شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

شهر الباب در شمال سوریه به‌عنوان یکی از آخرین پناهگاه‌های داعش در این کشور اکنون با نخستین درگیری ارتش سوریه و نیروهای مورد حمایت ترکیه تبدیل به صحنه‌ تقابل تمام‌عیار میان بازیگران جنگ این کشور شده و قدرت‌های منطقه‌ای در این نقطه حساس وارد آزمونی ژئوپلیتیک شده‌اند که آینده سوریه و نبرد در این کشور را رقم می‌زند.

شهر الباب

با رسيدن نيروهاي ارتش سوريه به اين شهر راهبردي، گزارش‌ها از نخستين درگيري ميان نظاميان سوري با نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه خبر مي‌دهد كه براي تصرف الباب از سوي تركيه حمايت مي‌شوند. نيروهاي ارتش آزاد با همكاري و همراهي نظاميان تركيه از چند هفته قبل در تلاش براي تصرف الباب هستند. از سوي ديگر كردهاي سوريه هم براي كنترل اين شهر تلاش دارند و با رسيدن نيروهاي ارتش سوريه اين روزها وضعيت الباب حساس‌تر از هميشه شده است. از زمان آغاز رياست‌جمهوري ترامپ آهنگ حملات هوايي آمريكا در الباب هم شدت بيشتري گرفته است.

پيش از اين درگيري كردها با نيروهاي تركيه گزارش شده بود اما اكنون درگيري‌ها در روستاي ابوالزندين در غرب شهر الباب و در حومه شرقي حلب ميان نيروهاي نظامي سوريه و شورشيان ارتش آزاد صورت گرفته است. به‌خاطر حمايت و آموزش نيروهاي ارتش آزاد از سوي آنكارا امكان كشيده شدن ارتش تركيه به اين درگيري‌ها وجود دارد.

دولت تركيه به‌صورت رسمي اعلام كرده كه درصورتي كه الباب را تصرف كند حاضر به پس دادن آن به دولت سوريه نيست و آن را در اشغال خود باقي نگه خواهد داشت. رسانه‌هاي دولتي سوريه مي‌گويند كه نيروهاي نظامي سوريه موفق شده‌اند در نخستين خيز خود براي الباب چندين روستا را در بخش جنوبي شهر كه تحت تصرف داعش است به كنترل خود در آورند. رويترز گزارش داده كه به‌دنبال اين درگيري، روسيه در تلاش براي ميانجيگري ميان دو طرف و آرام كردن شرايط است.

از سوي ديگر منابع خبري تركيه مي‌گويند كه نيروهاي مورد حمايت اين كشور وارد شهر الباب شده‌اند و تصرف اين شهر از سوي تركيه قريب‌الوقوع است. فيلم‌هايي از ورود نيروهاي شركت‌كننده در عمليات تركيه موسوم به سپر فرات به داخل شهر الباب منتشر شده است. همچنين گفته مي‌شود نيروهاي ارتش آزاد بيمارستان حكمه و مسجد زم‌زم را در جنوب شهر الباب تصرف كرده‌اند كه از سوي منابع مستقل تأييد نشده است.

  • تلفات تركيه در حمله روسيه

درحالي‌كه روسيه در تلاش براي آرام كردن شرايط ميان نيروهاي نظامي سوريه و تركيه است عمليات جنگنده‌هاي اين كشور در الباب كشته شدن حداقل 3نظامي تركيه را به‌دنبال داشته است. روزنامه صباح گزارش داده كه اين نظاميان بر اثر اصابت بمب‌ به يك ساختمان كشته شده‌اند. مقام‌هاي روسيه اعلام كرده‌اند كه اين مسئله به‌دنبال يك اشتباه بوده است.

ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين اعلام كرده كه مختصات اين حمله با نيروهاي تركيه هماهنگ شده بود و نظاميان اين كشور نبايد در اين ساختمان حضور مي‌داشتند. مقام‌هاي تركيه پذيرفته‌اند كه اين حمله بر اثر يك اشتباه در عمليات روسيه عليه مواضع داعش در الباب بوده است. تركيه و روسيه طي هفته‌هاي گذشته مذاكرات نزديك و مفصلي براي حل و فصل بحران سوريه داشته‌اند اما گمانه‌زني‌هاي مختلفي درباره توافق دو طرف صورت مي‌گيرد.

  • تلاش براي حضور كردها در نشست ژنو

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرده كه مسكو تلاش‌هاي گسترده‌اي براي تفاهم متقابل ميان دولت و كردها در سوريه دارد تا تماميت ارضي اين كشور حفظ شود و كردها در نشست ژنو شركت كنند. او تأكيد كرده كه چهار دور از مذاكرات مستقيم و غيرمستقيم ميان دمشق و كردها با ميانجيگري روسيه در مقطع زماني ژوئن تا دسامبر 2016 انجام شده است. در نشست‌هاي آستانه، كردها از مذاكرات بيرون گذاشته شدند و حضور آنها در نشست پايان ‌ماه جاري در ژنو جنجالي خواهد بود. تركيه به‌شدت با حضور كردهاي سوريه در اين مذاكرات مخالف است و گروه‌هاي فعال نظامي و مهم كردها ازجمله ي‌پ‌گ را تروريستي مي‌خواند.

  • چهره جديد القاعده در سوريه

گروه‌هاي تروريستي در سوريه ائتلاف جديد را به‌عنوان شاخه القاعده در سوريه تشكيل داده‌اند. فرمانده ائتلاف تروريستي تحرير‌الشام در نخستين پيام ويدئويي خود گفت كه نيروهاي اين گروه اقدام نظامي عليه نيروهاي نظامي سوريه را از سرخواهند گرفت. هيأت تحرير الشام از پيوستن جبهه فتح الشام (النصره سابق) و چهار گروه نورالدين زنكي، جبهه انصارالدين، جيش السنه و لواء‌الحق شكل گرفته است. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه گروه‌هاي سابق متحد با جبهه‌النصره به اين گروه پشت‌كردند و تلاش دارند كه وارد روند سياسي سوريه شوند.

  • نبرد شمال سوريه سرنوشت خاورميانه را رقم مي‌زند؟

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به‌صورت رسمي اعلام كرد كه تصرف الباب در 30كيلومتري مرزهاي جنوبي اين كشور هدف مهم عمليات آنكارا قبل از خيز براي كنترل منبج است.تركيه قصد دارد با تصرف شهرهاي شمال سوريه منطقه‌اي حائل در عمق 45كيلومتري خاك سوريه و در حاشيه مرزهاي خود ايجاد كند. الباب مابين شهرهاي منبج و حلب واقع شده است.

براي كردهاي سوريه تصرف اين شهر به‌معناي تكميل كريدور مدنظرشان در شمال سوريه با در اختيار داشتن كنترل كوباني و منبج است. در مقابل نيروهاي مورد حمايت تركيه درصورت كنترل الباب مي‌توانند مسيري لجستيكي را براي رساندن تجهيزات به گروه‌هاي همراه خود فراهم كنند.

کد خبر 361615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha