چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای بیمارانی که هیچ کنترلی بر اندام‌های بدن خود ندارند و تنها مغز سالمی دارند، بیماران در خود مانده، راهی برای برقراری ارتباط با دیگران یافته‌اند.

بیمار

براساس گزارش BBC، محققان براي خواندن فكر افراد فلج كامل و ايجاد توانايي پاسخ‌دادن در آنها، سطح رابط مغزي-رايانه‌اي ايجاد كرده‌اند و با كمك همين نرم‌افزار، مردي توانست به دخترش بفهماند كه با ازدواج او مخالف است.

اين مطالعه جديد كه روي چهار بيمار در خود قفل شده در سوئيس انجام گرفت، همچنين نشان داد اين افراد برخلاف اينكه قادر به حركت دادن بدن خود نيستند، اما خوشحالند.

تمامي اين بيماران به شكلي پيشرفته از اسكلروسيز جنبي آميوتروفيك مبتلا بودند،‌بيماري كه در آن مغز توانايي كنترل ماهيچه‌ها را از دست مي‌دهد. اين بيماري به تدريج باعث مي‌شود افراد درون بدن خود اسير شوند، آنها مي‌توانند فكر كنند اما نمي‌توانند حركت كرده يا صحبت كنند. با اين‌همه در اين شرايط درخودماندگي نيز راه‌هايي براي برقراري ارتباط از طريق حركات چشم وجود دارد. اما تمامي افراد حاضر در اين تحقيق كاملا درخود مانده بوده و حتي توانايي حركت دادن چشم‌هايشان را نيز نداشتند.

فعاليت سلول‌هاي مغزي مي‌تواند سطح اكسيژن خون را تغيير دهد، و اين باعث تغيير رنگ خون مي‌شود. دانشمندان با استفاده از تكنيكي به نام طيف‌نگاري نزديك به مادون قرمز توانستند با كمك نور درون مغز بيماران را نگاه كرده و رنگ خون جاري در مغز آنها را شناسايي كنند. سپس از بيماران پرسش‌هايي پرسيده مي‌شود كه پاسخ آن بله يا خير بود، براي مثال از بيمار پرسيده مي‌شد كه آبا نام همسرت يوآخيم است؟ تا رايانه بتواند براي ترجمه  تغييرات ايجاد شده در سيگنال‌هاي مغزي فرد تمرين كرده و آموزش ببيند.

در نهايت اين سيستم به دقت 75 درصدي دست يافت. اين به آن معني است كه براي اطمينان از پاسخ درست بايد از بيمار بارها يك پرسش را پرسيد. در يكي از موارد مردي به درخواست موافقت دخترش براي اجازه ازدواج با دوستش 8 بار از 10 بار پاسخ منفي داد.

کد خبر 360687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha