دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: خیلی‌ وقت‌ها وقتی دچار دردسر می‌شویم یا از دست کسی شکایت داریم سراغ پلیس می‌رویم و از این سبزپوشان نیروی‌انتظامی تقاضای کمک می‌کنیم.

پلیس

اين يك اتفاق طبيعي است و قانون هم وظايف و اختياراتي به مأموران انتظامي داده تا در گام اوليه به اين مشكلات مردم رسيدگي كنند. اما حالا به برعكس ماجرا فكر كنيد؛ اگر ما از خود پليس شاكي باشيم چه بايد بكنيم و شكايت‌مان را نزد چه‌كسي ببريم؟ مسئولان نيروي انتظامي بارها تأكيد كرده‌اند كه هم مأموران نيروي انتظامي و هم پليس راهور، آموزش‌هاي لازم در زمينه برخورد مناسب با مردم در موقعيت‌هاي مختلف را ديده‌اند. بارها هم از مردم خواسته‌اند كه بر عملكرد پليس نظارت داشته باشند تا هيچ تخلفي توسط مردان قانون صورت نگيرد. به هر حال گاهي پيش مي‌آيد كه شما از عملكرد يك مأمور نيروي انتظامي، ناراضي و گله‌مند مي‌شويد. اينجاست كه يك شماره تلفن 3 رقمي به‌كار شما مي‌آيد؛ سامانه فوريتي نظارت بر عملكردپليس با شماره 197 اساسا براي همين موضوع طراحي شده است. مردم مي‌توانند به سادگي پيشنهادها، شكايت‌ها و حتي تقديرهايشان از نيروهاي پليس انتظامي و پليس راهور را به گوش مسئولان برسانند. پليس هم از اين تماس شما بسيار استقبال مي‌كند. به‌طور كلي سامانه 197 يك سامانه نظارتي است تا مردم بتوانند رفتار كاركنان نيروي انتظامي و پليس راهور را زير ذره‌بين قرار دهند. اينجا مي‌توانيد در اين‌باره بيشتر بخوانيد.

  • از ضرب و شتم تا سوءاستفاده از لباس

هيچ‌يك از مأموران نيروي انتظامي تا اثبات تخلف متهم از سوي قاضي نبايد رفتار تندي با فرد خاطي از قانون داشته باشند. مردم درصورت بروز هرگونه ضرب و شتم در خيابان بدون دليل قانع‌كننده و به جز موارد اضطراري همچون زماني كه متهم قصد فرار از دست مأموران را دارد، مي‌توانند اين مورد را به سامانه 197 گزارش دهند. درضمن بارها ديده شده كه متخلفان‌از لباس پليس براي رسيدن به مقاصدشان سوءاستفاده كرده‌اند. اگر چنين موردي پيش آمد و متوجه رفتار مشكوك از سوي ماموراني شديد كه خواسته نابجايي از شما دارند با قيد فوريت به سامانه 197 زنگ بزنيد.

  • مأموران دير آمدند به 197 بگوييد

فرض كنيد كه سارقي به محل كار يا خانه شما آمده است. شما به سرعت با سامانه 110تماس مي‌گيريد و اين گزارش را اعلام مي‌كنيد. از نزديك‌ترين كلانتري تا محلي كه شما هستيد حدودا نيم‌ساعت فاصله زماني وجود دارد. اما اين نيم ساعت به زماني غيرمعمول مبدل مي‌شود. به‌عنوان مثال پليس براي ثبت گزارش 3ساعت بعد در محل حاضر مي‌شود. اين تخطي از عملكرد لازم و بموقع پليس است. اتفاقا يكي از مواردي كه اكثر مردم از آن اظهار نارضايتي مي‌كنند مربوط به همين مشكل است. شما مي‌توانيد نارضايتي‌تان از اين مورد را به سامانه 197 اعلام كنيد تا اگر كوتاهي صورت گرفته برخورد شود.

  • برخورد قاطع با تخلفي به‌نام رشوه

ماموران پليس راهور و نيروي انتظامي مبادي آداب نظامي و اخلاقي هستند. درخواست رشوه از سوي اين مأموران جرم سنگيني است و اگر خداي ناكرده فردي چنين درخواستي كرد، با آن مأمور برخورد قاطعي صورت خواهد گرفت. همانطور كه پليس هم مي‌تواند با فردي كه قصد رشوه دادن به مأموران پليس را دارد برخورد كند، شما هم مي‌توانيد نسبت به چنين درخواستي شكايت كنيد. چنين مواردي را به سامانه 197 گزارش بدهيد. احتمالا از شما خواسته مي‌شود كه براي اثبات ادعاي خود نزد آنها برويد.

  • نام و نام‌خانوادگي فراموش نشود

فراموش نكنيد كه صرفا با ذكر مشخصات ظاهري يك پليس نمي‌توانيد با اين سامانه تماس بگيريد. اطلاعات شما از مأمور نيروي انتظامي يا پليس راهور بايد كامل باشد. به‌عنوان مثال اگر مي‌خواهيد گزارشي درباره پليسي بدهيد كه هر روز در نقطه‌اي از شهر خدمت مي‌كند حتما بايد نام آن مأمور را هم ذكر كنيد. نام و نام‌خانوادگي تمام مأموران پليس راهور و نيروي انتظامي روي سينه‌گاه لباس آنها درج شده است. درضمن خود نداشتن اين نام هم يك تخلف محسوب مي‌شود، يعني هيچ مأموري حق ندارد بدون اتيكت نام و نام‌خانوادگي در محل خدمت حاضر شود.

  • وقتي تماس مي‌گيريد چه مي‌شود؟

پيام‌هاي مردم در سامانه 197 پس از ثبت، دسته‌بندي و سپس بررسي مي‌شود. اگر شما كد پيگيري دريافت كرده باشيد، هر وقت خواستيد امكان پيگيري خواسته‌تان وجود دارد. پليس هم اين وعده را به مردم داده كه هيچ شكايت و درخواستي بدون پاسخ نماند. بعد از بررسي مورد شكايت، درصورت اثبات تخطي مامور، از سوي كميته نظارت بر عملكرد پليس برخورد قاطعي با او انجام خواهد شد. يادتان باشد تماس مردم با اين سامانه مي‌تواند موجب بهبود عملكرد پليس شود و امنيت بيشتري را در شهرمان حاكم كند.

  • چند نكته ديگر

3000197 سامانه پيامكي است كه كاركردي مانند شماره 197 دارد. با اعلام گزارش شما در اين سامانه، پيام شما ثبت مي‌شود و كد رهيابي در اختيارتان قرار مي‌گيرد.
355 خط تلفن در سامانه فوريتي 197 جهت دريافت گزارش‌هاي مردمي در اختيار پليس نيروي انتظامي و پليس راهور قرار دارد.
60درصد از مردم براساس نظرسنجي‌ها از وجود اين سامانه اطلاع دارند و در موقعيت‌هاي مختلف برخورد با پليس براي بيان شكايت، پيشنهاد يا تقديرشان از كاركنان پليس با آن تماس مي‌گيرند.

کد خبر 362647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha