مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی راد: هنگامی که اتفاقی بحرانی در شهر رخ می‌دهد، نیاز به مدیریت یکپارچه شهری بیشتر از قبل احساس می‌شود.

حادثه پلاسکو

دست‌كم در روزهاي گذشته هنگامي كه چشم‌هاي نگرانمان به آوار به جا مانده از پلاسكو خيره شده‌بود، بارها به اين نكته فكر كرده‌ايم.

درست در اين روزهاي بحراني، بسياري از نهادها و سازمان‌ها انبوهي از امكانات را به محل حادثه ‌آوردند اما به تعبير مازيار حسيني، فرمانده ميداني عمليات پلاسكو، حضور پرتعداد نيروهاي خدماتي يكي از مهم‌ترين موانع خدمات‌رساني ‌بود.

«بهبود مديريت واكنش در شرايط حادثه و ارتقاي ارائه خدمات شهري نياز به ايجاد يكپارچگي در سيستم‌هاي كنترل و مديريت شهر دارد به‌گونه‌اي كه به محض وقوع حادثه از كنترل ترافيك تا اعزام و هدايت خودروهاي امدادي و انتظامي همگي همزمان و با مديريت يكپارچه صورت پذيرد.» اين سخنان معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران است. ناصر اماني به تلاش چند سال گذشته شهرداري تهران براي شكل‌گيري مديريت شهري اشاره كرد و گفت: در دولت يازدهم شاهد تشكيل كميسيون تهران و كلانشهرها بوديم كه لايحه تقديمي شهرداري تهران براي مديريت يكپارچه شهري را در دست بررسي دارد و اميدوارم قبل از پايان اين دولت لايحه در هيأت دولت تصويب و به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود.

وي با اشاره به لزوم ايجاد يكپارچگي در مديريت شهري گفت: مديريت يكپارچه براي ابرشهري چون تهران ديگر يك الزام است نه يك نياز چراكه ارتقا در نحوه پيشگيري و مديريت حادثه و بحران هم در گرو يكپارچگي در ارائه خدمات به شهروندان است. اماني با اشاره به زيرساخت‌هاي درهم تنيده شهر تهران چون گاز، برق، تلفن، آب و فاضلاب، يكپارچگي مديريت شهر را موجب ساماندهي اين زيرساخت‌ها و شريان‌هاي حياتي شهر دانست و گفت: تعدد و تكثر در نهادهاي خدمات‌رسان شهري موجب مي‌شود كه در شرايط بحراني و بروز حادثه با وجود همكاري حداكثري، شاهد ارائه خدمات در سطح استانداردهاي بين‌المللي كه عموماً با مديريت يكپارچه، شهرهاي خود را مديريت مي‌كنند، نباشيم و بعضاً پس از حادثه نيز با برخوردهاي احساسي و غيركارشناسي خدمات يكديگر را زير سؤال ببريم.

معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران با اشاره به اهميت مباني قانوني براي مديريت شهري پاسخگو به منظور پيشگيري از بحران يا در شرايط بحران و اضطرار افزود: قطعاً وجود مباني قانوني در تفويض اختيار برخورد جدي با عوامل ايجاد خطر در حوزه پيشگيري و همچنين در شرايط بحران نياز جدي امروز مديريت شهري است. معاون شهردار تهران همچنين به لزوم كار جدي‌تر فرهنگي درخصوص حوادث اشاره كرد و گفت: از آموزش و پرورش تا تمام رسانه‌هاي سمعي و بصري و نوشتاري و اصحاب فرهنگ و هنر بايد در اين خصوص فعاليتي بيش از پيش داشته باشند؛ چرا كه ايجاد دانش و فرهنگ عمومي پيشگيري و مديريت حادثه و بحران خشت اول و سنگ‌بناي پيشگيري حداكثري و مديريت بحران در كشور است.

  • نابودي سرمايه‌ها

رئيس كميته مديريت بحران شوراي شهر تهران نيز با اشاره به مخاطرات و تهديدهاي زندگي شهري امروز، گفت: فقدان مديريت يكپارچه خدمات پيشگيري و ايمني و آتش‌نشاني در شهر تهران دليل روشني است براي اينكه چرا هر لحظه سرمايه‌هاي عظيم مالي و انساني ما طعمه حريق مي‌شود.

معصومه آباد با اشاره به وقوع قريب به 250حادثه و حريق در شهر تهران افزود: تدوين يك ساختار مدون و جامع و تعيين تكليف موارد ناايمن، اطلاع‌رساني مهلت‌دار به مالك (اخطار)، رفع خطر موارد ناايمن، تصرف و محدودكردن فعاليت و پلمب‌كردن واحد غيرايمن راهكارهايي است در جهت كاهش اين مخاطرات كه تا حد بسيار زيادي راهگشا خواهد بود. رئيس كميته مديريت بحران شوراي شهر با اشاره به فرافكني و شانه خالي كردن از مسئوليت ذاتي و قانوني برخي نهادها گفت: در اين شرايط قوانين مقدم مانند ماده105 و تبصره ذيل ماده 105از فصل چهارم قانون وزارت كار به صراحت به وظيفه ذاتي بازرسان وزارت كار درخصوص بازديد از كارگاه‌هاي توليدي ناايمن اشاره مي‌كند كه درصورت عدم‌رفع موارد نا ايمن از سوي كارفرما و يا نماينده آن، از طريق دادسرا يا دادگاه عمومي پيگير پلمب كردن محل ناايمن مي‌شود.

آباد با اعلام اينكه حوادث كاربري‌هاي تجاري و صنعتي از مجموعه حوادثي هستند كه به‌صورت روزمره درصد آمار قابل توجهي را به‌خود اختصاص داده اند، افزود: هنوز بخش اعظم كاربري‌هاي تجاري و صنعتي تأييديه ايمني ندارند. در سال 85كمتر از 5درصد اماكن عمومي و تجاري تهران داراي تأييد ايمني از آتش‌نشاني بودند كه اين رقم در سال 92به 30درصد رسيد اما همچنان به گزارش سازمان آتش‌نشاني تهران، حدود 70درصد از ساختمان‌هاي شهر تأييديه ايمني ندارند.

معصومه آباد با تشريح اقدامات پيشگيرانه براي بروز سوانح و بحران‌هاي مشابه گفت: تصويب طرح توسعه و بهبود خدمات ايمني و آتش‌نشاني، طرح به‌روزرساني تجهيزات و امكانات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و ارتقاي سطح آموزش در اين سازمان يا طرح تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و ... در 2سال اخير و آن هم تنها در حوزه آتش‌نشاني نشان مي‌دهد كه شوراي شهر تا چه ميزان بر ضرورت تجهيز و تأمين اين سازمان كه به گواه بسياري از كارشناسان راه بسياري تا استانداردهاي جهاني دارد، تأكيد مي‌كند.

کد خبر 359747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha