همشهری آنلاین: چند ده هزار تن از شهروندان عراقی عمدتا از طرفداران جریان مقتدی صدر رهبر روحانی عراقی روز شنبه ۲۳ بهمن در میدان التحریر بغداد تجمع کردند تا مخالفت خود را با کمیسیون عالی انتخابات و اعضای آن اعلام کنند، اما این تظاهرات هنگام ظهر به خشونت کشیده شد.

جزئیات تظاهرات روز شنبه بغداد | ۴ کشته و ۳۲۰ زخمی

به گزارش ايرنا، شاید این اولین بار در طول تظاهرات گروه های مختلف در بغداد طی یک سال و نیم گذشته است که شهروندان صدای تیراندازی و پرتاب گلوله های گاز اشک آور و دودزا در مرکز بغداد را شنیدند.

تجمع تا ساعت 12 و نیم که نماز جماعت غیر متمرکز در میدان و خیابان های اطراف پایان یافت، آرام بود و جمعیت هرازگاهی شعارهایی در مخالفت با کمیسیون می داد.

بعد از پایان نماز ظهر و عصر مجری برنامه سخنان تند و آتشینی ایراد کرد که با پاسخ های تایید تظاهرکنندگان همراه بود. سپس یکی از اعضای جریان صدر به نمایندگی از مقتدا صدر بیانیه ای را قرائت کرد که در آن ضمن تاکید بر درخواست انحلال کمیسیون عالی انتخابات، از هواداران خواسته شده بود برای بهتر شنیده شدن صدایشان به مقابل دروازه منطقه سبز در آن سوی پل الجمهوری بروند.

البته در این بیانیه بر این نکته که 'حرکت ما مسالمت آمیز است' تاکید و نسبت به ورود به داخل منطقه سبز نیز هشدار داده شده بود.

هنوز قرائت بیانیه پایان نیافته بود که جمعیت با شنیدن این بخش از پیام که 'برای شنیده شدن صدایتان به مقابل دروازه منطقه سبز بروید'، به سمت ورودی پل الجمهوری سرازیر شد و به نظر می رسید نیروهای امنیتی غافلگیر شده باشند و برغم تدابیر ویژه مانند بستن سر پل با استفاده از فنس، سیم خاردار و میله های آهنی، پیش بینی نکرده بودند که ممکن است تظاهرکنندگان به این سمت پل هجوم بیاورند.

جمعیت برغم درخواست نیروهای امنیتی مبنی بر اجتناب از حرکت به سمت پل، فشار را بیشتر کرد و دقایق زیادی طول نکشید که صدای شلیک اولین گلوله های گاز اشک آور شنیده شد.

یک نفر از پشت بلندگو دائم فریاد می زد که تظاهرات ما مسالمت آمیز است و ماموران امنیتی همچنان در برابر فشار برای باز کردن پل مقاومت می کردند.

با بیشتر شدن پرتاب گلوله های اشک آور و سراسیمه شدن جمعیت تعدادی هم زیر دست و پا ماندند و یا بر اثر استنشاق گاز صدماتی دیدند، اما نیروهای امنیتی همچنان تلاش داشتند بدون تلفات و خونریزی مانع نزدیک شدن آنان به پل شوند.

حقیقت امر این بود که نیروهای امنیتی هیچ تقابلی با تظاهرکنندگان در میدان التحریر و سایر خیابان های منتهی به آن نداشتند و تنها حفظ پل برای آنان مهم بود.

مسئولان برگزاری تجمع هم برغم آنکه از طریق بلندگوها بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات تاکید می کردند، اما هیچ تلاشی برای آرام کردن تظاهرکنندگانی که با شلیک های هوایی و گاز اشک آور خشمگین تر شده بودند، از خود بروز ندادند و تنها بعد از گذشت یک ساعت و بحرانی شدن اوضاع بود که اعلام شد مقتدا صدر تظاهرکنندگان را به عقب نشینی از میدان التحریر دعوت کرده است.

برای لحظاتی تیراندازی ها شدت گرفت و همانجا بود که جمعیت با سرعت بیشتری اقدام به ترک منطقه کرد، اما در این لحظات درگیری ها به پل السنک که میدان الخلانی را به منطقه صالحیه مرتبط می سازد و نیز خیابان های باب الشرقی و سعدون در دو سوی شمالی و جنوبی میدان التحریر نیز کشیده شد.

با اینکه نیروهای امنیتی شدت عمل بیشتری نسبت به گذشته در مقابل تظاهرکنندگان نشان دادند، اما خویشتنداری آنان در اعمال خشونت قابل انکار نیست. نیروهای پلیس و سایر نیروهای امنیتی مستقر در خیابان ها و کوچه های اطراف جمعیت را که سراسیمه قصد داشت منطقه را ترک کند، یاری می کردند.

سرانجام نیروهای امنیتی موفق به مهار آشوبی شدند که برخی ها تلاش داشتند روز شنبه آن را به یک بحران مهار نشدنی، تبدیل کنند.

برخی ناظران اعتقاد دارند که برگزار کنندگان تجمع می توانستند با هماهنگی بهتر و بیشتر با مقام ها و دستگاه های امنیتی، مانع از تنش ایجاد شده، شوند.

در این روز برخی شبکه های ضد دولت عراق و بعضا شبکه های طرفدار داعش و منتسب به سعودی در عراق و در سطح منطقه سعی کردند بیشترین ماهی را از آب گل آلود بگیرند!

خبرنگاران این شبکه ها که در میدان التحریر حضور داشتند، در گزارش های مستقیم خود از محل تظاهرات ادعا کردند که نیروهای عراقی به صورت مستقیم و با گلوله های جنگی مردم را هدف گرفتند، درحالی که هیچیک از مصدومان تظاهرات به دلیل شلیک گلوله زخمی نشده بود، بلکه اغلب بر اثر فشار و ازدحام جمعیت و یا بر اثر استنشاق گازهای اشک آور مصدوم شده بودند که از جمله آنان خبرنگار ایرنا بود که دچار سوزش شدید از ناحیه چشم و مشکل تنفسی شد.

  • استاندار بغداد اعلام کرد: 4 كشته و 320 زخمی در تظاهرات روز شنبه بغداد

استاندار بغداد از کشته و زخمی شماری بر اثر تظاهرات امروز طرفداران جریان صدر در پایتخت عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، علی التمیمی استاندار بغداد از کشته شدن چهار تظاهرات کننده و زخمی شدن ۳۲۰ نفر دیگر در جریان تظاهرات امروز بغداد خبر داد.

وی از حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواست که کمیته حقیقت یاب در این زمینه تشکیل دهد.

این در حالی است که دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تحقیقات کامل درباره تحولات تظاهرات امروز بغداد را داده است.

از سوی دیگر سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان مطابق قانون اساسی مورد بررسی قرار می گیرد.

کد خبر 361736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha