مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

سیدمحمد فخار : متروهای اقماری در همه شهرهای بزرگ جهان، ترافیک معابر پایتخت را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهند و مانع از تردد وسایل نقلیه از شهرهای اطراف می‌شوند.

مترو

در تهران اما وضع فرق مي‌كند. به‌جز متروي تهران- كرج كه در سال77 افتتاح شد، آينده هر 3خط متروي اقماري تهران در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در سال‌هاي پاياني دهه80 بود كه نقشه 3خط متروي اقماري براي اتصال تهران به شهرهاي كوچك اطرافش طراحي شد و در برنامه اقدام قرار گرفت.

متروي تهران - پرند، متروي تهران - ورامين - گرمسار و متروي تهران - پرديس قرار بود رخدادي نو براي حمل‌ونقل حومه‌اي پايتخت باشد. اين خطوط علاوه بر كاركردهاي رفاهي و افزايش كيفيت ترددي، كاركرد ترافيكي براي خود تهران داشت. در شهريور1392 همزمان با آغاز به‌كار دولت يازدهم، نخستين گمانه‌زني‌ها درباره تعطيلي متروي شهرهاي اقماري تهران به‌وجود آمد و سال بعد براي نخستين بار سخن از قطار حومه‌اي به ميان آمد. عباس‌احمد آخوندي، وزير 59ساله دولت يازدهم، يك سال پس از نشستن بر صندلي وزارت راه و شهرسازي، صحبت از قطار حومه‌اي كرد كه قرار بود به جاي مترو در شهرهاي اقماري راه‌اندازي شود.

اين درحالي بود كه در سال93 تلاش فراواني از سوي شركت متروي تهران صورت گرفت تا روند ساخت متروي تهران - ورامين سرعت بگيرد اما با تصميم دولت اين خط از مسير خطوط متروي اقماري پايتخت حذف شد و قرار است به جاي آن قطار حومه‌اي به‌عنوان يك خط عادي تهران را به ورامين متصل كند.

اين درحالي است كه ظرف 2سال، طراحي متروي تهران - ورامين به پايان رسيده و مراحل ساخت آن آغاز شده بود. براساس گزارش رسمي شركت متروي تهران، زيرسازي كل اين خط به پايان رسيده بود و ساخت ايستگاه‌ها نيز 50درصد پيشرفت كرده بود. اما روند توجه دولت به اين خط فقط يك سال دوام آورد و دولت يازدهم اجازه نداد مترو به ورامين و سپس گرمسار برسد. در ساير خطوط نيز دولت يازدهم به‌طور كامل سكوت كرده و كار به‌طور كاملمتوقف است.

  • يك گام مثبت در مسير پرند

در پي تجربه تلخ حذف مترو از رسيدن به ورامين، شهرداري تهران تلاش كرد دولت را براي رساندن مترو به پرند مجاب كند. براساس قانون، دولت مسئول تأمين هزينه‌هاي توسعه مترو در شهرهاي اقماري تهران است و در راه اجرا، شهرداري تهران را به‌عنوان پيمانكار برگزيده ‌ اما هزينه طرح‌هاي مذكور را تأمين نمي‌كند.

بدين سبب شهرداري تهران نيمي از هزينه‌هاي باقيمانده متروي تهران-پرند را به‌صورت اماني تأمين كرد تا دولت در زمان مناسب اين پول را به تهران بازگرداند. بدين‌ترتيب شركت مترو ادامه كار ساخت متروي تهران- پرند را آغاز كرد. تا بهمن امسال، خط متروي فرودگاه امام خميني‌ 91درصد پيشرفت فيزيكي داشته و قرار است با تأمين اعتبار دولت، در سال96 نخستين مسافران را به پايتخت برساند.

  • 400ميليارد تومان اعتبار

تكميل متروي پرند به ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. آنگونه كه هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران اعلام كرده، خط متروي تهران- پرند درصورت تأمين اعتبار دولت، در ۶ ماه نخست سال۹۶ به بهره‌برداري خواهد رسيد. به گفته وي، ميزان اعتبار مورد نياز براي تكميل خط متروي تهران- پرند، ۴۰۰ميليارد تومان و منابع آن با وجود آنكه از سوي دولت پرداخت نشد از سوي شهرداري تأمين اعتبار شد كه پس از تأمين اعتبار از سوي دولت هزينه‌هاي انجام شده جايگزين مي‌شود.

از ديگر خبرهاي مربوط به اين خط آنكه خط متروي تهران- پرند تا ايستگاه متروي فرودگاه امام خميني پس از بهره‌برداري، اوايل سال۹۶ مسافرگيري خواهد كرد. اين خط به همراه فاز نخست خطوط 6 و 7 متروي تهران، قرار است با انجام تست‌هاي سرد و گرم تا نيمه اول سال۹۶ به بهره‌برداري برسد.

  • تذكري در مجلس

«متروي تهران - ورامين هرچه سريع‌تر راه‌اندازي شود.» اين تذكري بود كه نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي، آن را در جلسه علني چهارشنبه مجلس اعلام كرد. سيدحسين نقوي حسيني در تذكري در جلسه علني چهارشنبه مجلس اظهار كرد: راه‌اندازي هر چه سريع‌تر متروي تهران به ورامين يكي از درخواست‌هاي اساسي مردم از دولت است.

روزانه 100هزار وسيله نقليه از ورامين به سمت تهران مي‌آيند، لذا بايد با ريل‌گذاري، بخشي از اين جمعيت را كاهش داد و علاوه بر آن از اين طريق براي ترافيك تهران و كاهش آلودگي هواي آن قدمي برداشت. حال بايد ديد با اين تذكر آيا پرونده متروي تهران- ورامين بار ديگر به حركت در مي‌آيد يا موضوع متروي شهرهاي اقماري تهران، كماكان در سكوت خبري باقي مي‌ماند؟

کد خبر 363059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha