطرف لحاظ شود.

  • خروج منتفي است

او با متنفي دانستن فرض خروج پتروشيمي از بورس‌كالا گفت: بازار پتروشيمي يك بازار انحصاري است؛ بنابراين براي اينكه يك نظارت بر اين بازار انجام شود بايد در بازار شفافي مانند بورس‌كالا دادوستد شود كه قابليت رصد داشته باشد.

  • تصميم نهايي؛ دوشنبه آينده

شيوا توضيح داد: مسائل زيادي در نشست شوراي رقابت مطرح شد؛ حتي توليدكننده‌ها مشكلات خودشان را تشريح كردند و ديدگاه‌هاي دوطرف مورد بررسي قرار گرفت اما تصميم‌‌گيري نهايي به جلسه دوشنبه هفته آينده شوراي رقابت موكول شد. رئيس شوراي رقابت ادامه داد: واحد اقتصادي مركز ملي رقابت به دقت مطالب طرح شده در جلسه را جمع‌آوري كرد و قرار است جمع‌بندي نظرات در نشست بعدي شوراي رقابت در هفته آينده اعلام شود.

کد خبر 363603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha