همشهری آنلاین: وزیر اقتصاداز افزایش 8.6 درصدی صادرات غیرنفتی کشور در نیمه نخست سال 86 خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، داود دانش جعفری روز یکشنبه 20 آبان 86،در همایش تولید برای صادرات در دانشگاه صنعتی شریف، روند توسعه صادرات غیرنفتی کشور را رو به رشد خواند و گفت: صادرات غیرنفتی کشور از 3 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 1379 با 4. برابر افزایش به 16 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 1385 رسید.

هفت میلیارد دلار کالای غیر نفتی نیز در 6 ماه نخست امسال به خارج از کشور صادر شده است.

دانش جعفری توسعه فرهنگ تولید برای صادرات را نخستین کار برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور دانست و گفت: با توسعه فرهنگ صادرات نگاه تولیدکننده و صادرکننده از نظر قیمت و کیفیت و مطلوبیت بیشتر، تغییر خواهد کرد. 

وی توجه همه جانبه برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی را مهم خواند و گفت: برخی کشورها برای رقابت پذیرکردن کالاهای صادراتی خود یارانه پرداخت می‌کنند و در سیاست گذاری‌های صادراتی کشورمان باید به این موضوع هم توجه شود.

وزیر اقتصاد تولید برای صادرات را باتوجه به مزیت‌های نسبی کشور مهم خواند و بر ضرورت توجه به آن در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد و صنایع غذایی ایران را یکی از این مزیت‌ها دانست.
دانش جعفری یکی از مهمترین هدف‌های جذب سرمایه‌های خارجی را توجه به صادرات دانست و تجربه چین را که نیمی از تولیدات با سرمایه گذاری خارجی را با هدف صادرات می‌پذیرد، مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: با افزایش درآمدهای نفتی نباید فکر کنیم که به سرمایه‌های خارجی نیاز نداریم بلکه باید به سرمایه های خارجی به عنوان یک مزیت توجه شود و نظر دولت نیز همین است.
وزیر اقتصاد، نقش مناطق آزاد را در توسعه صادرات غیرنفتی کشور مهم خواند و گفت: برای استفاده از مناطق آزاد در جهت توسعه صادرات، باید رویکرد استفاده از این مناطق تغییر کند.
وی افزود: هزینه تولید در مناطق آزاد باید کمتر از سرزمین اصلی باشد تا انگیزه لازم برای صادرات ایجاد شود اما هم‌اکنون اینگونه نیست و در برخی مناطق هزینه تولید گرانتر از تهران است و باید با انجام اصلاحاتی این رویه را تغییر داد.

کد خبر 36314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز