دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جریان آب زاینده‌رود در اصفهان تا پایان هفته جاری قطع و این رودخانه بار دیگر خشک می‌شود.

زاینده‌ر‌ود دوباره خشک می‌شود

به گزارش ایرنا، در حالی که بازگشایی سد زاینده‌رود در 22 روز گذشته به منظور کشت کشاورزان و به‌ویژه در اراضی شرق اصفهان، جان تازه‌ای به شهر تاریخی اصفهان بخشیده بود، خبر کاهش تدریجی آب خروجی دریچه‌های سد تا قطع نهایی آن، به عنوان خبری ناخوشایند در فضای مجازی، رسانه‌ای و محافل مردم نقل می‌شود و شمارش معکوس همراه با نگرانی نسبت به خشک شدن این رودخانه در استان اصفهان آغاز شده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دریچه‌های سد زاینده‌رود دیروز بسته شد.

علی بصیرپور همچنین اضافه کرد که آب زاینده‌رود تا اواخر این هفته در شهر اصفهان جاری خواهد بود و پس از آن رو به خشکی خواهد رفت.

وی اضافه کرد: دریچه‌های سد زاینده‌رود سوم بهمن بازگشایی و پس دو روز گذر از مسیرهای کوهستانی وارد شهر اصفهان شد و پس از آن به شرق این شهر رسید، تا کشاورزان بتوانند کشت پاییزه خود را با تاخیر انجام دهند.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان میزان آب رها شده در بستر زاینده‌رود 60 متر مکعب بر ثانیه بود.

بصیرپور میزان آب ذخیره شده کنونی در پشت سد زاینده‌رود را حدود 200 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

با بازگشایی رودخانه زاینده‌رود حدود 35 تا 40 درصد از اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم رفت که به گفته عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، این میزان مساحتی بالغ بر 40 هزار هکتار است.

حسین محمدرضایی همچنین با اشاره به شیوه اجرای نظارت بر توزیع آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده‌رود که چندی پیش به امضای استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری رسید، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه نمایندگان صنف کشاورزان دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری باید در راستای نظارت و پیگیری بر نصب ابزارهای هوشمند برای اندازه‌گیری در نقاط مجاز برداشت آب، جلوگیری از برداشت‌های مازاد بر مجوز، جلوگیری از تخصیص برداشت‌های غیرمجاز، رصد مداوم کیفیت آب و ساماندهی بستر و حاشیه رودخانه زاینده‌رود اقدام‌های لازم را انجام دهند.

سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده‌رود حدود 400 میلیون مترمکعب است.

خشکسالی ضربات سختی را بر پیکره کشاورزی استان وارد کرده است، اگرچه خدمات بیمه‌ای بخشی از این خسارات را جبران کرده است، اما باز هم حجم خسارات بسیار بالاست و این روند در حال تشدید شدن است.

طبق گزارش‌ها در سال 94 بیش از 620 میلیارد ریال خسارت از طریق بیمه به کشاورزان این منطقه پرداخت شد و هم اکنون بیش از 60 درصد از باغ‌ها و مزارع استان تحت پوشش بیمه قرار دارد.

این رودخانه به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه‌های سال با خشکی مواجه شده است.

هم اکنون کمیته‌ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت‌های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده‌رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه‌های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده‌رود می‌گیرد.

کد خبر 361935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha