دونالد ترامپ پیش از آنکه به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند، مخالف اقدامات باراک اوباما برای حضور نظامی در نقاط مختلف جهان و هزینه‌های جنگی و نظامی بود؛ حالا با گذشت یک‌ماه از حضورش در کاخ سفید، او خود به‌دنبال تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکاست.

ترامپ

ترامپ ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز از طرحش براي تقويت زرادخانه هسته‌اي آمريكا سخن گفت. او گفت كه مي‌خواهد آمريكا در قدرت هسته‌اي «بالاتر از هر كشور ديگري» قرار بگيرد «حتي اگر اين كشور متحد آمريكا باشد». اين نخستين باري است كه ترامپ پس از حضورش در كاخ سفيد، در مورد توانايي هسته‌اي آمريكا اظهارنظر مي‌كند. پيش از اين، او در طول رقابت‌هاي انتخاباتي بارها گفته بود كه تسليحات هسته‌اي «بزرگ‌ترين مشكل» پيش روي جهان است.

سخنان ديروز ترامپ در راستاي پست توييتري قرار مي‌گيرد كه او حدود 2ماه پيش، چند هفته پس از پيروزي‌اش در انتخابات منتشر كرده بود. او نوشته بود: «ايالات متحده بايد قدرت هسته‌اي‌اش را آنقدر گسترش دهد كه دنيا در مورد بمب هسته‌اي سر عقل بيايد.» ترامپ گفت: «اين بسيار عالي و رؤيايي خواهد بود كه هيچ كشوري تسليحات هسته‌اي نداشته باشد اما اگر قرار است كشورها سلاح اتمي داشته باشند، ما بهترين آن را خواهيم داشت.»

ترامپ در گفت‌وگو با رويترز جزئيات زيادي از برنامه‌اش براي تقويت زرادخانه هسته‌اي آمريكا ارائه نكرده اما اين خبرگزاري حدود 4هفته پيش در گزارشي به نقل از منابع مطلع در كاخ سفيد نوشت كه ترامپ در نخستين مكالمه تلفني‌اش با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، به او گفته كه تمايلي به تمديد پيمان «استارت جديد» ندارد؛

چرا كه «اين پيمان بيشتر به نفع روس‌ها و به ضرر آمريكاست». در اين پيمان كه 7سال پيش بين باراك اوباما و ديميتري مدودف، رئيس‌جمهور وقت روسيه به امضا رسيد، دو طرف توافق كردند تا سال 2018(سال آينده) تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي آماده به استفاده‌شان را تا 50درصد كاهش دهند.

به اين ترتيب، هر يك از اين دو كشور بايد تعداد اين كلاهك‌ها را تا سال آينده به عدد هزار و 550مي‌رساندند. آمريكا صاحب زرادخانه‌اي با 6هزار و 800كلاهك هسته‌اي است و روسيه هم زرادخانه‌اي با 7هزار كلاهك هسته‌اي دارد. ترامپ بار ديگر از فرصت گفت‌وگوي ديروز استفاده كرده و چين را به عدم‌همراهي با آمريكا متهم كرده است. ترامپ گفت كه به‌خاطر آزمايش موشك‌هاي بالستيك كره‌شمالي «خيلي عصباني» است و اينكه چيني‌ها «اگر مي‌خواستند، مي‌توانستند به راحتي تهديد كره‌شمالي را حل كنند».

  • مرد پشت پرده روي صحنه

استيو بنون، سردبير وب سايت جنجالي «بريت‌بارت» كه ناگهان در تيم ترامپ به‌عنوان استراتژيست ارشد معرفي شد، ديروز براي نخستين بار پس از پيروزي ترامپ در انتخابات، در يك همايش عمومي سخنراني كرد. بنون كه در كنفرانس سالانه محافظه كاران آمريكا سخنراني مي‌كرد، همچون رئيسش دونالد ترامپ، به رسانه‌ها تاخت و از آنها به‌عنوان «اپوزيسيون» ياد كرد.

او گفت كه روايت رسانه‌ها از «آشفتگي» موجود در كاخ سفيد طي يك‌ماه گذشته دروغي بيش نيست و همه‌‌چيز در تيم رئيس‌جمهور جديد با آرامش پيگيري مي‌شود. بنون گفت كه دولت جديد آمريكا «ديوانه‌وار» روي اجراي وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ متمركز شده است. او به شكست رسانه‌هاي حامي هيلاري كلينتون اشاره كرده و به طعنه گفت: «رسانه‌هاي آمريكا در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي هم مي‌گفتند كه كمپين ترامپ آشفته، بي‌نظم و غيرحرفه‌اي پيش مي‌رود... اما شب انتخابات همه‌شان به گريه افتادند.»

کد خبر 363052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha