پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

سلام، خسته نباشید. واقعا چه کسانی غیر از خود تپل‌ها بار همیشگی اضافه وزن را درک می‌کنند؟

این جماعت لاغر و باریک، کافی است 2 کیلو پیاز و سیب زمینی بخرند یا مجبور شوند یک هندوانه 5 کیلویی را چند کوچه جابه‌جا کنند؛ آن‌وقت بیا و ببین چه ناله‌ها که نمی‌کنند. صدایشان را به گوش همه می‌رسانند که آی خسته شدیم و جانمان درآمد و از نفس افتادیم؛ آن وقت جماعت تپل‌ها آن‌قدر مظلوم و بی‌سر و صدا چندین و چند کیلو اضافه وزن را از صبح تا شب با خودشان این‌ور و آن‌ور می‌کشند و لب از لب باز نمی‌کنند و شکایتی هم ازشان به گوش هیچ بنی بشری نمی‌رسد. طفلکی‌ها انگار به همین وضع راضی‌اند. یکی نیست بگوید آخر شما چه چیزتان از بقیه کمتر است که باید این همه رنج و سختی را تحمل کنید؟

مصایب جراحی
اگر از آن دسته تپل‌هایی هستید که به تیغ جراحی دل خوش کرده‌اید و می‌گویید: «اشکالی ندارد یک مدت هرچه دلم خواست می‌خورم و بعد در یک حرکت ضربتی خودم را به تیغ جراحی می‌سپرم و از بند تپلی خلاص می‌شوم»، سخت در اشتباه‌اید.

به گزارش رویترز خطر مرگ در افرادی که برای کاهش وزن، تحت عمل جراحی معده قرار گرفته‌اند، افزایش پیدا می‌کند. به گفته محققان، این مشکل فقط به خود جراحی مربوط نمی‌شود و بیشتر مواقع عوارض چاقی و آسیب‌های قبل و بعد از جراحی علت مرگ است.

تایج مطالعه‌‌ای که روی 16 هزار مورد جراحی طی 9 سال انجام شد، نشان داد که 14درصد این افراد در اثر خودکشی ناشی از افسردگی و 20 درصد به علت انسداد عروق قلبی جانشان را از دست داده‌اند. اغلب مرگ‌ها یک سال پس از جراحی اتفاق افتاده است.

هرچند جراحی درمان مؤثری برای چاقی مفرط است و اغلب بیماران موفق می‌شوند ظرف یک یا 2 سال، 80 درصد اضافه وزن‌شان را کم کنند اما نتایج بررسی 4 ساله‌ای که روی 800 بیمار انجام شد، نشان داد حتی این افراد اگر قبل از جراحی 5 تا 10 درصد اضافه وزن‌شان را کم کنند، نتیجه بهتری خواهند گرفت. [معیار چاقی چیست؟]

ورزش‌های خوابیدنی

این را خودتان هم خوب می‌دانید که برای شما ورزش از نان شب هم واجب‌تر است اما خب، اگر کسی انصاف داشته باشد، می‌داند ورزش برای تپل‌ها کار آسانی نیست. آخر تکان‌دادن هیکلی عظیم و بالا و پایین پریدن با بدنی که دور تا دورش را بالش‌‌هایی از چربی گرفته، خوشایند نیست.

بگذریم از اینکه عده زیادی از جماعت تپل‌ها به خاطر تنگی‌نفس و زانودرد و پادرد و کمردرد خودشان را از ورزش معاف کرده‌اند اما نگران نباشید؛ ورزش‌هایی هم هست که شما بدون نیاز به تحرک زیاد - حتی در حالی که روی زمین دراز کشیده‌اید - می‌توانید آنها را انجام دهید. کافی است سری به ستون «یک قدم کوچک» صفحه شفاخانه همین شماره بزنید تا با این نرمش‌ها آشنا شوید.

شکلات ویژه

هر طرف که سرتان را چرخانده‌اید، از مضرات چاقی و اضافه وزن شنیده‌اید؛ از روزنامه و رادیو و تلویزیون گرفته تا همسایه و دوست و آشنا. آن‌قدر گفتند و گفتند تا بالاخره شما را سرغیرت آوردند و تصمیم گرفتید چند کیلویی از اضافه وزن‌تان - آن هم فقط جهت سلامت شخص شخیص خودتان - بکاهید. حالا چند ماه از این قضیه گذشته و شما هرچند موفق شده‌اید از درجه تپلی‌تان بکاهید اما دلتان برای گاززدن یک تکه شکلات لک زده و عجیب دنبال بهانه و راه فرار می‌گردید. شما می‌توانید شکلات ویژه مجله تپلیسم را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

برای تهیه این شکلات، یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو و کمی وانیل را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و خوب هم بزنید. کاکائوی مایع شما حاضر است. این شکلات، چربی و شکر ندارد و کالری آن هم خیلی کمتر از شکلات ها و کاکائوهای موجود در بازار است.

کد خبر 36103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز