«ساعت روز قیامت» یا «ساعت آخرالزمان» در سال ۲۰۲۲ بوسیله «بولتن دانشمندان اتمی» برای دومین سال متوالی در ۱۰۰ ثانیه مانده به نیمه‌شب - زمان نابودی انسانیت - قرار داده شد.

DOOMSDAY CLOCK

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس نمایندگان سازمان غیرانتفاعی «بولتن دانشمندان اتمی» (BAS) که مسئول تنظیم این ساعت هستند، روز پنجشنبه (۲۰ ژانویه) زمان جدید این ساعت را اعلام کردند.

البته این نمایندگان می‌گویند هنوز برای بازگرداندن عقربه‌های این ساعت و تبدیل کردن جهان به جای ایمن‌تر دیر نیست. 

راشل برانسون، رئیس و مدیرعامل BAS در بیانیه‌ای به این مناسبت گفت که سال گذشته شامل «چند نقطه روشن و بسیاری از روندهای نگران‌کننده بود»، از جمله افزایش هشداردهنده اطلاعات نادرست آنلاین که مانع پیشرفت در مقابله با پاندمی کووید-۱۹ و توجه به مسئله بحران اقلیمی کره زمین شد.

BAS در سال ۲۰۲۰ عقربه‌های این ساعت را به ۱۰۰ ثانیه به نیمه‌شب - نزدیکترین زمان به نابودی انسانیت در تاریخ ۷۵ ساله‌اش- جلو کشید و در سال ۲۰۲۱ نیز در همین زمان باقی ماند.

اعضای «بولتن دانشمندان اتمی» (BAS) در سال ۱۹۴۷ ساعت روز قیامت را با تصویری روی جلد یک مجله که ۷ دقیقه به نیمه‌شب را نشان می‌داد، آغاز کرد تا خطر بی‌سابقه سلاح‌های اتمی را نشان دهد. مسابقه تسلیحات اتمی میان آمریکا و اتحاد شوروی و سایر کشورها در طول دوران جنگ سرد باعث شد که در سال ۱۹۵۳ هنگام انفجار نخستین بمب هیدروژنی این زمان به ۲ دقیقه به نیمه شب جلو کشیده شود.

روسیه اکنون بیش از ۶۰۰۰ کلاهک هسته‌ای و آمریکا بیش از ۵۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و صدها کلاهک هسته‌ای دیگر هم در انگلیس، چین، فرانسه، پاکستان، هند، اسرائیل و کره شمالی وجود دارند.

دانشمندان و کارشناسان BAS هر سال با توجه نزدیک یا دور شدن انسانیت به نابودی زمان جدیدی را برای این ساعت تعیین می‌کنند.

BAS در بیانیه‌ جدیدش می‌گوید با اینکه سال ۲۰۲۱ شاهد پیشرفته‌های در مواجهه با خطرات جهانی بود، ما هنوز در آستانه نابودی بشریت قرار داریم. این سازمان می‌گوید در مواجهه با تهدیدهای فاجعه‌بار مربوط به بحران اقلیمی و پاندمی کرونا، انتشار اطلاعات نادرست فراوان در شبکه‌های اجتماعی و پاسخ ناهماهنگ جوامع و رهبران مانع پیشرفت در حل هر دوی این چالش‌های وخیم شده است.

البته سال گذشته برخی از تحولات مثبت از لحاظ کنترل سلاح‌های اتمی را هم داشت: آمریکا و روسیه گفتگوهای دیپلماتیک درباره سقف تسلیحاتی و حفظ پایداری اتمی را از سر گرفتند.

اما روابط میان این دو گشور همچنان تنش‌آلود است و چین و روسیه به آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای جدید پرداختند، کره شمالی مواد هسته‌ای جدید و موشک‌های کوتاه‌برد برای سلاح‌های اتمی تولید کرد و ذخیره سلاح‌های هسته‌ای در هند و پاکستان ادامه دارد.

زمان فعلی «ساعت روز قیامت» همچنین بیانگر اتشار مداوم پاندمی کووید-۱۹ هم هست که تا به حال حدود پنج میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است و تخمین زده می‌شود ۳۰ میلیون مورد مرگ دیگر مربوط به آن گزارش‌داده‌نشده مانده‌اند. تداوم انتشار این بیماری تاحدی به این علت بوده است که بسیاری از رهبران جهانی پاسخ سریع و مطمئنی با اعمال اقداماتی مانند واکسیناسیون و ماسک زدن که می‌توانست سرایت ویروس را به شدت کاهش دهد، به این بحران ندادند.

بحران اقلیمی کره زمین نیز با امواج گرما، سیلاب‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی بی‌سابقه در صدر اخبار سال ۲۰۲۱ قرار داشت. پیشنهادها و اقدامات برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آنها با زیرساخت‌های انرژی پایدار هنوز به حد لازم برای کاهش کافی خروجی گازهای گلخانه‌ای برای جلوگیری از گرمایش جهانی و پیامدهای فاجعه‌بار آن نرسیده است.

کد خبر 651982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha