یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

جواد حمیدی: دامنه تظاهراتی که از 2 هفته پیش در خیابان‌های کاراکاس علیه قانون انتخاباتی مطرح شده توسط چاوز آغاز شده است، طی روزهای اخیر شهرهای دیگر کشور را نیز فراگرفته و صدها هزار دانشجو به درگیری با نیروهای امنیتی ونزوئلا پرداختند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات که هدف اصلی خود را «نه» گفتن به اصلاحاتی اعلام کرده‌اند که به هوگو چاوز - رئیس جمهور ونزوئلا - این اجازه را می‌دهد تا زمانی نامعین در قدرت بماند، دیروز در خیابان‌های کاراکاس شعار می‌دادند: «اصلاحات انتخاباتی خیر».

قرار است ماه آینده اصلاحات انتخاباتی پیشنهاد شده توسط چاوز به رفراندوم گذارده شود اما تظاهرکنندگان که عموما دانشجو هستند معتقدند مردم آگاهی لازم درخصوص این اصلاحات را ندارند و زمان این رفراندوم باید به تعویق بیافتد.

خبرگزاری فرانسه از کاراکاس گزارش داد: هفته گذشته 4 دانشجو در محوطه دانشگاه درحالی‌که از تظاهرات بازمی‌گشتند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که این موضوع بر خشم مخالفان افزوده است.

تاکنون مقامات ونزوئلا با رد دخالت در این درگیری مسلحانه، از بیان هرگونه توضیحی سرباززده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ آمریکا نیز در شماره دیروز خود با انتشار گزارشی از درگیری‌های ونزوئلا نوشت: شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که تمامی گروه‌های اصلی مخالف چاوز را تشکیل می‌دهند اکنون با نیروهای امنیتی و هواداران چاوز در خیابان‌ها  درگیر هستند.

آنها از چاوز خواسته‌اند رفراندوم دسامبر را به تعویق بیاندازد تا مردم بتوانند با آگاهی بیشتر در این انتخابات شرکت کنند.

روزنامه ال‌یونیورسال چاپ کاراکاس با اعلام خبر مجروح شدن 6 تن دیگر در تظاهرات روز جمعه نوشت: 2 افسر پلیس نیز در بین مجروحان دیده می‌شوند. همچنین 2 روزنامه‌نگار نیز به‌دلیل جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.

پایگاه اینترنتی شورای همکاری آمریکا با اشاره به اظهارات چاوز در این‌باره نوشت، رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی به مردم کشورش گفت اجازه نخواهد داد عده‌ای خیابان‌های کاراکاس را جولانگاه خود قرار دهند و به‌شدت با هرگونه اعتراض اینچنینی مبارزه خواهد کرد.

چاوز ایالات متحده را به سازمان‌دهی این تظاهرات متهم کرده است.

روزنامه الی‌پائیس چاپ مادرید نیز به نقل از سیمون بولیوار - قهرمان ملی ونزوئلا – نوشت: هیچ چیز برای یک کشور خطرناک‌تر از این نخواهد بود که رئیس جمهوری برای مدتی بسیار طولانی بر سر کار بماند.

وی در تظاهرات دیروز که صفوف مخالفان مسافتی 3کیلومتری را پشت دانشگاه اصلی شهر تشکیل داده بودند گفت:‌ این اصلاحات نیاز به بازنگری دارد.

آسوشیتدپرس نیز از کاراکاس با اعلام این‌که دانشجویان خشمگین در خیابان‌ها فریاد می‌زدند «ونزوئلا باید علیه خشونت و اصلاحات متحد شود» نوشت: اما کاراکاس همچنان از محبوبیت بسیاری در کشور برخوردار است.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز در گزارش مفصل نوشت – اصلاحات ارائه شده توسط چاوز 33 مورد اصلاحات را درباره انتخابات و به طور کل قانون اساسی کشور ارائه کرد که چند روز بعد وزارتخانه‌ها و گروه‌های دولتی 36 مورد دیگر به آن افزودند.

تمامی این 69 مورد به فاصله یک هفته در مجمع عمومی (پارلمان) ونزوئلا تصویب شد که گروه‌های هوادار چاوز تمامی کرسی‌های آن‌را در اختیار دارند.

اینترنشنال هرالد ترایبیون نوشت: این اصلاحات بی‌شک به تمرکزگرایی قدرت در دستان رئیس جمهور خواهد انجامید که می‌تواند برای آینده دمکراسی در این کشور آمریکای لاتین خطرناک باشد.

کد خبر 36353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز