شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

محمد کرباسی: دهکده جهانی، دنیای مدرن، جهان بدون مرز و همه اصطلاحات از این دست را فراموش کنید؛تاریخ بار دیگر در حال تکرار است و دیوارهای بلند و قدیمی برای جدایی ملت‌ها بار دیگر به صحنه بازگشته‌اند.

ترامپ

28سال قبل و زماني كه ديوار برلين فروريخت خيلي‌ها از كنار رفتن «پرده‌ آهنين» حرف زدند اما حالا آمريكا كه ادعاي پيشتازي در جهان مدرن را دارد مي‌خواهد دومين ديوار طولاني جهان را در مرزهايش با مكزيك بسازد. در بلژيك مي‌توان با برداشتن يك قدم و گذاشتن پا روي سنگفرشي ديگر وارد هلند شد و چند ضربدر سفيد مرز را مشخص مي‌كنند، كف رستوراني در بوسينگِن آلمان خط‌چين سفيدي كشيده شده كه مرز دو كشور را نشان مي‌دهد و بلواري در شهر چوي وجود دارد كه يك سمتش برزيل و سمت ديگرش اروگوئه است.

اينها تنها نمونه‌هايي از نشانه‌هاي جهان مدرني است كه قرار بود ديوارها و فنس‌ها از ميان ملت‌ها جمع شوند. دونالد ترامپ اما حالا با خرجي هنگفت مي‌خواهد بار ديگر همان ديوارها را بازگرداند. كسي دستور ساخت اين ديوار را داده كه هيچ كدام از كارهايش قابل پيش‌بيني نيست، شكنجه را مفيد مي‌خواند و حرف‌هاي نژادپرستانه‌اش خيلي‌ها را ياد دوران نازي‌ها مي‌اندازد. اين ذهن خطرناك اما قدرت اول در كشوري است كه هزاران كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد.

  • پرده آهنين؛نماد جنگ سرد

فرو ريختن ديوار برلين و شادي مردم را خيلي‌ها به ياد دارند. ديوار برلين ديواري به طول 155كيلومتر و ارتفاع 2متر بود كه 28سال شهر برلين را به 2منطقه شرقي و غربي تقسيم مي‌كرد. بخش شرقي تحت كنترل شوروي بود و بخش غربي تحت كنترل آمريكا، انگليس و فرانسه. ديواري كه اصلي‌ترين نماد جنگ سرد به‌حساب مي‌آمد اما نهم نوامبر ۱۹۸۹ نتوانست در مقابل مردم مقاومت كند. وقتي كه ايگون كرنس به‌عنوان رهبر جديد آلمان شرقي به ساكنان برلين شرقي اجازه سفر به بخش غربي را داد هزاران نفر به نقاط مرزي مشخص شده ديوار هجوم بردند. ازدحام جمعيت باعث شد تا سرانجام مرزها باز شوند و طي روزها و هفته‌هاي بعد ديوار به‌تدريج خراب شد.

  • ديوار آپارتايد رژيم صهيونيستي

در زمان انتفاضه دوم رژيم صهيونيستي ساخت اين ديوار كه خودش نامش را ديوار حائل گذاشته شروع كرد. رژيم صهيونيستي در آن زمان مدعي شد كه به دلايل امنيتي اين ديوار را مي‌سازد اما شواهد اكنون نشان مي‌دهد هدف اصلي ساخت اين ديوار كه در ميان نهادهاي حقوق بشري به ديوار آپارتايد و نژادپرستي مشهور است اشغال بيشتر اراضي فلسطيني است. 99درصد اين ديوار در كرانه باختري واقع شده و برخي شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين داخل خاك فلسطين را هم در بر مي‌گيرد.

ساخت اين ديوار با طول 708كيلومتر تاكنون بارها محكوم شده است. در سال 1383دادگاه بين‌المللي لاهه(نهاد اصلي قضايي سازمان ملل متحد) در حكمي احداث ديوار حائل در كرانه باختري در سرزمين‌هاي فلسطيني را برخلاف قوانين بين‌المللي دانست و خواستار برچيده شدن آن شد. احداث اين ديوار موجب شده تا فلسطيني‌ها از حقوق طبيعي خود از جمله حق رفت‌وآمد آزادانه ميان مناطق فلسطيني محروم شوند.

  • ديوار بزرگ اروپا

سال‌ها پيش كشورهاي اروپايي، قراردادي مشهور به «شينگن» را امضا كردند و با خودشان قرار گذاشتند ديگر مرزي بين‌شان نباشد اما مجارستان در زمان بحران پناهجويان در سال گذشته ميلادي دست به ساخت ديواري حائل در مرز خود با صربستان و كرواسي زد. ديواري كه با فنس و توسط زندانيان ساخته شده 175كيلومتر طول و 4متر ارتفاع دارد و به‌صورت كامل اين كشور را از جنوب اروپا جدا مي‌كند. رسانه‌هاي اروپا به‌خاطر غيرعادي بودن اين اقدام به آن لقب ديوار جدا‌كننده اروپا را پس از سال‌هاي پيگيري سياست همگرايي توسط كشورهاي اين قاره داده‌اند. ساخت اين ديوار با انتقادهاي گروه‌هاي حقوق بشر مواجه شده و بسياري آن را برنامه‌اي تازه از سياست‌هاي ضدمهاجرت مجارستان خوانده‌اند.

  • ديواري با هزينه 15ميليارد دلار

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا حالا دستور داده تا وعده‌اش براي كشيدن ديوار ميان آمريكا و مكزيك اجرايي شود. مرز بين ايالات متحده و مكزيك حدود ۳۰۰۰ كيلومتر است و تخمين زده مي‌شود ساخت چنين ديواري حداقل 15ميليارد دلار هزينه خواهد داشت. براي ساخت اين ديوار بايد موانعي مثل كوه‌ها و تپه‌ها دور زده شود و احتمالا پس از پايان كار اين ديوار پس از ديوار چين طولاني‌ترين ديوار جهان خواهد بود. دونالد ترامپ اشاره كرده كه مي‌خواهد اين ديوار بتني 16متر ارتفاع داشته باشد كه بلندتر از 3اتوبوس دو طبقه روي هم خواهد بود. در اين صورت ارتفاع اين ديوار بيشتر از دوبرابر ارتفاع ديوار چين خواهد بود.

کد خبر 360234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha