سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: دهه فجر انقلاب اسلامی بهانه‌ای است که هر‌ساله نگاهی دوباره داشته باشیم به مبانی این حرکت عظیم؛ حرکتی که منجر به تشکیل نظامی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شد؛ شعاری ۴کلمه‌ای که شاکله یکی از بزرگ‌ترین تحولات بشری را قوام می‌بخشد. با نگاهی گذرا به مفاهیم این شعار کوتاه اما پرمحتوا به درک عمیق‌تری از انقلاب اسلامی خواهیم رسید.

انقلاب اسلامی ایران

استقلال: نخستين كلمه شعار انقلاب ما «استقلال» بوده و هست كه در اصطلاح سياسي اينگونه تعبير مي‌شود: اراده ملي براي اداره امور داخلي و خارجي كشور. در جوامع مختلف، استقلال مايه‌عزت و سربلندي و عدم‌استقلال موجب ذلت و سر افكندگي قلمداد مي‌شود. خداوند نيز در قرآن تأكيد فراوان به وابسته نبودن و تحت سلطه قرار نداشتن مسلمانان دارد، بنابراين از لحاظ عقلي و شرعي هيچ ترديدي در حقانيت و لزوم اين شعار وجود ندارد.

آزادي: آزادي اگرچه در ظاهر مفهومي معادل رهايي از هرگونه قيد و بند دارد ولي در سراسر عالم هيچ انسان عاقلي اين فهم از آزادي را صحيح نمي‌داند. كوچك‌ترين دليل بر اثبات اين ادعا، مقيد كردن افراد جوامع در چهارچوب قانون است. مفهوم حقيقي آزادي، رهايي انسان از قيد و بند‌هايي است كه مانع كمالش مي‌شود؛ نه آزادي به‌معناي بي‌بند و باري.

جمهوري: سومين كلمه اين شعار بيانگر ساختار و قالب حكومت است كه در كنار ساختارهايي چون پادشاهي، حكومت گروهي و طبقاتي قرار مي‌گيرد كه هر كدام انواعي از قبيل موروثي و مشروطه و پارلماني و... دارند. جمهوريت يعني اجازه اعمال قدرت از سوي مردم به حكام كه نقش مردم را در مقبوليت حكمت مشخص مي‌كند. در واقع تا زماني كه ملتي اجازه ندهد، هيچ‌كسي حق تحميل اراده خود را بر مردم ندارد، حتي اگر آن خواسته بحق باشد. چنان كه اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: اگر نبود كه با وجود ياران و ناصران حجت بر من تمام است، باز هم خلافت را رها مي‌كردم.

اسلامي: اگر جمهوريت را به‌معناي شكل و قالب حكومت درنظر بگيريم، با اين كلمه آخر مشخص مي‌شود كه روح و محتواي اين حكومت، اسلامي خواهد بود؛ يعني حكومتي كه مسير، ارزش‌ها و اهداف آن تابع فرامين و نظرات اسلام ناب محمدي باشد؛ چراكه قائليم اسلام كامل‌ترين راه براي سعادت بشري است كه براي تمامي عرصه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي، برنامه دقيقي از جانب خداوند متعال آورده است.

با اين توضيحات مختصر مي‌توان گفت كامل‌ترين شعار در گستره عالم سياست اين 4‌كلمه است؛ استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي.

کد خبر 361281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha