یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای است که در خاطره‌های چند نسل به خوبی حک شده و هرگز فراموش‌شدنی نیست اما این خاطره‌ها برای فراموش نشدن نیاز به حفظ و نگهداری دارد؛ نیاز به ثبت دارد.

انقلاب به روایت کتاب‌ها

اينجاست كه پاي كتاب‌ها در حوزه انتقال اين پديده به نسل‌هاي بعدي به ميان مي‌آيد. خوشبختانه در چند دهه گذشته، كتاب‌هاي زيادي در حوزه انقلاب اسلامي نوشته شده است؛ كتاب‌هايي كه حالا حسابي به‌كار پژوهشگران و كساني كه مي‌خواهند درباره انقلاب 57 بيشتر بدانند مي‌آيد. اگر دنبال يك كتابخانه تخصصي در حوزه انقلاب اسلامي ايران هستيد، در همين تهران، چند نمونه از اين كتابخانه‌ها مي‌توان پيدا كرد. اينجا به معرفي اين كتابخانه‌ها پرداخته‌ايم.

  • كتابخانه فرهنگسراي انقلاب اسلامي

اگر دنبال يك كتابخانه تخصصي هستيد كه هم در حوزه انقلاب و هم حوزه دفاع‌مقدس فعاليت كند سري به كتابخانه فرهنگسراي انقلاب اسلامي بزنيد. اين كتابخانه تنها كتابخانه تخصصي سازمان فرهنگي هنري در اين حوزه است. هم‌اكنون اين كتابخانه مجهز به حدود 10هزار جلد كتاب با دامنه موضوعي تاريخ معاصر، انقلاب اسلامي، امور سياسي و روابط بين‌الملل، دفاع‌مقدس، خاطرات و... است. نگران امكانات هم نباشيد؛ كتابخانه با برخورداري از سالن مطالعه، بخش مخزن غني، بخش مرجع و نشريات در تمام ايام هفته از ساعت 8تا 18 فعال است. اگر مي‌خواهيد عضو اين كتابخانه شويد يك عكس و يك كارت شناسايي همراهتان باشد.

  • كتابخانه انقلاب و تاريخ معاصر حوزه هنري

خوبي اين كتابخانه حوزه هنري اين است كه هر سال تمام كتاب‌هايي كه در حوزه تاريخ معاصر كشور و انقلاب اسلامي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود را شناسايي و خريداري مي‌كند. پس با يك كتابخانه كاملا جامع در اين زمينه مواجه خواهيد شد؛ محدوديتي هم براي عضويت در اين كتابخانه وجود ندارد و كتاب‌ها به راحتي در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرارمي‌گيرد. خوبي اين كتابخانه تخصصي انقلاب اين است كه به‌صورت قفسه‌باز اداره مي‌شود و محققان به‌صورت نامحدود امكان بهره‌گيري از منابع را در فضاي اين كتابخانه دارند. در مخزن كتابخانه انقلاب و تاريخ معاصر حوزه هنري، كتاب‌هايي با موضوعاتي از دوران قاجار و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامي و تاريخ معاصر پيدا مي‌شود.

  • كتابخانه امام و انقلاب

اگر دنبال يك كتابخانه هستيد كه در حوزه انقلاب اسلامي هم منابع فارسي داشته باشد و هم عربي و لاتين، به اين كتابخانه برويد. كتابخانه امام و انقلاب پژوهشكده امام خميني در راستاي توسعه فرهنگ پژوهشي پيرامون زندگاني، آثار، آرا، انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي امام‌خميني(ره) و همچنين مسائل انقلاب اسلامي ايران كار خود را از بهمن 1380آغاز كرده و هم‌اكنون حدود 20هزار نسخه منبع مكتوب دارد. در اين كتابخانه مي‌توانيد پايان‌نامه‌هاي تخصصي اين حوزه را هم در دسترس داشته باشيد. مقاله، اسناد و مدارك علمي و همچنين جزوات آموزشي مرتبط با موضوع انقلاب هم در اين كتابخانه پيدا مي‌شود. تنها محدوديت اين كتابخانه تخصصي اين است كه فقط دانشجويان و استادان دانشگاهي و پژوهشگران مي‌توانند عضو آن شوند. سايت اين پژوهشكده هم امكان جست‌وجوي كتاب در كتابخانه را دارد.

  • كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي

از اسم اين كتابخانه هم مشخص است كه مي‌توانيد آثار كمياب‌تري در زمينه انقلاب اسلامي را در آن پيدا كنيد. يكي از خوبي‌هاي اين كتابخانه اين است كه خود مركز اسناد انقلاب اسلامي، انتشارات دارد و كتاب‌هاي زيادي در حوزه انقلاب منتشر مي‌كند. مركز اسناد انقلاب اسلامي معمولا با پژوهشگران ارتباط زيادي دارد و اين پژوهشگران، عضو كتابخانه شده و از خدمات آن استفاده مي‌كنند. افراد ديگر براي عضويت در كتابخانه بايد معرفي‌نامه‌اي از مراكز علمي مثل دانشگاه ارائه كنند. بد نيست بدانيد كه در اين كتابخانه حدود 53هزار نسخه كتاب در 27هزار عنوان وجود دارد. اگر قصد رفتن به اين كتابخانه تخصصي را داريد ساعت فعاليت آن از ساعت 7:30تا 16:30است. امكان جست‌وجوي كتاب در سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي به نشاني www.irdc.ir وجود دارد.

  • كتابخانه مجلس شوراي اسلامي

يكي از قديمي‌ترين كتابخانه‌هاي تهران، كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي است كه تقريبا با انقلاب مشروطيت متولد شده است. اين كتابخانه جامع و بزرگ با رسالت ارائه خدمات كتابداري، اطلاع‌رساني، پژوهشي و علمي به نمايندگان مردم در مجلس تأسيس شد، اما حالا به پژوهشگران، دانشجويان و استادان دانشگاهي هم خدمات ارائه مي‌دهد. در اين كتابخانه تقريبا مي‌توانيد هر كتابي را كه در زمينه انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) منتشر شده است، بيابيد. نسخه‌هاي خطي اين كتابخانه ‌هم بسيار معروف است كه امكان استفاده از نسخه الكترونيك شده آنها براي مخاطبان وجود دارد. فضاي مطالعه اين كتابخانه بسيار مجهز و استاندارد است. بخش منابع بسيار غني است و مخزن كتابخانه‌ هم ديگر كتاب‌هاي مورد نياز را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اگر دنبال كتابي خاص در حوزه انقلاب هستيد امكان جست‌وجوي اينترنتي در سايت www.ical.ir وجود دارد.

  • كتابخانه مجموعه سرچشمه

اگر دوست داريد كه هم به يك كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي برويد و هم از فضاهاي فرهنگي ديگر مثل موزه، نگارخانه، مركز آموزش و... استفاده كنيد به مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي يا همان مجموعه سرچشمه برويد. كتابخانه اين مجموعه از نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور مجوز فعاليت گرفته است، پس خيال‌تان راحت باشد كه استانداردهاي ويژه يك كتابخانه عمومي را دارد. كتاب‌هاي اين مجموعه در حوزه انقلاب اسلامي، فرهنگ ايثار و شهادت و حوزه‌هاي مرتبط با آن است.

  • نام كتابخانه نشاني و شماره تماس

كتابخانه فرهنگسراي انقلاب اسلامي بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل، ابتداي كميل شرقي 55408669
كتابخانه سرچشمه ميدان بهارستان، نرسيده به چهارراه سرچشمه، انتهاي خيابان صيرفي‌پور 35024000
كتابخانه انقلاب و تاريخ معاصر حوزه هنري خيابان حافظ، نبش سميه، ساختمان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي 88892001
كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي خيابان دكتر شريعتي، قبل از ميدان قدس 22211172
كتابخانه امام و انقلاب پژوهشكده امام خميني آزادراه خليج‌فارس، كنار عوارضي تهران ـ قم 51085000
كتابخانه مجلس شوراي اسلامي ضلع جنوب شرقي ميدان بهارستان 33130911

کد خبر 361015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha