مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بولتن دانشمندان اتمی در شیکاگو عقربه‌های ساعت نمادین موسوم به رستاخیز را روی دو و نیم دقیقه به نیمه شب تنظیم کردند و این یعنی وضعیت جهان به حدی رسیده که تا نیمه شب، تا نابودی بشریت، تنها دو و نیم دقیقه باقی است.

ساعت

براساس گزارش CNN، از جمله عوامل جلو کشیده شدن عقربه‌های این ساعت نمادین که در سال 1953، پس از آزمایش بمب هیدروژنی توسط آمریکا و شوروی سابق، به نزدیک‌ترین زمانش به نیمه‌شب رسیده‌بود، سخنان آزاردهنده دونالد ترامپ درباره استفاده از سلاح‌های اتمی و دیدگاه‌هایش درباره تغییرات اقلیمی و همینطور تهدید‌های سایبری، افزایش ملی‌گرایی، تاریک شدن وضعیت امنیت جهانی و افزایش بی‌احترامی به تخصص علمی بوده‌است.

گروهی از برندگان نوبل و دانشمندان بولتن از سال 1945 تا به امروز مسئولیت تحقیق و بررسی اطلاعات برای تنظیم اين ساعت رستاخیز را به عهده دارند.

دانشمندان در سال 1963 و پس از امضای معاهده‌ای مبنی بر توقف تمامی آزمایش‌های اتمی اتمسفری توسط آمریکا و شوروی، ساعت را روی 12 دقیقه به نیمه‌شب تنظیم کردند. اما عقربه‌ها بار دیگر در سال 1968 و پس از پیوستن فرانسه و چین به میدان رقابت اتمی و مداخله بیشتر آمریکا در جنگ ویتنام به هفت دقیقه تا نیمه‌شب بازگشت.

طی سال‌های گذشته عقربه‌های این ساعت متناسب با وضعیت جهان عقب یا جلو کشیده شده‌است و بیشترین فاصله زمانی آن تا نیمه‌شب به سال 1991 و پایان جنگ سرد بازمی‌گردد.

اگرچه عوامل ژئوپلتیک در ارزیابی موقعیت عقربه‌های ساعت در 2017 نقش مهمی به عهده داشته‌است، تهدیدهای درحال ظهور تحت تاثیر فناوری‌های جدید و تهدید آنها درصورتی که به دست‌های نادرست بیافتند نیز نقش قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. ظهور هوش مصنوعی و تهدید‌های امنیتی به واسطه سو استفاده از دانش‌هایی مانند بیوتکنولوژی از جمله این موارد هستند.

توسعه این صنعت که انسان را قادر به ایجاد ارگانیسم‌های زنده از هیچ می‌سازد، خطراتی مانند بیو-تروریسم را به واسطه تولید ویروس‌های ترکیبی به عنوان سلاح به دنبال خواهد. تهدیدی که می‌تواند وسعت و تنوع زرادخانه‌هایی را که هم‌اکنون بشریت را به نابودی تهدید می‌کنند، افزایش دهد.

کد خبر 360021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha