سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محسن شریعت‌پناه: سردرگمی هویتی زنانه، اختلالی مدرن و سوغات نامرغوب دنیای معاصر است.

یا زهرا

سوق‌دادن زنان به میدان فعالیت‌های مردانه موجب سرگردانی زن، فراموش کردن وظایف اصلی، دوری از روحیات ذاتی و توجه به نقش‌های کاذب و خودساخته شده است، در حالی که جامعه‌شناسان می‌گویند خانواده هسته مرکزی و عامل پویایی و استحکام جامعه و زنان، رکن اصلی این کانون هستند.

حال سؤال مهم اين است: امروزه كه فضاي حاكم بر جامعه به‌گونه‌اي شده كه برخي زن‌ها از مادر بودن و مادري‌كردن فراري‌اند و همچنين كار داخل خانه را براي خود ننگ دانسته و فعاليت بيرون از خانه را ترجيح مي‌دهند و شيفته شاغل بودن هستند، راهكار چيست؟ راهكار برون رفت، اقتدا به بانوي خوبي‌هاست؛ بانويي كه به تمام معنا خانه‌داري را پيشه خود قرار داده بود.خانه‌داري به‌معناي تام و كامل؛ يعني همسرداري، تربيت فرزند و رسيدگي به امور داخلي منزل.

همسرداري: زندگي 9ساله حضرت زهرا(س) و حضرت علي(ع) پر از نمونه‌هاي زيبا و درس‌آموز براي مردان و زنان ماست. چنان كه امام‌علي(ع) مي فرمايند: او هيچ‌گاه مرا به خشم نياورد و در هيچ ‌كاري نافرماني مرا نكرد و به‌راستي هروقت به او نگاه مي‌كردم غم و اندوه‌هايم برطرف مي‌شد.

تربيت فرزند: حضرت فاطمه(س) در تربيت فرزند، نمونه است؛ چراكه ايشان فرزنداني چون امام‌حسن(ع)، امام حسين(ع)، حضرت زينب(س) و ام‌كلثوم را به‌خوبي تربيت كردند كه هر يك از آنها نمونه‌‌اي برجسته از انسان‌هايي آگاه، شجاع، مؤمن، مجاهد و داراي عالي‌ترين ارزش‌هاي والاي انساني بودند. از جمله روش‌هاي تربيتي حضرت فاطمه(س) نوع‌دوستي ايشان بوده است كه در برابر چشمان تيزبين فرزندانشان، به مردم كمك مي‌كردند و خود گرسنه مي‌ماندند ولي ديگران را سير مي‌كردند. حضرت امام‌حسن(ع) مي‌فرمايند: شبي مادرم را ديدم كه تا صبح به عبادت پرداخته و مرتب مؤمنين و ديگران را دعا مي‌كرد، ولي در حق خود ساكت بود.از علت آن پرسيدم، فرمودند «اول همسايه، سپس خودمان».

رسيدگي به امور داخلي منزل: فاطمه(س) تمامي كارهاي منزل را انجام مي‌داد به‌گونه‌اي كه علي(ع) نحوه‌ كار كردن او را در منزل اينگونه بيان مي‌كند: «يا رسول‌الله! فاطمه آنقدر آب آورده كه بند مشك برروي سينه‌اش اثر گذاشته، آنقدر آسيا گردانيده كه دست‌هايش آبله كرده، آنقدر در نظافت خانه كوشيده كه لباس‌هايش گرد‌آلود و كثيف شده و آنقدر آتش زير ديگ روشن كرده كه جامه‌اش، به سياهي گراييده است».

کد خبر 363501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha