دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وب‌سایت ویکی‌پدیا،‌ پنجمین وب‌سایت محبوب در اینترنت به گفته خود ویکی‌پدیا، از سال ۲۰۰۱ که فعالیت خود را آغاز کرد تا به امروز ۴۰ میلیون مطلب منتشر کرده‌است، اما در پشت پرده تمامی این اطلاعات، جنگ سرد سایبری در جریان است.

روبات

براساس گزارش ساينس الرت، بررسي‌هاي جديد محقق ايراني دانشگاه آكسفورد، طاها ياسري از 10 سال اول فعاليت ويكي‌پديا نشان مي‌دهد تعداد عظيمي از نرم‌افزارهاي خودكار يا بات‌ها يا روبات‌هاي وب كه نيروي محركه ويرايش مطالب سايت با كمك هوش مصنوعي را به عهده دارند، درگير جنگي حماسه‌اي و تمام‌نشدني برسر مطالب هستند و به صورت مداوم مطالب يكديگر را ويرايش كرده و به شدت در رقابتند تا آخرين واژه توسط آنها ويرايش شود.

به گفته ياسري نبرد ميان بات‌ها بسيار مداوم‌تر از جنگ‌هاي ميان انسان‌ها است زيرا انسان‌ها معمولا پس از چند روز نبرد را متوقف مي‌كنند اما روبات‌ها مي‌توانند براي سال‌ها به نبرد ادامه دهند.

ياسري و همكارانش در اين پروژه تمامي ويرايش‌هاي انجام شده در مطالب ويكي‌پديا را از سال 2001 تا 2010 مورد بررسي قرار دادند. اگرچه ميزان فعاليت بات‌ها در سال‌هاي اوليه وب‌سايت بسيار محدود بود،‌اما با بالغ‌تر شدن فناوري بات‌ها و سكوي ويكي‌پديا، فعاليت روبات‌هاي اينترنتي نيز به سرعت افزايش پيدا كرد به شكلي كه مسئوليت 15 درصد از تمامي ويرايش‌هاي انجام شده در تمامي مطالب و زبان‌هاي وب‌سايت در سال 2014 به عهده روبات‌ها بود.

اين روبات‌ها با هدف پشتيباني از ويرايشگرهاي انساني ويكي‌پديا ايجاد شده‌اند تا از خرابكاري جلوگيري كرده و به تصحيح خطاهاي انساني بپردازند اما اين خيرخواهي در ميان خود روبات‌ها چندان تاثيرگذار نيست. دو روبات اينترنتي به نام‌هاي XQ و داركنس برسر 3600 مقاله درمورد موضوعاتي گسترده از اسكندر كبير گرفته تا تيم باشگاهي استون ويلا بايكديگر درگير هستند.

در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2010 روبات XQ بيش از 2000 مطلب ويرايش شده توسط داركنس را دوباره ويرايش كرده‌است و در مقابل نيز داركنس 1700 مطلب ويرايش شده توسط XQ را مورد بررسي دوباره قرار داده‌است. نبرد ديگر ميان دو روبات به نام‌هاي تاكيكوما و راس است كه طي اين دوره زماني بيش از هزار ويرايش يكديگر را خنثي كرده‌اند.

اين نوع درگيري‌ها از آن رو موجب شگفتي محققان شده‌است كه روبات‌ها از ابتدا با هدف درگير شدن با يكديگر ساخته نشده‌اند و به صورت تصادفي در چرخه‌اي به دام افتاده‌اند كه به واسطه نوع برنامه‌ريزي‌شان، نبرد ويرايشي در آن اجتناب‌ناپذير شده‌است.

نكته جالب ديگر تاثير زبان بر ميزان درگيري ميان بات‌ها است. براي مثال درگيري ميان بات‌ها در صفحات آلماني بسيار كمتر از ديگر زبان‌ها بوده‌است و بيشترين ميزان درگيري در صفحاتي رخ داده كه به زبانم پرتغالي نوشته شده‌اند.

کد خبر 363402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha