همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه‌ریزی تجاری وزارت بازرگانی، از نهایی شدن مراحل تدوین سند استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی در سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی محمدرضا ایزدیان ابراز امیدواری کرد تا سند استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی طی هفته جاری و پیش از روز ملی صادرات به وزیر بازرگانی ارائه شود.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از تصویب نهایی، مراحل اجرایی سند آغاز می‌شود، گفت: در مرحله نخست این سند مبنای عمل قرار می‌گیرد و در ادامه کار با رعایت ملاحظات به طور طبیعی تغییرات خود را پشت سر می‌گذارد.

ایزدیان، پویایی را یکی از خصوصیات ممتاز سند استراتژی کشور عنوان کرد و افزود: سند استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی نیز هر چه به سمت جلو حرکت می‌کند، روند تکاملی خود را بهتر طی خواهد کرد.

وی تعیین مسیر سازمان توسعه تجارت ایران در جهت رشد صادرات غیرنفتی، تولید صادراتی و رفع موانع دست و پاگیر را از هدف‌های تدوین سند عنوان کرد و افزود: اجرایی شدن این سند موجب هماهنگی میان دستگاه‌های مسوول می‌شود.

ایزدیان، تلاش در تدوین این سند را یکپارچه‌سازی تلاش‌های گذشته عنوان کرد و افزود: فعالیت اصلی درباره تدوین سند توسعه صادرات از سال ‪ ۸۴ آغاز شد.

این مقام مسوول در عین حال گفت: با مطالعات صورت‌گرفته بر روی اسناد بیش از چندین کشور در نهایت سند راهبردی پیشنهاد شده است.

 وی افزود: انجام مطالعات مختلف بر مبنای مستندات برنامه‌های توسعه صادرات کشور از جمله سند چشم‌انداز بیست‌ساله، برنامه‌های توسعه اقتصادی، گزارشات متعدد کارشناسی و تحلیل روند صادرات غیرنفتی و متغیرهای حاکم بر آن، مصاحبه با خبرگان قلمرو صادرات غیر نفتی و یافته‌های گارگاه هم‌اندیشی با کارشناسان و دستگاه‌های متولی صادرات کشور در تدوین سند استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: تدوین استراتژی در سطح بنگاه (کسب و کار) جزو ماموریت‌های اساسی و بنیادی مدیریت بنگاه‌ها است و سازمان‌های توسعه تجارت سایر کشورها در زمینه تدوین استراتژی بنگاه‌ها برای صادرات به طور عمده کمک‌های فنی ارائه می‌دهند در حالی که این مهم جز ماموریت‌های بنگاه است.

ایزدیان همچنین گفت: تدوین استراتژی صادرات در سطح بخشی زیربخشهای اقتصاد شامل صنعت و معدن، انرژی، کشاورزی و خدمات و رشته‌های مرتبط با آنها در حیطه ماموریت‌های وزارتخانه‌های تولیدی و تشکل‌های خصوصی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران است که شورای عالی صادرات نیز در این زمینه در سال ‪۸۵ مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که در دست اقدام است.

وی تاکید کرد: تدوین استراتژی وظیفه جاری و دائمی است و استراتژی، موجودیتی پویا است که در طول زمان، اصلاح و تکمیل می‌شود و یا به کلی دستخوش تحول می‌گردد.

ایزدیان گفت: کار تدوین استراتژی توسعه صادرات در سطح ملی در مقایسه با استراتژی‌های بخشی از سرعت مطلوب‌تری برخوردار می‌باشد و تدوین استراتژی در سطح بخش (صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات) نیازمند فعالیت‌های گسترده‌تر و همکاری بین دستگاه‌ها است.

این مقام مسوول همچنین، تعریف رسالت یا ماموریت اصلی دولت به عنوان مجری برنامه و متعاقب آن ماموریت هریک از دستگاه‌های مرتبط با موضوع صادرات غیرنفتی به طور جداگانه را از محورهای اصلی مورد توجه در تهیه سند استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی کشور عنوان کرد.

ایزدیان افزود: آنچه در این مجموعه بیش از هر چیزی دارای پایداری نسبی است، چشم‌انداز و ماموریت تعریف‌شده در چارچوب اهداف صاحبان اصلی فرایندها و در واقع فلسفه وجودی فرایند و تصویری از وضع مطلوب در انتهای افق برنامه توسعه اقتصادی کشور است.

این مقام مسوول در عین حال، تدوین استراتژی ملی صادرات را امر پیچیده‌ای عنوان کرد.

کد خبر 34433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز