سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: بسیاری از خانم‌های خانه‌دار از تکراری بودن کارهای روزمره‌شان می‌نالند. این تکرار وقتی برای آنها بیشتر آزار‌دهنده می‌شود که اعضای خانواده، این کارها را ساده و پیش‌پا افتاده ببینند.

یک بغل انرژی در خانه

زماني كه اين حلقه روزمرگي و ديده نشدن كار خانم‌ها به‌طور مداوم تكرار شود، آنها ذره ذره حالاتي را در خود مي‌يابند كه شباهت‌هايي به افسردگي دارد. اما آيا واقعا خانه‌داري مساوي است با كسالت و افسردگي؟! اين روزها كه متاسفانه همه‌‌چيز درباره فعاليت خانم‌ها فقط و فقط با حضور در اجتماع آن هم از نوع فيزيكي‌اش سنجيده مي‌شود، هستند زنان جوان و با استعدادي كه ضمن حضور در خانه، پر از انرژي و انگيزه براي شادابي خود و خانواده‌شان هستند. خانه‌داري پر از فعاليت‌هاي لذتبخش است. كافي است آنها را پيدا كنيد، دستي به سر و رويشان بكشيد و شيرجه بزنيد به سمت انگيزه و انرژي. اين روزها، روزهاي شهادت مادري است كه براي حضور در خانه، خدا را شكر مي‌كرد و شادي خود را از تقسيم كارهاي داخلي براي خودش و بيرون خانه براي همسرش، با رضايت تمام به زبان مي‌آورد. پس بياييم همين روزها را مقدمه‌اي براي تغيير درنظر بگيريم و با كمك گرفتن از حضرت فاطمه زهرا(س)، يك سبك جديد از خانه‌داري را تجربه كنيم.

  • با چند نفر هماهنگ شويد

بسياري از كارهايي كه در ابتداي مسير دشوار به‌نظر مي‌رسند، زماني محكوم به شكست مي‌شوند كه تنهايي و بدون برنامه، به سراغ آنها برويد. براي شروع با يكي از دوستان‌تان كه مي‌دانيد او هم شرايط زندگي‌اش مشابه شماست، هماهنگ شويد. برنامه‌ريزي كنيد كه در هر ساعت از روز بايد دقيقا چه كاري را با هم انجام دهيد. به كمك موبايل، تماس تلفني يا پيامك، از بيدار شدن همديگر مطمئن شويد، بعد هم تيك انجام دادن كارهاي مختلف خانه را با هم بزنيد. مثلا مي‌توانيد براي شام همفكري داشته باشيد. با توجه به مواد غذايي‌اي كه در دسترس داريد، يك شام لذيذ را آماده كنيد. يك تقويم كه امكان يادداشت روزانه را داشته باشد برداريد، همه كارهايي كه حدس مي‌زنيد امروز بايد انجام شوند را بنويسيد و تصوير آن را با دوست خود به اشتراك بگذاريد. به همين راحتي شما مي‌توانيد به ذهن خود نظم بدهيد.

  • كمي بيشتر كار كنيد

اين روزها بيشتر كارهاي خانه را مي‌توان با فشردن چند دكمه انجام داد. به عبارتي كار خانم خانه آن‌طوري نيست كه جسمش درگير شود و بتواند خستگي را با خود به رختخواب ببرد. همين خسته نشدن جسم، به فكر اجازه مي‌دهد تا رها شود و به هر جا كه دوست دارد سفر كند و حتي وارد زمين مقايسه و برتري‌سنجي‌هاي منفي و آسيب زننده شود. بعضي از كارهايي كه در فهرست خود قرار داده‌ايد را با دست انجام دهيد. مثلا روسري‌هاي ابريشم، پرده‌هاي نازك يا لباس‌هاي سفيد فرزندان‌تان را با دست بشوييد و خودتان را درگير كنيد يا براي تهيه كيك به سراغ پودرهاي آماده نرويد. صفر تا صد الك كردن آرد و تخم‌مرغ شكستن و همزدن را خودتان انجام دهيد. مي‌بينيد كه كار بسيار لذت‌بخشي خواهد بود وقتي خودتان از زير و بم يك كار سر دربياوريد.

  • از تنوع استقبال كنيد

براي تنوع داشتن لازم نيست حتما خريد كنيد. مي‌توانيد تنوع را خودتان ايجاد كنيد. مدل چينش خانه را عوض كنيد. براي مدتي اصلا مبل‌ها را از پذيرايي جمع كنيد و خانه را مثل نمونه‌هاي سنتي ايراني، با پشتي آماده كنيد. اين يك تزئين زيبا و بسيار متفاوت است كه مطمئنا حال شما را خوب خواهد كرد. عكس‌هاي خانوادگي‌تان را چاپ كنيد و يكي از ديوارهاي اتاق خواب را كامل با عكس‌ها بپوشانيد. رنگ‌هاي اكريليك بخريد و به كودكان‌تان بدهيد تا اتاق خودشان را با سليقه خودشان نقاشي كنند و از رنگ‌هاي شاد آن لذت ببرند. يكي از هيجان‌انگيزترين كارهايي كه مي‌توانيد به راحتي انجام دهيد تجربه مزه‌هاي جديد و غذاهاي جديد است. يك دور غذاهاي شهرهاي مختلف را وارد برنامه غذايي خود كنيد. سالاد‌ها، سس‌ها، ته‌چين‌هاي مختلف و... همه مي‌توانند حس گرم و سرزنده‌اي را به شما تزريق كنند.

  • معنويت‌درماني كنيد

معنويت و ارتباط تنگاتنگ با خداوند تأثير عميقي در بهبود مشكلات روحي افراد دارد. در دين اسلام كه سرشار از آموزه‌‌هاي زندگي‌بخش است، كمبودي براي اين نوع درمان وجود ندارد. در روزهاي شهادت حضرت زهرا(س)، به سمت خواندن حديث شريف كساء برويد. سعي كنيد هر روز چند دقيقه‌اي را براي خواندن اين متن زيبا كنار بگذاريد. به معاني حديث دقت كنيد. ببينيد كه حضرت چطور فرزندان خود را صدا مي‌زدند و چه ادبياتي براي برخورد با همسر خود داشته‌اند. بركت در همين كارهاي ظريف و ساده است. به بركت ايمان بياوريد و به تأثيري كه مي‌تواند در زندگي شما داشته باشد. برنامه‌اي ساده براي برگزاري يك مجلس روضه خانگي داشته باشيد. مي‌توانيد فقط دوستان خود را دعوت كنيد و با يك پذيرايي ساده، خود را براي داشتن يك ميزباني پر از نور آماده كنيد.

کد خبر 363509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha