در پی انتشار گزارشی با عنوان «پساب‌های آلوده به فلزات سنگین در سبد غذایی مردم جنوب» که چهارشنبه گذشته در همین صفحه منتشرشد، روز گذشته عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس نسبت به ورود پساب‌های سمی حاصل از فعالیت صنایع پتروشیمی ماهشهر به رودخانه‌ها هشدار داد و گفت: این ترکیبات زمینه‌ساز ابتلا به انواع سرطان‌هاست.

پساب های آلوده

عباس پاپي‌زاده با بيان اين مطلب به خبرگزاري خانه ملت گفت: اين تركيبات خطرناك و سمي در بافت‌‌هاي آبزيان رسوخ كرده و دفع نمي‌شود؛ از اين‌رو فلزات سنگين با مصرف ماهي در بدن افراد تجمع كرده و به‌تدريج زمينه ابتلا به انواع سرطان‌ها را فراهم مي‌كند.

نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي، با تأكيد بر اينكه تأمين سلامت مردم جزو وظايف اساسي مسئولان است، بر لزوم توجه جدي وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و حفاظت محيط‌زيست به موضوع ماهي‌هاي آلوده ناشي از صنايع پتروشيمي ماهشهر تأكيد كرد و يادآور شد: مواد و تركيبات سمي حاصل از فعاليت صنايع پتروشيمي ماهشهر مشكلات زيست‌محيطي بسياري را رقم خواهد زد.

وي افزود: ضروري است سازمان محيط‌زيست با ورود به اين موضوع از ورود پساب‌هاي صنايع شيميايي به رودخانه‌ها جلوگيري و همچنين وزارت بهداشت، درمان ‌وآموزش پزشكي و سازمان غذا و دارو سلامت آبزيان را مورد ارزيابي قرار دهند.

دكتر محمدرضا فاطمي، استاد بيولوژي دريا در گزارشي كه چهارشنبه گذشته منتشر شد در گفت‌وگو با همشهري، حجم آلاينده‌هاي پساب‌هاي پتروشيمي را بسيار بالا عنوان كرد و گفت: جيوه خطرناك‌ترين عنصري است كه همراه با مواد نفتي به دريا ريخته مي‌شود و سال‌‌هاست كه كل منطقه تحت‌تأثير اين آلاينده‌ها قرار گرفته است.به گفته وي، اين آلاينده‌ها باعث بيماري‌ها و ناهنجاري‌هاي مختلف ازجمله تولد كودكان ناقص‌الخلقه مي‌شود؛ باوجود اين، اين پساب‌ها بدون هيچ مانعي وارد دريا مي‌شود.

فاطمي، با اشاره به اينكه آلاينده‌ها بيشترين تأثير را در رسوبات برجاي مي‌گذارند، افزود: بيشترين حجم آلاينده‌ها در رسوبات ريزدانه به دام مي‌افتند و از آنجا كه ماهيان كفزي غذايشان را از بستر مي‌گيرند اين آلاينده‌ها از اين طريق وارد سبد غذايي مردم مي‌شود و سلامت آنان را با خطر جدي مواجه مي‌كند. به همين دليل است كه در بازار ماهي‌فروشان آبادان و اهواز ماهي‌شوريده خورموسي را ماهي هنديجان معرفي مي‌كنند تا بتوانند آن را بفروشند.

اين گزارش مي‌افزايد: بنا به اعلام سازمان حفاظت محيط‌زيست، هم‌اكنون 22 واحد پتروشيمي در اين منطقه مستقر است و روزانه، 156هزار مترمكعب پساب ناشي از اين مجموعه بزرگ پتروشيمي از طريق 14خروجي وارد دريا مي‌شود.

کد خبر 363206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha