سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تالاب جازموریان در جنوب شرق ایران در جنوب کوه شاهسواران استان کرمان واقع شده که سهمی ۲۵ درصدی در بروز ریزگردهای کشور دارد و اکنون برای نجات به سد جیرفت چشم امید بسته است.

چشمان جازموریان به دستان سد جیرفت

به گزارش ايرنا، هلیل‌رود یکی از منابع تامین‌کننده آب تالاب جازموریان بوده که احداث سد جیرفت (بهمن 71) بر روی این رودخانه سبب خشک شدن این تالاب شده و آن را به منبع تولید ریزگرد تبدیل کرده است.

اکنون صحبت این است آیا همان سدی که موجب مرگ این تالاب شد به دادش خواهد رسید و حیات را به رگ‌های خشکیده هلیل جاری و از آنجا به پیکر بی‌جان جازموریان تزریق می‌کند؟

ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است بنابر این همواره برای تامین آب مورد نیاز با چالش مواجه بوده، در چند سال اخیر هم پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم از یک سو و مدیریت نادرست منابع آبی از سوی دیگر مشکلات زیادی را برای حوزه آبی کشور ایجاد کرده است.

این مشکلات به چالش کم آبی منتهی و موجب بروز پدیده نوظهوری به نام ریزگردها شد که چند سالی است دامن کشور را گرفته هر چند درصد زیادی از این ریزگردها منشاء خارجی دارند اما برخی از تالاب‌های کشور هم با خشک شدن به منبع ریزگرد داخلی تبدیل شده اند که تالاب جازموریان در استان کرمان یکی از آنها است و سهمی 25 درصدی از ریزگردها را به خود اختصاص داده است.

اکنون سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از تالاب‌ها در صدد اتخاذ راه‌حلی برای این مشکل است از این رو از وزارت نیرو خواسته تا در این مورد جلسه مشترکی برگزار کنند که فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در این باره گفت: ریزگردهایی که کشور را درگیر کرده‌اند دارای دو منشا داخلی و خارجی هستند که بخش خارجی حجم زیادی از این ریزگردها را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: اما برخی تالاب‌های کشور هم به علت خشکسالی و نرسیدن حقابه لازم به آنها در حال خشک شدن هستند که به مرور به منشا ریزگرد تبدیل خواهند شد مانند تالاب جازموریان در کرمان که اکنون سهمی 25 درصدی از بروز ریزگردها دارد.

دبیری اظهار کرد: برای بررسی وضعیت تالاب جازموریان به وزارت نیرو درخواست تشکیل جلسه‌ای داده‌ایم و چون کشاورزی نیز در منطقه رونق گرفته است نماینده‌ای از وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.

وی افزود: اکنون در حال تهیه گزارشی برای این جلسه هستیم تا در کارگروه جازموریان مطرح شود تا بتوان راه‌حلی برای مقابله با ریزگردهای این تالاب پیدا کرد.

دبیری گفت: تالاب جازموریان همیشه فصلی بوده و هیچ وقت به طور مداوم پرآب نبوده است، سوابق نشان می‌دهد یک دوره پرآب، یک دوره مرطوب و دوره‌ای هم خشک بوده است که امیدواریم حداقل به دوره رطوبت برگردد تا همیشه خشک نباشد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای ما کافی است که حداقل بستر تالاب مرطوب باشد تا گرد و غبار از آن بلند نشود.

وی گفت: همواره با شورای هماهنگی حوضه آبریز با وزارت نیرو جلسه داریم و اکنون در حال مذاکره در مورد زاینده‌رود هستیم که بعد از پایان آن نوبت به بررسی حوضه آبریز بختگان می‌رسد که با پایان یافتن این مذاکرات بررسی تالاب جازموریان در دستور کار قرار خواهد گرفت که امیدواریم این جلسه تا قبل از پایان سال جاری برگزار شود.

دبیری افزود: پیشنهاد ما این است که در صورت امکان از سد جیرفت سهم آبی برای تالاب جازموریان اختصاص یابد، البته فاصله سد جیرفت تا جازموریان زیاد است و آب جیرفت را تامین می‌کند از این رو مشکلاتی خواهد داشت اما سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای تعیین سهم از این سد به کار خواهد برد.

وی درباره حقابه تالاب جازموریان گفت: چون جازموریان یک تالاب فصلی است از این رو تاکنون حقابه‌ای برای آن تعیین نشده است چون به علت فصلی بودن تعیین حقابه کار دشواری است. 

کد خبر 360563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha