چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

محمدامین خرمی: دونالد ترامپ و دیگر اعضای تیم او طی روزهای اخیر با ارائه آمار غیرواقعی، سرگرم توجیه دستور مهاجرتی بوده‌اند که موجی از مخالفت‌ها را علیه دولت جدید آمریکا در نقاط مختلف جهان به راه انداخته است.

نمودار

«تنها 109نفر از 325هزار نفري كه در روزهاي اخير به آمريكا آمده‌اند، بازداشت شده‌اند.» اين پست توييتري دونالد ترامپ روز سه‌شنبه يعني 3روز پس از امضاي فرمانش براي ممانعت از ورود اتباع 7كشور مسلمان و همچنين پناهجويان به آمريكا بود. اين جمله محور پاسخ ديگر چهره‌هاي نزديك به ترامپ در پاسخ به انتقادها قرار گرفت.‌

شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد هم در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «توجه داشته باشيد كه داريم در مورد فقط 109نفر صحبت مي‌كنيم. 325هزار نفر در 24ساعت گذشته وارد آمريكا شده‌اند و تنها 109نفر از آنها براي ارائه توضيحات بيشتر بازداشت شده‌اند.»

ترامپ و ديگر مقام‌هاي دولتي آمريكا تلاش داشته‌اند با كوچك نشان دادن آمار افراد بازداشتي در فرودگاه‌هاي اين كشور در مقايسه با آمار ورود مسافران، نشان دهند كه دستور ترامپ آنقدرها هم تأثيري روي زندگي مردم نگذاشته است. روزنامه واشنگتن پست و وب سايت ديلي‌بيست اما آماري منتشر كرده‌اند كه حكايتي ديگر دارد. براساس اطلاعاتي كه از سوي اين‌دو رسانه آمريكايي از آمار اداره گمرك و حفاظت مرزي آمريكا استخراج شده است،

دست‌كم 348نفر از اتباع 7كشوري كه به دستور ترامپ ورود آنها به خاك آمريكا ممنوع شده پيش از پرواز به سمت آمريكا و در فرودگاه‌هاي مبدا با ممانعت نيروهاي امنيتي روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند سوار هواپيما شوند. دستور ترامپ شامل اتباع كشورهاي ايران، عراق، سوريه، يمن، سومالي، سودان و يمن مي‌شود. اين دستور همه انواع ويزاهاي مهاجرتي و غيرمهاجرتي را شامل مي‌شود.

اطلاعات به‌دست آمده نشان مي‌دهد بين 200تا 250نفر هم پس از آنكه هواپيماي حامل آنها در آمريكا فرود آمده با ممانعت نيروهاي امنيتي و مرزباني براي ورود روبه‌رو شده و مورد بازجويي قرار گرفته‌اند. وب سايت ديلي‌بيست در گزارش خود نوشته كه اين افراد بخشي از 735نفري هستند كه طبق آمار اداره گمرك و حفاظت مرزي آمريكا در بدو ورود مورد بازجويي قرار گرفته‌اند. حدود 500نفر از اين افراد به‌خاطر داشتن كارت اقامت، پس از بازجويي اجازه پيدا كرده‌اند وارد خاك آمريكا شوند.

باقي افراد يا به كشورهاي مبدا بازگردانده شده‌اند يا همچنان در بازداشت به‌سرمي‌برند. ورود اتباعي كه داراي كارت اقامت هستند پس از آن ممكن شد كه دولت ترامپ خود را زير فشار سياسي داخلي و خارجي ديد. از ابتدا مقام‌هاي وزارت امنيت داخلي آمريكا كه برقراري امنيت در فرودگاه‌هاي اين كشور را به‌عهده دارد اعلام كرده بودند اتباع كشورهاي مذكور، فارغ از اينكه داراي كارت اقامت باشند يا خير، شامل دستور ترامپ مي‌شوند.

طي روزهاي اخير، در كنار اعتراض‌هاي سياستمداران در كشورهاي مختلف از آلمان، فرانسه و انگليس گرفته تا كانادا، مردم آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي هم به‌خاطر رفتار «نژادپرستانه» ترامپ دست به اعتراض‌هاي خياباني زده‌اند. از سوي ديگر، وكلاي مهاجرت در آمريكا به‌صورت داوطلبانه در فرودگاه‌هاي اين كشور مستقر شده‌اند تا به افراد بازداشت شده مشاوره حقوقي دهند. اقدامات حقوقي آنها به آزادي تعدادي از بازداشت‌شده‌ها منجر شده است.

  • ايراني‌ها بيشترين آسيب را ديده‌اند

آمار رسمي و دقيقي در مورد افرادي كه تحت‌تأثير دستور بي‌سابقه دونالد ترامپ قرار گرفته‌اند منتشر نشده است. آمار رسانه‌هاي آمريكايي هم تصويري كوچك از 2تا 3روز ابتدايي اجراي دستور دونالد ترامپ به‌دست مي‌دهد؛ اما بايد به تصويري بزرگ‌تر از افرادي كه زندگي‌شان تحت‌تأثير اين فرمان قرار گرفته، توجه كرد.

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه آمريكا نشان مي‌دهد تنها در سال 2015، حدود 90هزار ويزا براي اتباع اين 7كشور صادر شده است. در اين ميان، بيشترين ويزاي صادر شده با 42هزار و 542مورد مربوط به ايرانيان است. از اين تعداد، 35هزار و 363ويزا، غيرمهاجرتي و 7هزار و 179ويزا، مهاجرتي بوده است.

اين افراد يا پيش از دستور ترامپ وارد آمريكا شده‌اند كه اكنون ديگر امكان خروج از اين كشور را نخواهند داشت، چرا كه ورود آنها با مشكل مواجه خواهد شد؛ يا بيرون از مرزهاي آمريكا حضور داشته‌اند و اكنون امكان ورود مجدد به آمريكا را ندارند. به اين تعداد اضافه كنيد هزاران نفر ديگري كه پيش از اين ويزا دريافت كرده‌اند. دو تابعيتي‌ها هم گروه بزرگي را شامل مي‌شوند كه طي روزهاي اخير ورودشان به آمريكا با مشكل روبه‌رو شده است.

امار

کد خبر 360744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha