همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند نیمی از کل‌ مرگ‌های قابل‌ انتساب به آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ در جهان مربوط به کشورهای چین و هند بوده‌اند.

china

به گزارش رویترز بررسی پژوهشگران «انستیتوی اثرات بهداشتی» (HEI)  مستقر در آمریکا، نشان می‌دهد که آلودگی هوا باعث بیش از ۴.۱ میلیون مرگ زودرس در سال ۲۰۱۵ شد و به این ترتیب در پنجمین رده علل اصلی مرگ در این سال قرار گرفت. حدود ۲.۲ میلیون مورد از این مرگ‌ها در چین و هند رخ داد.

بررسی این انستیتو که نخستین مورد از نوع خودش است، بر اساس طرح «بار جهانی بیماری‌ها»(GBD) است. این پایگاه داده‌ها که با حمایت مالی بنیاد ملیندا و بیل گیتس ایجاد شده است، نقش عوامل رفتاری، تغذیه‌ای و محیطی را در موارد مرگ در ۱۹۵ کشور جهان پیگیری می‌کند.

به گفته پژوهشگران این انستیتو با توجه به شواهد و روش‌شناسی‌های جدید، این تخمین به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از رقم انتشاریافته در سال پیش به وسیله سازمان جهانی بهداشت است که شمار مرگ‌های مربوط به آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ را  در حد ۳ میلیون مورد قرار می‌دهد.

این انستیتو که همچنین یک پایگاه داده‌های آنلاین به راه انداخته است که اثر جهانی آلودگی هوا بر سلامت به راه انداخته است (www.stateofglobalair.org) اعلام کرد که ۹۲ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای ناسالم دارند.

به گفته دکتر دان گرینباوم، رئیس این انستیتو چین و هند که پرجمعیت‌ترین دو کشور جهان هستند، هر کدام ۱.۱ میلیون مرگ ناشی از آلودگی از هوا را به خود اختصاص می‌دهند، اما چین از لحاظ اقدامات عملی برای مقابله با مشکل آلودگی پیشگام‌تر است.

او گفت: «هند راه درازی در پیش دارید و به نظر می‌رسد برخی از وزیران در این کشور با وجود شواهد فراوان رابطه قوی میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر را قبول ندارند.»

دولت هند تابه‌حال درباره اظهارنظری نکرده است، اما هفته پیش آنیل مادهاو دیو، وزیر هندی گفته بود که «داده‌های قطعی در دسترسی» درباره رابطه میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر وجود ندارد.

جین هم هنوز درباره رقم تخمینی ۱.۱ میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا در این کشور در سال پیش اظهارنظری نکرده است.

گرچه چین کارزاری را برای بهبود کیفیت هوا به راه انداخته‌اند، مقامات از برقرار کردن رابطه مستقیم میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر اکراه داشته‌اند. وزیر بهداشت چین قبلاً گفته بود که «هیچ داده‌ای» درباره رابطه میان مه‌دود و میزان بروز بالاتر سرطان وجود ندارد.

کد خبر 362146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha