همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل را اعلام کرد. در این راستا نیروهای امنیتی عراق در ساعات اولیه آغاز عملیات توانستند چند روستا را آزاد کرده و بر نیروگاه برق اصلی منطقه تسلط یابند.

آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل به دستور نخست وزیر عراف | پیشروی در اولین روز عملیات

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، فرماندهی عملیات "نینوا می‌آییم" روز يكشنبه از آزادسازی دو روستا در ساحل راست در غرب موصل خبر داد تا اولین مژده پیروزی در آغاز عملیات باشد.

سرلشگر عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرماندهی یگان نهم ارتش توانست صبح امروز روستای باخیره در غرب ساحل راست را آزاد کند.

وی همچنین از آزادسازی روستای عذبه در جاده موصل - بغداد و روستای الزاکه در جاده قدیم حمام العلیل - موصل خبر داد.

یارالله ادامه داد: نیروهای امنیتی همچنین بر نیروگاه اصلی برق در الزاکه تسلط یافتند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند.

عبدالامیر یارالله افزود، نیروهای مسلح با روحیه عالی به رویارویی با اهداف مشخص در عملیات آزادسازی غرب موصل می‌روند.

سرلشگر یارالله تاکید کرد: نیروهای مسلح، ارتش، نیروهای پلیس فدرال و حشد شعبی در حال حاضر وارد درگیری‌های شرافتمندانه شده‌اند.

همچنین المیادین گزارش داد، نیروهای پلیس فدرال دست به گلوله‌باران شدید به اطراف روستای البوسیف به منظور فراهم سازی شرایط ورود به روستا زدند.

نیروهای پلیس فدرال موفق شدند یک خاکریز را در مسیر بغداد موصل در نزدیکی الغزلانی ایجاد کنند.

به گزارش این شبکه ماهواره‌ای، حشد شعبی اعلام کرد، لشگر ۲۶ با حمایت یگان نهم زرهی از منطقه العربید به سمت غرب موصل در حال پیشروی هستند و خطوط دفاعی داعش را درهم شکستند.

همچنین نیروهای عراقی مرکز ایست بازرسی العقرب و روستای ساده الحیالیین در غرب موصل را آزاد کردند.

همچنین یک منبع محلی در استان نینوا امروز اعلام کرد، داعش کوچه‌های قدیمی موصل را به طور کامل بسته و مانع از ورود و خروج افراد از آنجا می‌شود.

این در حالی است که شبکه الجزیره به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد، در اثر انفجار یک عامل انتحاری در محله الزهور در شمال شرق موصل یک سرباز عراقی کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند. همچنین یک عامل انتحاری نیز خود را در رستورانی در شرق موصل منفجر کرد.

در این راستا فرمانده ائتلاف ضد داعش عملیات در موصل را برای هر ارتشی در جهان دشوارترین خواند.

پیشتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز رسما آغاز عملیات آزادسازی ساحل راست واقع در غرب موصل را اعلام کرد.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز صفحه جدید در عملیات "نینوا می‌آییم" با هدف آزادسازی غرب موصل خبر داد و افزود: نیروهای پیشرو در راستای آزادسازی انسان قبل از خاک تلاش می‌کنند.

العبادی بر لزوم آغاز عملیات نیروهای قهرمان با تمام شجاعت برای آزادسازی مناطق باقیمانده تحت تصرف داعش و رهایی از خشم و تروریسم آنها برای همیشه تاکید کرد.

وی در عین حال بر توجه به وضعیت شهروندان و آوارگان و فراهم سازی خدمات برا آنها تاکید کرد و تعامل با شهروندان را براساس انسانیت و خدمت‌رسانی به آنها خواستار شد.

نخست وزیر عراق عنوان کرد: نیروهای رزمی ما به تمام جهان قهرمانی خود را نشان دادند. ما بیش از دیگران به عزت شهروندانمان توجه داریم.

پیش از این وزارت دفاع عراق اعلام کرده بود، نیروی هوایی عراق میلیون‌ها اعلامیه را در غرب موصل پخش کرده بود و در آن به ساکنان هشدار داده بود که عملیات طرد داعش از غرب موصل نزدیک است در حالی که نیروهای عراق نیز پیشروی به سمت این منطقه را آغاز کرده بودند.

در این اعلامیه‌ها آمده بود، پیشروی نیروهای عراقی به سمت غرب موصل آغاز شده است.

در بیانیه وزارت دفاع عراق عنوان شده بود، جنگنده‌های نیروی هوایی عراق میلیون‌ها اعلامیه را به بخش غربی موصل که شامل توصیه‌ها به شهروندان و هشدارهایی به آنها در زمینه آماده بودنشان برای عملیات بود، پخش کردند.

در این بیانیه همچنین به داعشی‌ها توصیه شده بود که سلاح خود را زمین بگذارند و قبل از اینکه به دست نیروهای عراقی کشته شوند، تسلیم شوند.

بخش غربی موصل که ساکنان محلی به آن "الساحل الایمن" (ساحل راست) می‌گویند، به لحاظ مساحت از ساحل چپ (شرق) موصل کوچکتر است اما به لحاظ جمعیت باید گفت که جمعیتش بیشتر است. نیروهای وابسته به وزارت کشور و پلیس فدرال از نوامبر در مناطقی در جنوب فرودگاه موصل مستقر شده‌اند که مناطق جنوبی شهر را به کرانه غربی رود دجله پیوند می‌زند.

از زمان طرد داعش از شرق داعشی‌ها به همراه ۶۵۰ هراز غیرنظامی تحت محاصره هستند.

کد خبر 362545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha