چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین کنفرانس وزیران کشورمنطقه آسیا در مورد کاهش بلایا روز چهارشنبه هفتم نوامبر با سخنان نخست وزیر هند در دهلی نو گشایش یافت.

به گزارش دریافتی پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، "مان موهان سینگ" نخست وزیر هند در این آیین بر ضرورت همکاری گسترده برای کاهش خسارات ناشی از این بلایا تاکید کرد.
وی تروریسم را بلای ساخت انسان خواند و گفت که این مصیبت کشورهای مختلف آسیا را تهدید می‌کند و می‌تواند برای سراسر منطقه فاجعه‌آمیز شود.

در این کنفرانس دو روزه موضوعات گسترده از جمله همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کاهش خسارات بلایا، نحوه مقابله با چالش‌های کاهش خطر بلایا در جوامع و شهرها و بکارگیری روش‌های مناسب در منطقه آسیا، مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

در این کنفرانس بین المللی، چند نفر از وزیران کشور حوزه آسیا از جمله وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز سخنرانی خواهند کرد.

"مصطفی پورمحمدی" عصر سه‌شنبه برای شرکت در این کنفرانس در صدر یک هیات عالیرتبه متشکل از مدیران و کارشناسان باشد وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

همکاری منطقه‌ای برای کاهش آسیب‌های ناشی از بلایا

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت همکاری بین کشورهای آسیایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث غیر مترقبه خواستار بهره مندی کشورها از استعدادها و ظرفیت‌های یکدیگر در مقابله با اینگونه حوادث شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، "مصطفی پورمحمدی" سه شنبه شب در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در فرودگاه دهلی نو، در خصوص تاثیر برگزاری نشست وزیران کشور کشورهای آسیایی در دهلی نو در کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طیبعی در این کشورها، گفت: "زمانی‌که بلایای طیبعی به وقوع می‌پیوندند طبیعی است که ظرفیت‌های یک کشور به تنهایی قادر به رفع همه خسارات وارده به آن کشور در اثر وقوع آن حادثه نیستند."

وی اضافه کرد: "بنا بر این در چنین وضعی، اجرای یک برنامه بین‌المللی، بویژه منطقه‌ای، برای مقابله با اینگونه رویدادها ضروری است و کشورها بایستی ظرفیت‌های خود را شناسایی تا به توانند یکدیگر را به هنگام وقوع بلایا کمک کنند."

وی، گفت: "در گذشته کشورهای مختلف به هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه به ایران کمک کرده‌اند و ایران نیز کمک‌های قابل ملاحظه‌ای به دیگر کشورها داشته است. شکی در این نیست که تشکیل نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کمک شایانی را در کاهش آسیب‌های وارده بر کشورها در اثر وقوع بلایا خواهد کرد."

وزیر کشور ایران، در پاسخ به سوالی در مورد اقدام‌های سازمان‌های بین المللی برای فقر زدایی و ترویج توسعه در جهان، گفت:"کشورهای زیادی امروزه بافقر درگیر هستند و فقر پدیده‌ای است که از عدم تعادل و نابرابری اقتصادی در جوامع ناشی می‌شود و آن بستری برای آسیب پذیری ساکنان کشورها است. بنا بر این، تلاش بین‌المللی برای فقرزدایی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند."

"پورمحمدی" در پاسخ به سوالی در مورد دلایل اعلام ایران به عنوان یک الگو در برخورد با بلایا، گفت: "سرعت ما در پیش‌گیری، ترمیم و بازسازی خرابی‌های ناشی از زمین لرزه یک و نیم سال پیش لرستان بی‌نظیر بود.

وی افزود:ما توانستیم بیش از ‪ ۳۰‬هزار واحد مسکونی را در مدت کمتر از ‪ ۲۰‬ماه بعد از وقوع این زمین لرزه بازسازی و قابل سکونت کنیم. سازمان‌های بین‌المللی این عملکرد بی‌سابقه ما را ستوده و به کشورهای دیگر توصیه کردند از روش‌های ما در کمک رسانی به افراد متاثر از بلایا الگو بگیرند."

"پورمحمدی" در مورد روابط بین هند و ایران، گفت: "خوشبختانه، هند و ایران دارای مناسبات دوستانه گسترده با یکدیگر هستند. هند و ایران از امکانات بسیار زیادی برخوردار هستند و این دو کشور دارای ارتباطات فرهنگی و تمدنی دیرینه با یکدیگر می‌باشند و ما امیدواریم که بتوانیم این روابط را بیش از پیش گسترش دهیم."

وی افزود: "شکی در این نیست که هند یکی از کشورهای قدرتمند با یک نرخ رشد اقتصادی بالا در جهان است و جمهوری اسلامی ایران نیز دارای امکانات و توانمندی‌های بسیار خوبی است و این دو کشور می‌توانند با یکدیگر در زمینه‌های مختلف اقتصادی همکاری کنند."

وزیر کشور ایران، در مورد برنامه‌های خود در هند، گفت: "من حامل پیامی از سوی رییس جمهوری ایران برای نخست وزیر هند هستم."

وی افزود: در این سفر علاوه بر دیدار با همتای هندی خود، با چند تن از مقام‌های این کشور نیز دیدار و با آنان در مورد روش‌های ممکن برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین ایران و هند تبادل نظر خواهم کرد."

رییس شورای امنیت کشور، در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تهدیدهای آمریکا بر ضد ایران، چیست؟ گفت: تهدیدهای آمریکا دارای بخش‌های مختلف امنیتی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد که آمریکا سعی دارد که از همه این بخش‌ها در تهدید ایران استفاده کند بنا بر این ما بایستی پیش بینی‌های لازم را در هر یک از این حوزه‌ها انجام دهیم. امنیت حوزه‌ای است که بیشترین توجه ما را به خود جلب کرده است."

وی یادآور شد: "ایران دارای ظرفیت‌های بسیار بالا در مقابله با تهدیدهای آمریکا است زیرا ما در طول سه دهه گذشته همیشه با تهدیدهای این کشور مواجه بوده‌ایم اما خوشبختانه توانسته‌ایم با آنها با همبستگی ملی و هوشیاری دست اندرکاران امور امنیتی کشور با موفقیت تمام مقابله و امنیت شهروندان را تامین کنیم."

"پورمحمدی" وضعیت امنیتی را در ایران بسیار مطلوب توصیف کرده و گفت: "جامعه ما در حال حاضر، از لحاظ امنیتی، یکی از کشورهای مطلوب دنیا است.

البته وجود چنین وضعی به معنای این نیست که دیگر خطری ما را تهدید نمی‌کند.

وی، تهدیدهای آمریکا مبنی بر امکان راه اندازی عملیات نظامی بر ضد ایران به عنوان یک جنگ روانی این کشور توصیف کرده و گفت: " تا آنجا که به امکان عملیات نظامی آمریکا علیه ایران مربوط می‌شود باید بگویم که آن به نظر ما، یک جنگ روانی است. تحولات جهانی، مسائل داخل خود آمریکا و مشکلات این کشور در منطقه امکان مبادرت آمریکا را به راه اندازی عملیات نظامی بر ضد ایران بعید می‌سازد.

گفتنی است؛ وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه برای شرکت در دومین کنفرانس وزیران آسیا در مورد کاهش خطر بلایا وارد فرودگاه ایندیرا گاندی شهر دهلی نو پایتخت هندوستان شد و مورد استقبال سید مهدی نبی زاده سفیر و رضا علایی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، چند تن از مقام‌های هندی و رئیسان نمایندگی‌های نهادهای ایرانی قرار گرفت.

"پورمحمدی" در این سفر با چند تن از مقام‌های هندی و مقام‌های کشورهای آسیایی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

کد خبر 36037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز