دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست کارشناسان ارشد سازمان همکاری اقتصادی اکو از امروز یکشنبه نهم اسفندماه در اسلام آباد پاکستان آغاز شد.

 «مجید بیزمارک»، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه ایران نمایندگی کشورمان را در این نشست که روزهای هشتم و نهم اسفند برگزار می شود برعهده دارد.

قرار است در اجلاس اسلام آباد افق برنامه‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی تا سال 2025 مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

بیست و دومین نشست وزاری امور خارجه اکو روز سه‌شنبه 10 اسفند با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اسلام آباد برگزار می شود.

همچنین سیزدهمین اجلاس سران اکو روز چهارشنبه 11 اسفند با شعار گسترش روابط میان کشورهای اکو با هدف پیشرفت و توسعه منطقه با حضور روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از اسلام آباد،جرای قرارداد تجارت آزاد میان کشورهای عضو اکو ، توسعه ترانزیت و حمل و نقل ، کشتیرانی و خطوط ریلی و جاده‌ای ، همکاری‌های بانکی ، تجارت و سرمایه‌گذاری ، کمک به بازسازی افغانستان و ... از جمله مهم‌ترین موضوع های دستور کار اجلاس سران اکو در اسلام آباد خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان،تاجیکستان و جمهوری آذربایجان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند.

سازمان همکاری‌هاي اقتصادی با نام اختصاری اکو (Economic Cooperation Organization) یک بلوک مهم اقتصادی ـ منطقه‌ای است که 10 کشور آسیایی و اروپایی عضو آن هستند و پایه های اصلی آن توسط ایران ، پاکستان و ترکیه در سال 1964 میلادی بنا شده است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان و شش کشور استقلال یافته منطقه آسیای میانه و قفقاز شامل ترکمنستان ، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به جمع اکو افزوده شدند.

به مناسبت افزایش اعضای سازمان همکاری های اقتصادی از سه کشور به 10 کشور ، روز هفتم آذر 1371 به عنوان روز اکو نامگذاری شد.
این سازمان اکنون  10 عضو دارد و نزدیک به 450 میلیون نفر جمعیت و نزدیک به هشت میلیون کیلومتر مربع مجموع وسعت کشورهای عضو است که از امکانات نفت ، گاز ، منابع طبیعی مختلف و صنایع گوناگون برخوردار است.

دبیرخانه و بخش فرهنگی سازمان اکو در تهران ، دفتر اقتصادی آن در ترکیه و دفتر علمی آن در پاکستان است. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن در تهران است.

کد خبر 363367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha