شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: بارها در روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف از آداب استقبال از همسر و آمادگی زن برای خانه‌آمدن شوهر و جزئیات و تکنیک‌های آن صحبت شده است.

خسته اما با لبخند

اما كمتر كسي از آداب به خانه رفتن آقايان حرفي زده است. اينكه وقتي مرد خانه، عصر مي‌خواهد از سر كار به خانه برگردد چه آداب و مواردي را رعايت كند تا زندگي خانوادگي شيرين‌تر و زيباتر شود، چيزي است كه ظاهرا كمي از آن غفلت شده. در اهميت مهرورزي و محبت مرد به خانواده و همسرش همين بس كه پيامبر رحمت(ص) در حديثي مي‌فرمايند: در روز رستاخيز، مردي از امت مرا مي‌آورند، درحالي‌كه هيچ كار نيكي كه به سبب آن، برايش اميد بهشت برود، ندارد؛ اما خداوند متعال مي‌فرمايد: «او را به بهشت ببريد؛ چرا كه به خانواده‌اش مهر مي‌ورزيد». با ما همراه باشيد.

  • پيش از رفتن به خانه، اطلاع دهيد

غافلگيرشدن هميشه هم اتفاق لذت‌بخشي نيست. پيش از اينكه بخواهيد از محل كار به سمت خانه برويد با همسرتان تماس بگيريد، حال و احوال او را بپرسيد و به او اطلاع دهيد كه در حال بازگشت به خانه‌ هستيد. ممكن است او نياز به خريد كالاي خاصي داشته باشد يا در بيرون از خانه كاري داشته باشد كه با اين تماس، شما از آن آگاه خواهيد شد. ضمن اينكه اين كار خاصيت ديگري هم دارد و آن اين است كه با اين كار همسر شما فرصت كوتاهي دارد تا خانه، فرزندان و خودش را براي پذيرايي و استقبال از شما آماده كند.

  • ورودتان را با سلام اعلام كنيد

بعضي‌ها عادت دارند ساكت و آرام وارد خانه مي‌شوند. كليد را به در مي‌اندازند و وارد مي‌شوند و بي‌سر و صدا سراغ همسر و فرزندانشان مي‌روند. اين عادت جالبي نيست. بهتر است همان دم در، زنگ خانه را به صدا درآوريد و بعد وارد شويد. حتي مي‌توانيد با وجود اينكه كليد خانه را داريد كمي صبر كنيد همسر يا فرزندانتان در را براي شما باز كنند تا از لذت استقبال از همسر يا پدر خانه بهره‌مند شوند. در احاديث ما هم نقل شده كه خوب است مرد هنگامي كه به خانه وارد مي‌شود با صداي بلند به اهل خانه سلام كند.

  • هديه بخريد

اين درست است كه تمام فعاليت‌هاي روزانه شما براي آرامش و رفاه خانواده‌تان بوده و هست و تلاش شما در بيرون از خانه نمادي از خانواده دوستي و محبت شما به آنهاست اما معمولا اين كافي نيست و شما بايد توجه و محبت‌تان را از راه‌هاي ديگري هم به آنها نشان دهيد تا مجموعه تلاش‌هاي شما به‌صورت يك پديده ارزشمند ديده شود. يكي از كارهايي كه شما به‌وسيله آن مي‌توانيد به همسرتان و بچه‌ها ثابت كنيد كه براي شما مهمند و همه زندگي شما هستند خريدن هديه براي آنهاست.

اصلا لازم نيست هديه‌هاي بزرگ و گران‌قيمت تهيه كنيد. هديه‌هاي كوچك اما با دقت و سليقه انتخاب كنيد. خانم‌ها معمولا وسايلي را كه باعث زيباتر شدنشان براي همسرشان باشد را به‌صورت خاص مي‌پسندند. مثلا يك لباس ساده، يا يك لاك يا لوازم آرايشي و چيزهايي از اين دست مي‌توانند هديه‌هاي بسيار مناسبي باشند. شاخه‌اي گل، گلدان و شيشه‌هاي كوچك عطر هم مي‌تواند براي همسرتان مناسب باشند. براي بچه‌هاي كوچك‌تر اسباب‌بازي‌هاي ارزان و كوچك و براي بچه‌هاي بزرگ‌تر هم لوازم‌التحرير و كتاب گزينه‌هاي مناسبي براي هديه هستند. مهم اين است كه گاهي وقت‌ها با دست پر به خانه برويد و خانواده‌تان را غافلگير كنيد.

  • مردي كه در را با پا باز مي‌كند

از قديم تصوير شكل گرفته در اذهان ما از پدر، مردي بوده كه با دستي پر به خانه مي‌آيد و دست آزادي براي باز كردن در ندارد. خريد اجناس مورد نياز خانه يكي از كارهايي است كه شما هنگام رفتن به خانه بايد انجام دهيد. در طول روز گاهي با خرده‌فرمايش‌هاي بچه‌ها يا مادرشان مواجه مي‌شويد. خريدن مقواي فلان رنگ و چسب فلان جور و فلان نوع از پنير مخصوص پخت‌وپز و... شايد براي شما كه خسته و كوفته از كار روزانه به خانه برمي‌گرديد ماموريت غيرممكني باشد اما براي اهل خانه، شما قهرماني هستيد كه با اسبي سفيد اقلام مورد نيازشان را تأمين مي‌كنيد. پس لطفا كمي صبور باشيد و به‌عنوان سنگ زيرين زندگي هر روز عصر فهرست خريد خانه را تأمين كنيد. گاهي هم شما بايد با ذكاوت و تيزهوشي نيازي از خانه را كه در فهرست خريد نيامده، يا ميوه نوبرانه‌اي كه تازه به بازار آمده تهيه و همسر و فرزندانتان را غافلگير كنيد.ناشكر نباشيد، چه لذتي بالاتر از خريد براي كساني كه عاشقشان هستيد.

  • مناسبت‌ها را فراموش نكنيد

يكي از دقت‌هايي كه مي‌تواند باعث زيباتر شدن ورود شما به خانه باشد، توجه به مناسبت‌هاي مختلف در طول سال است. روزهاي مختلفي در طول سال وجود دارند كه شما با توجه به آنها مي‌توانيد صميميت و محبت بين اعضاي خانه را تقويت كنيد. روزهاي خاصي مثل اعياد مذهبي، روزهاي عزاداري و روزهايي مثل تولد اعضاي خانه، سالگرد ازدواج، جشن تكليف و... همه مي‌توانند بهانه‌اي براي توجه ويژه شما باشند. توجه به بعضي از اين ايام حتي مي‌تواند بنيان‌هاي ديني و مذهبي و ملي فرزندان و خانواده شما را نيز تقويت كند؛ مثلا شما مي‌توانيد روزهاي تولد ائمه(ع) يا اعياد مذهبي با شيريني و كيك به خانه برويد يا در ايام عزاداري با محصولات صوتي و تصويري مربوط به عزاداري فضاي مربوط به آن مناسبت را به خانه ببريد.

  • وقتي را براي همسرتان اختصاص دهيد

خريدهاي‌تان را كه كرده‌ايد، به بچه‌ها كه توجه كرده و كمي بازي كرده‌ايد، به سر و وضع خانه و همسرتان كه توجه كرده‌ايد، حالا وقت آن است كه دقايقي با همسرتان خلوت كنيد. اين بهانه مي‌تواند خوردن چاي يا ميوه باشد. دقايقي با همسرتان خلوت كنيد، از اتفاقات روزمره بپرسيد و انس و الفت و توجهي داشته باشيد. كمي از برنامه‌ها و اتفاقات روزمره‌تان تعريف كنيد و چند دقيقه‌اي روزتان را با هم شريك شويد. اين كار باعث مي‌شود رابطه صميمي ميان شما و همسرتان بيش از پيش تقويت شود و حتي اگر ساعات زيادي از روز را در خانه نبوده‌ايد با همين چند دقيقه باكيفيت جبران ساعات متمادي بشود. امتحان كنيد.

  • با خودتان كنار بياييد

جاي جاي اين نوشته گفتيم كه خستگي و نياز شما به استراحت پس از كار روزانه قطعا طبيعي است و قابل فهم. اما نكته مهم اين است كه به هر حال شما اين همه تلاش مي‌كنيد تا خانواده گرم و صميمي و خوشبختي داشته باشيد و اگر اصول ورود به خانه كه تا اينجا مرور كرديم را رعايت نكنيد بعيد است به نتيجه دلخواه برسيد. پس يك‌بار براي هميشه كلاه خودتان را قاضي كنيد و يكي دو ساعتي پس از اتمام كارتان را جزو فرايند ساعت كاري روزانه خود درنظر بگيريد. در اين يكي دو ساعت مي‌توانيد خريدهاي‌تان را انجام دهيد، هديه بخريد، با بچه‌ها بازي كنيد، با همسرتان انس و الفتي داشته باشيد و بعد اگر نياز داريد به استراحت يا كارهاي شخصي‌تان بپردازيد. مطمئن باشيد اين يكي دو ساعت در برابر آن ساعات متمادي كه سر كار بوده‌ايد ارزش خاصي دارد و نتايج دوچنداني در خوشبختي و گرماي زندگي خانوادگي شما خواهد داشت.

  • محبت و توجه خرج كنيد

از در خانه كه داخل مي‌شويد همانند يك كارآگاه كنجكاو همه‌‌چيز را زيرنظر بگيريد. حتما همسر و فرزندان شما در ساعاتي كه نبوده‌ايد كارهايي انجام داده‌اند كه حالا از شما انتظار دارند آنها را ببينيد. به همه‌‌چيز توجه كنيد؛ چينش خانه، نوع دكوراسيون، مرتب‌شدن منزل، آرايش همسرتان، لباسي كه به تن كرده، نقاشي‌اي كه دختر كوچكتان كشيده يا كتابي كه پسر نوجوانتان در دست دارد و مطالعه مي‌كند. به هر كدام از اينها واكنشي نشان دهيد و توجه كنيد تا خانواده شما بدانند و مطمئن شوند كه براي شما مهمند و در كانون توجه شما قرار دارند. گاهي دقت شما در تشخيص آرايش همسرتان و تعريف از آن، از هزار جمله محبت‌آميز اثرگذارتر است. از بوسيدن و نوازش همسر و فرزندانتان غفلت نكنيد و با بوسيدن آنها محبت خود را به آنها ابراز كنيد. حتي مي‌توانيد بگوييد كه چقدر از صبح كه از خانه بيرون رفته‌ايد دلتان تنگ خانه بوده و دوست داشتيد كه هر چه سريع‌تر به خانه برگرديد.

  • خستگي‌ها را چال كنيد

شما خسته‌ايد، ساعت‌ها در بيرون از خانه كار كرده‌ايد و با هزار جور مسئله و مشكل و آدم‌هاي جوروواجور سر و كله زده‌ايد و ديگر تواني برايتان باقي نمانده. همه اينها درست. اما بگذاريد با قاطعيت به اطلاعتان برسانم كه همه اينها دليلي براي چهره‌اي گرفته، ابروهايي درهم و لب‌هاي آويزان شما هنگام ورود به خانه نمي‌شود. همسر و فرزندان شما ساعت‌ها در خانه منتظر بوده‌اند تا پدر به جمع آنها بازگردد و فضاي گرم خانوادگي تكميل شود. فرزند كوچك شما بارها از مادرش پرسيده: «بابا كي مياد؟»، «مامان،غروب نشده هنوز؟» و دلش را براي ديدن چهره شاداب پدر صابون زده؛ پس لطفا همه خستگي‌ها و بي‌حوصلگي‌ها را جايي همان پشت در، پاي درخت‌هاي توي باغچه يا گلدان‌هاي توي پله، چال كنيد. لبخند بزنيد و لذت داشتن پدر و همسري مهربان را به خانواده‌تان هديه كنيد.

کد خبر 360906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha