مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

زهرا رفیعی: ۲روز پس از بزرگداشت روزپرستار توسط تشکل‌های غیردولتی پرستاری، مراسم دولتی بزرگداشت آنها، با حضور پرستارانی از بیمارستان‌های دولتی و بدون خبری خوش برای این گروه از تیم درمان برگزار شد.

مراسم تجلیل از پرستاران

برگزاري 2مراسم براي روزپرستار خود نشان از تشتت در جامعه پرستاري و نارضايتي آنان از عملكرد وزارت بهداشت دارد، اين در حالي است كه چند هفته قبل پرستاران در تدارك برگزاري تجمعي اعتراضي و سراسري در مقابل وزارت بهداشت در تاريخ 2بهمن بودند ولي به‌دليل حادثه پلاسكو لغو و به تاريخ ديگري موكول شد.

به گزارش همشهري، حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت در مراسمي كه اين بار با معاون اول رئيس‌جمهور در آن شركت كرده بود، پرستاران را از مهم‌ترين اعضاي تيم درمان دانست و بابت عدم‌پرداخت مطالبات طولاني‌مدت آنها، صرفا ابراز اميدواري كرد كه در فرصت باقيمانده از دولت يازدهم بخشي از مطالبات آنها پرداخت شود. جهانگيري هم گفت كه هيچ‌كسي به جز خداوند، نمي‌تواند پاداش ويژه‌اي به پرستاران كه خدمات بزرگي را انجام مي‌دهند، هديه كند.

  • پرستاران؛ ناراضي از طرح تحول

طرح تحول سلامت كه از افتخارات و دغدغه‌هاي حسن هاشمي وزير بهداشت دولت يازدهم است براي همه تيم پزشكي دستاوردهاي مالي و كاري يكساني نداشته است. گفت‌وگوي خبرنگار همشهري با تني ‌چند از اين پرستاران كه هيچ كدام نخواستند نامشان در گزارش بزرگداشت‌شان ذكر شود، نشان از كار بسيار زياد، دستمزد‌هاي پايين و تأخير در كارانه‌ها و كمبود تجهيزات دارد. سرپرستار يكي از بيمارستان‌هاي دولتي استان فارس گفت: با اجراي طرح‌هاي اعتبار‌بخشي بيمارستان‌ها و طرح تحول سلامت، كار كادر پرستاري بسيار زيادشده است. در يك بيمارستان با درجه اعتبار بخشي «يك» هر پرستار 10بيمار را بايد مراقبت و رسيدگي كند. با طرح اعتبار بخشي و تلاش بر افزايش ايمني بيمار، فشار كار بسياري بر پرستاران وارد شده است. با اجراي طرح «مراقبت موردي» فشار كار بيشتر نيز شده است. در اين طرح اگر بيماري نياز به مراقبت ويژه داشته باشد و براي انجام آزمايش تشخيصي به بخشي ديگري از بيمارستان و يا مركز درماني ديگري انتقال يابد، يك پرستار به همراه او رفته و تا زمان بازگشت كارش به ديگر پرستار شيفت تحميل مي‌شود. بدون اينكه مزيت مالي برايش داشته باشد. اين مشقت‌ها در بيمارستان‌هايي كه قسمت‌هاي پاراكلينيكي ندارند بيشتر است.

وي با اشاره به اينكه برخي پزشكان فرايند اعتباربخشي را قبول ندارند گفت: پرستاران در بدو امر فرايند ارزيابي بيمار را انجام مي‌دهند و تاريخچه آن را دريافت مي‌كنند ولي برخي پزشكان جراح و متخصصان بيهوشي به آن توجه نمي‌كنند. بارها شده كه پزشك بيهوشي دم اتاق عمل بيماري را كه 24ساعت ناشتا بوده است تازه به مشاوره قلب مي‌فرستد. اين كار بيمار را تا ساعت‌ها گرسنه و عصبي نگه مي‌دارد درصورتي كه از مدت‌ها قبل مي‌توان اين مشاوره را با كمك پرستاران انجام داد. رضايت بيمار وقتي جلب مي‌شود كه بيمار از تمام فرايند درمان خود مطلع شود اما متخصصين ما كمتر براي اين مرحله از درمان توجه مي‌كنند. مديريت بيمارستان هم با اين متخصصين برخورد نمي‌كند. از زماني كه k اعمال جراحي در بيمارستان‌هاي خصوصي ۳ برابر بيمارستان‌هاي دولتي شد اين مسئله پررنگ‌تر شده است. چون پزشك به‌راحتي بيمار خود را به بيمارستان ديگر مي‌برد. در واقع پزشك و بيمارستان بيمار را به‌عنوان مشتري نگاه مي‌كنند. متأسفانه پزشكاني وجود دارند كه بيمار را در بيمارستان دولتي يك جراحي سطحي مي‌كنند و با اين بهانه كه تجهيزات بيمارستان دولتي كم است، اصل عمل را در بيمارستان خصوصي انجام مي‌دهند.

وي راه‌حل اين مسئله را به نحوه مديريت رياست بيمارستان مربوط دانست و گفت: در بيمارستاني كه من در آن كار مي‌كنم مديريت، پرستاران را به ميان مردم در درمانگاه‌ها مي‌فرستد تا ببيند چنين تخلفي صورت مي‌گيرد يا خير. البته اين بيمارستان در طرح اعتباربخشي رتبه يك را آورده و به همين دليل مي‌تواند مانع چنين تخلفاتي شود. در اين شرايط پزشك خاطي اخطار مي‌گيرد و درصورت تكرار لغو قرارداد مي‌شود. البته هستند پزشكاني كه به جاي پول از بيمار مي‌خواهند از فلان نقره و طلافروشي برايشان كالاي گرانبها خريداري كند. اثبات اين نوع تخلفات كار دشواري است.

يكي ديگر از پرستاران كه از استان خوزستان به تهران آمده بود به خبرنگار همشهري گفت: پرستاران از ‌ماه تير تا‌كنون كارانه دريافت نكرده‌اند با اين حجم كار كه قطعا وزير از آن اطلاع دارد، ديگر انگيزه‌اي وجود ندارد. از سوي ديگر تجهيزات بخش اورژانس محدود است. به‌طور مثال ما 3روز كيت تروپونين (براي بيماران قلبي) نداشتيم؛ از آنجايي كه براساس طرح تحول بايد درون بيمارستان‌ها نيازهاي بيماران تأمين شود، ما مجبوريم با گرفتن رضايت‌نامه بيمار را به بخش خصوصي ارجاع بدهيم. اين كار هزينه تحميلي براي مردم دارد.

يكي ديگر از پرستاران تغيير رويه بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي را نيز عامل بيشتر شدن حجم بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي دانست و گفت: چند وقتي است كه بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي بيماراني را كه دفترچه تأمين اجتماعي نداشته باشند با هزينه‌هاي آزاد مي‌پذيرند؛ بنابراين بيماران به مراكز دولتي مراجعه مي‌كنند. در نتيجه كار پرسنل درمان چندبرابر شده است.
پرستار تيم فوريت‌هاي پزشكي از كمي و تأخير در پرداخت كارانه‌ها ناراضي بود و گفت: قرار بود از درآمد بيمارستان كارانه‌هاي ما پرداخت شود ولي 1.5درصد از آن را براي خريد تجهيزات و امكانات رفاهي هزينه مي‌كنند.

مشكلات پرستاران تمامي ندارد، كار بسيار، نسبت نامناسب بين تعداد پرستار و بيمار، پرداخت‌هاي نامنظم و ديرهنگام درد اين بخش مهم از تيم درمان را حتي در روزي كه بايد به آنها براي ادامه كار دلگرمي داد مضاعف كرده است.

کد خبر 360875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha