مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

توسعه خدمات بهداشتی در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرها تا شهرهای بزرگ و کلانشهرها یکی از اهداف مهم طرح تحول سلامت محسوب می‌شود‌.

سلامت

 به‌گفته مسئولان اين طرح ملي، برنامه وزارت بهداشت اين است كه تا پايان اين دولت حداقل 90درصد مردم داراي يك نفر مراقب سلامت باشند و در تمام شهرها و روستاهاي كشور مراقبان سلامت، خدمات بهداشتي و درماني اوليه را به مردم ارائه ‌دهند و درصورت لزوم آنها را به پزشكان خانواده ارجاع دهند.

قائم‌مقام وزير بهداشت درباره آخرين جزئيات اجراي طرح تحول سلامت به خبرنگار همشهري گفت: هم‌اكنون ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار حاشيه‌نشين شهرها مراقب سلامت دارند و 56 ميليون و 201هزار پرونده الكترونيك سلامت در سراسر كشور تشكيل شده است. وي با بيان اينكه 45ميليون و 860هزار نفر از خدمات اوليه بهداشتي برخوردار شده‌اند، گفت: درمجموع 293ميليون خدمت مختلف ازجمله خدمات واكسيناسيون، خدمات بهداشتي بارداري و مانند آن در شبكه بهداشتي كشور در قالب اين طرح اجرا شده است.

ايرج حريرچي درباره سامانه سيب كه پرونده الكترونيك سلامت با استفاده از آن براي ايرانيان تشكيل مي‌شود هم گفت: اكنون نظام سلامت كشور 122هزار و 500كاربر دارد و با استفاده از اطلاعات اين سيستم مي‌توانيم بسياري از شاخص‌هاي سلامت ايرانيان مانند شيوع چاقي، وضعيت قد و وزن ايرانيان را به‌صورت آنلاين گزارش كنيم. ضمن اينكه در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور اكنون بيش از 50درصد مردم تحت پوشش خدمات پرونده الكترونيك سلامت قرار گرفته‌اند. در برخي استان‌ها مانند فارس اين ميزان به 100درصد مي‌رسد و در استان قم اين ميزان بالاي 90درصد است.

  • پيشگيري و درمان با مراقبان سلامت

مناطق حاشيه‌نشين شهرها چند سالي است كه شاهد حضور ناجياني به‌نام مراقبان سلامت هستند. مراقبان سلامت نقطه تماس با مردم خواهند بود تا بتوانند از بيماري‌هاي واگيردار و غيرواگير پيشگيري كنند. حريرچي در اين‌باره هم گفت: برنامه وزارت بهداشت اين است كه تا پايان اين دولت حداقل 90درصد مردم داراي يك نفر مراقب سلامت باشند و در تمام شهرها و روستاهاي كشور مراقبان سلامت خدمات بهداشتي و درماني اوليه را به مردم ارائه مي‌دهند و درصورت لزوم آنها را به پزشكان خانواده ارجاع خواهند داد. تقاضا داريم كه مردم به مراقبان سلامت در پايگاه‌هاي سلامت مراجعه كنند.

رسالت پايگاه‌ها و مراكز جامع سلامت، پيشگيري از بيماري‌ها در مناطق حاشيه شهرهاست؛ همچنين در كنار ارائه خدمات بهداشتي و پيشگيرانه به شهروندان ساكن حاشيه شهرها، آموزش و درمان اين شهروندان هم در اين مراكز مورد توجه قرار مي‌گيرد، به‌گونه‌اي كه با شناسايي سريع بيماري‌ها در اين مراكز، امكان ارجاع بيمار به سطوح بالاتر و پيشرفته‌تر درمان نيز ميسر خواهد بود. در واقع اين مراكز هم كار غربالگري و ارائه مراقبت‌هاي اوليه را انجام مي‌دهند و هم با اجراي نظام ارجاع بيمار، همان بحث پزشك خانواده را اجرايي خواهند كرد؛ بنابراين تقاضا داريم كه مردم به مراقبان سلامت در پايگاه‌هاي سلامت مراجعه كنند. وي گفت: مراقبان سلامت افراد ليسانسيه‌اي هستند كه چندپيشه محسوب مي‌شوند و خدمات مراقبتي مختلفي را به مردم ارائه مي‌كنند. در روستاها اين مسئوليت را بهورزها به‌عهده دارند و همانطور كه بهورزها به‌عنوان برند نظام سلامت ايران در دنيا به همين نام شناخته مي‌شوند، اميدواريم در آينده مراقبان سلامت كه در حاشيه شهرها و شهرها فعال هستند، به‌عنوان خط اول خدمات بهداشتي در ايران به دنيا معرفي شوند.

سخنگوي وزارت بهداشت درخصوص مهم‌ترين ويژگي پايگاه‌هاي سلامت گفت: ابتدا خود ساكنان منطقه به اين پايگاه‌ها مراجعه مي‌كنند، اما اگر افراد به هر دليلي اين كار را انجام ندهند، با آنها تماس گرفته مي‌شود و اگر باز هم موفق به برقراري ارتباط نشدند، رابطان و مراقبان سلامت خودشان سراغ خانه‌هاي حاشيه‌نشينان مي‌روند.

وي افزود: خدمات بهداشتي و درماني براي مادر و كودك، زنان باردار، واكسيناسيون، مشاوره تغذيه، خدمات بهداشت روان، آموزش اصول بهداشتي و پيشگيري و به‌طور كلي ارائه همه خدمات بهداشتي، ازجمله وظايف پايگاه‌هاي سلامت و مراكز جامع سلامت است.

  • پزشك خانواده، در انتظار افزايش بودجه در سال96

حريرچي به مشكلات پزشك خانواده در 2 استان فارس و مازندران نيز اشاره كرد و گفت: براي رسيدن به نظام سلامت مطلوب در كشور راه طولاني پيش رو داريم و مي‌دانيم كه پزشك خانواده بدون نظام ارجاع و پرونده الكترونيك سلامت شكل نمي‌گيرد. اما بايد اين واقعيت را قبول كرد كه سيستم‌هاي سلامت يك سيستم آموزنده است و دائم بايد ارتقا پيدا كند و ما تا جايي كه توانسته‌ايم اين سيستم را در فارس و مازندران آسيب‌شناسي كرده‌ايم. همچنين قسمتي از مشكلات كه مربوط به خدمات بهداشتي بود به ميزان قابل توجهي اصلاح شده است. مجددانه هم در تلاش هستيم كه در سال آينده با افرايش بودجه بتوانيم خدمات مطلوبي در پزشك خانواده ارائه دهيم.

به گزارش همشهري، حريرچي درحالي‌ اظهار اميدواري كرد كه بودجه اختصاصي پزشك خانواده در لايحه پيشنهادي دولت براي سال96، كاهش چشمگيري داشته و به‌نظر مي‌رسد وزارت بهداشت درصدد است از طريق مجلس و كميسيون تلفيق، اين بودجه را افزايش دهد.

کد خبر 362016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha