سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

دونالد ترامپ حدود یک‌ماه پس از ورودش به کاخ سفید، ژنرال مک‌مستر را برای پست کلیدی مشاور امنیت ملی برگزید تا حلقه ژنرال‌های ارتش گرد او کامل شود.

ترامپ

رئيس‌جمهور آمريكا ديروز در اتاق نشيمن ويلاي خود در ايالت فلوريدا، در مقابل خبرنگاران حاضر شد تا نام ژنرال «هربرت ريموند مك‌مستر» را به‌عنوان انتخاب نهايي‌اش به‌عنوان مشاور امنيت ملي اعلام كند. ترامپ گفت كه مك‌مستر فردي «داراي تجربه و استعداد فوق العاده» است و در ارتش آمريكا مورد احترام همه است. اين يكي از معدود جلساتي بود كه بدون حاشيه و درگيري لفظي ميان ترامپ و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار مي‌شد؛ همه اينها در حالي رخ مي‌داد كه موسيقي ملايمي هم در پس‌زمينه صداي ترامپ و صداي شاترهاي دوربين عكاسان شنيده مي‌شد.

با اين انتخاب، 3پست كليدي در دولت جديد آمريكا يعني وزارت دفاع، وزارت امنيت داخلي و مشاور امنيت ملي آمريكا به ژنرال‌هاي ارتش سپرده مي‌شود؛ تأكيدي بر اينكه دونالد ترامپ ترجيح مي‌دهد پست‌هاي مهم را به‌دست نظاميان بسپرد. پيش از اين، اين پست‌ها در عين حال كه با امور امنيتي و نظامي در ارتباط هستند اغلب به افراد غيرنظامي سپرده مي‌شدند. اشتون كارتر، چاك هگل و لئون پنتا ازجمله چهره‌هاي غيرنظامي آمريكا هستند كه هدايت وزارت دفاع اين كشور را به‌عهده داشته‌اند.

انتخاب ترامپ براي اين سمت، ژنرال بازنشسته جيمز متيس بوده است. همچنين چهره‌هاي شناخته‌شده‌اي چون هنري كيسينجر، زبيگنيو برژينسكي، كاندوليزا رايس و سوزان رايس پست مشاور امنيت ملي را در اختيار داشته‌اند. وزارت امنيت داخلي آمريكا هم كه پس از حوادث 11سپتامبر تاسيس شد، تاكنون غيراز ژنرال جان كلي كه اكنون هدايت آن را به‌عهده گرفته، تنها يك‌بار در دست نظاميان بوده است.

مك‌مستر پس از بازگشت از فلوريدا در واشنگتن خطاب به ترامپ گفت: «به خاطر اين فرصت از شما سپاسگزارم و مشتاقم به تيم امنيت ملي بپيوندم و براي پيشبرد و حفاظت از منافع مردم آمريكا هر كاري از دستم بر مي‌آيد، انجام دهم.» پيش از او ژنرال مايكل فلين به‌مدت 24روز اين سمت را در اختيار داشت اما در اثر فشار رسانه‌هاي آمريكا به‌خاطر مذاكرات غيرقانوني‌اش با سفير مسكو در واشنگتن بر سر تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه، مجبور به استعفا شد. چند روز بعد مشخص شد كه ترامپ از او خواسته از سمتش كناره‌گيري كند.

سمت فلين پس از او به رابرت هاروارد، ژنرال نيروي دريايي آمريكا پيشنهاد شد. او اما در مورد نحوه اداره شوراي امنيت ملي آمريكا با ترامپ و تيم او كنار نيامد و در نهايت دست رد به سينه رئيس‌جمهور زد. در ليست گزينه‌هاي احتمالي دونالد ترامپ در كنار هاروارد هم 3چهره نظامي ديگر ازجمله ژنرال پترائوس، رئيس پيشين سازمان سيا، قرار داشتند.

  • تظاهرات ضد‌ترامپ در آمريكا و انگليس

ديروز هزاران نفر از مخالفان دونالد ترامپ در نقاط مختلف آمريكا و بريتانيا براي چندمين روز پياپي تظاهرات كردند. در تظاهراتي كه در نيويورك در روز موسوم به «روز رئيس‌جمهور» برپا شد حدود 10هزار نفر شركت كردند. معترضان در اين راهپيمايي شعار «ترامپ رئيس‌جمهور من نيست» سر مي‌دادند. مردم در واشنگتن هم عليه چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا تظاهرات كردند و در راهپيمايي خود از ميدان دوپونت به سمت كاخ سفيد، خواهان استيضاح ترامپ شدند.

همزمان مردم در مقابل ساختمان مجلس انگليس در لندن هم تجمع اعتراضي مشابهي برپا كردند. معترضان در اين تظاهرات بنرهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «نه به نژادپرستي؛ نه به ترامپ». تظاهرات مقابل مجلس در حالي برگزار شد كه نمايندگان دربارۀ طومار لغو سفر ترامپ به انگليس تشكيل جلسه داده بودند. اين طومار را بيش از يك‌ميليون و 800هزار نفر از انگليسي‌ها امضا كرده‌اند. با اين حال، دولت اين كشور اعلام كرده از اين طومار حمايت نمي‌كند و بر پابرجا بودن سفر دونالد ترامپ به لندن تأكيد دارد.

  • ژنرال مك‌مستر كيست؟

ژنرال هربرت ريموند مك‌مستر، 55ساله، همزمان يك چهره نظامي و آكادميك است. او داراي مدرك دكتري تاريخ از دانشگاه كاروليناي شمالي و رئيس يك مركز تحقيقات نظامي در ارتش آمريكا ست. مك‌مستر در عين حال در جنگ‌هاي افغانستان و عراق فرماندهي يگان‌هاي ارتش را هم به‌عهده داشته است.

در عراق، او هم تجربه جنگ خليج‌فارس در دهه 1990را دارد هم تجربه سقوط حكومت صدام در يورش آمريكا در سال 2003. اما مك‌مستر را در آمريكا بيشتر به‌خاطر مواضع انتقادي‌اش در قبال جنگ ويتنام مي‌شناسند تا فعاليت‌هاي نظامي. او در سال 1997در كتابي به بررسي «دروغ‌هايي» پرداخت كه به جنگ ويتنام منجر شد. مك‌مستر را به مخالفت‌هايش با روسيه هم مي‌شناسند؛ موضوعي كه احتمالا به‌زودي به بزرگ‌ترين چالش ميان او و رئيسش، دونالد ترامپ، منجر خواهد شد.

کد خبر 362864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha