همشهری آنلاین: روزنامه تایمز روز سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن جنجال بر سر مخفی نگه‌داشتن شکست آزمایش سیستم موشکی راهبردی ترایدنت انگلیس، در گزارشی فاش کرد که دولت آمریکا از دولت 'دیوید کامرون' خواسته بود که این مساله پنهان نگه‌ داشته شود.

افشای نقش آمریکا در مخفی نگهداشتن شکست آزمایش موشک راهبردی ترایدنت انگلیس

به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز به نقل از یک منبع نظامی نوشت: مقامات دولت باراک اوباما از دولت دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلیس خواسته بودند که جزییات نافرجام ماندن این آزمایش مخفی موشکی ترایدنت غیرمسلح، را منتشر نکند.

به نوشته این روزنامه، نافرجام ماندن آزمایش موشکی سامانه ترایدنت انگلیس که بهای هر عدد موشک آن بالغ‌بر 17 میلیون پوند هست، در واقع ضربه‌ای به سیستم موشکی آمریکا بشمار می‌آید.

تایمز افزود: شرکت آمریکایی لاکهید مارتین که در مریلند آمریکا مستقر است، سازنده اصلی موشک‌های ترایدنت است.

این روزنامه به نقل از یک منبع نظامی انگلیس نوشت: این دولت آمریکا بود که از دولت کامرون خواسته بود که در این خصوص اظهارنظری نکند.

مقامات آمریکایی نگران از این بودند که اشتباه صورت گرفته در سامانه موشکی ترایدنت انگلیس، ممکن است در سامانه موشکی آنها نیز رخ دهد.

تایمز افزود: این منبع اضافه کرد: زیردریایی انگلیس با موفقیت موشک ترایدنت را حمل و پرتاب کرد و اما اینکه این موشک دچار انحراف شد به فناوری این موشک آمریکایی بازمی‌گردد.

این روزنامه نوشت: آمریکا و انگلیس از ذخایر مشترک موشک‌های ترایدنت استفاده می‌کنند و معنای آن این است که بروز هرگونه مشکلی در این سامانه موشکی می‌تواند بر توانایی زرادخانه هسته‌ای آمریکا تاثیر بگذارد .

احزاب مخالف انگلیس از جمله حزب کارگر دولت 'ترزا می' را به دنبال سرپوش نهادن بر بروز اشتباه 'جدی' در سامانه موشکی ترایدنت این کشور که حامل کلاهک های هسته ای است، مورد حمله قرار داده و خواستار ارایه توضیحات کامل در این خصوص شده اند.

اما نه 'ترزا می ' نخست وزیر و نه 'مایکل فالون ' وزیر دفاع انگلیس حاضر به ارائه توضیحات در مورد گزارش های منتشر شده در مورد شکست آزمایش موشکی ترایدنت این کشور نشده اند.

حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند، در همین راستا 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس را روز دوشنبه گذشته برای ارایه توضیحات روشن در مورد علل بروز اشتباه در سامانه موشکی ترایدنت که از چشم پارلمان مخفی نگه داشته شده بود، به پارلمان کشاندند و مورد پرسش قرار دادند.

'ترزا می' نیز روز یکشنبه گذشته در جریان گفت وگو با برنامه 'آندرو مار' شبکه 'بی بی سی ' در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گزارش روزنامه ساندی تایمز در مورد بروز مشکل در سامانه ترایدنت انگلیس، گفت که به این سامانه که حامل کلاهک های هسته ای است 'قویا ایمان' دارد.

ساندی تایمز روز یکشنبه گذشته گزارش داد که شلیک آزمایشی یک موشک هسته‌ای ترایدنت غیرمسلح از یک زیردریایی 'وانگارد' انگلیس در سواحل فلوریدا آمریکا طی ماه ژوئن و درست یک هفته قبل از انتخاب 'ترزا می' به عنوان نخست وزیر انگلیس، با مشکل مواجه شده بود.

به نوشته ساندی تایمز، موشک غیرمسلح ترایدنت در حوالی فلوریدا از مسیر خود منحرف شده بود.

این نشریه عنوان کرد دولت انگلیس در آن زمان بر این مساله سرپوش نهاد و حتی 'ترزا می' نیز پس از رسیدن به مقام نخست وزیری در ماه جولای گذشته و زمانی که نمایندگان مجلس عوام را به نوسازی زیردریایی‌های اتمی ترایدنت ترغیب می‌کرد، هیچ اشاره های به این آزمایش ناموفق نکرد.

این نشریه نوشت: دلیل انحراف موشک آزمایش شده که از زیردریایی 'اچ ام اس ونجنس' شلیک شده بود، سری است؛ اما به گفته یک منبع ارشد در نیروی دریایی انگلیس موشک پس از خروج از آب دچار مشکل مسیریابی شد.

طرح نوسازی سامانه دفاع هسته‌ای انگلیس که براساس گزارش‌های رسمی منتشرشده بیش از 40 میلیارد پوند هزینه دربر خواهد داشت، در اواخر خردادماه گذشته، با 472 رأی مثبت در مقابل 117 رأی منفی از تصویب مجلس عوام گذاشت.

سامانه تسلیحات هسته‌ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد' است که موشک‌های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می‌کنند. این زیردریایی‌ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' در اسکاتلند، مستقر هستند.

انگلیس دارای چهار زیردریایی ونگارد به نام های ' اچ ام اس ونگارد'، 'اچ ام اس ویکتوریوس'، 'اچ ام اس ویجیلنت' و' اچ ام اس ونجنس' است.

وزارت دفاع انگلیس به 70 موشک ترایدنت که در انبار مشترک تسلیحات راهبردی در جورجیا در آمریکا قرار دارند، دسترسی دارد.

وزیر دفاع انگلیس در این میان ادعا کرده که آزمایش سامانه موشکی ترایدنت توسط یکی از زیردریایی های 'ونگارد' این کشور به صورت موفقیت آمیز انجام شده است.

کد خبر 359809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha