محمد باریکانی: مهندس ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رئیس شورای‌عالی حفاظت از جنگل درخصوص تلاش‌های صورت گرفته برای تدوین و تکمیل پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی و لزوم حفاظت از جنگل‌ هیرکانی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: ثبت جهانی جنگل هیرکانی به پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت می‌گیرد و سازمان میراث فرهنگی هم به‌عنوان رابط ایران با یونسکو در فرایند ثبت جهانی جنگل‌ هیرکانی به این پرونده کمک می‌کند.

جنگل شمال

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها با اعلام اينكه نقاط واقع در پرونده ثبت جهاني جنگل هيركاني و مطالعات و توجيهات علمي براي ثبت جهاني اين جنگل در 3استان گيلان و مازندران و گلستان در حال نهايي شدن است، افزود: تأكيد هر 3 دستگاه همكار در پرونده بر جهاني شدن جنگل هيركاني است.

به گفته مقدسي، حفاظت از مناطق طبيعي با ثبت در فهرست ميراث جهاني بالا مي‌رود. چون كشورها خود داوطلبانه به‌دنبال ثبت جهاني ميراث طبيعي مي‌روند و درست به‌دليل ارزش‌هاي تاريخي و طبيعي و زيست‌محيطي جنگل‌ هيركاني است كه ايران نيز به‌دنبال ثبت جهاني اين ميراث طبيعي است.

رئيس شوراي‌عالي حفاظت از جنگل خاطرنشان كرد: روند تدوين پرونده ثبت جهاني جنگل هيركاني با پر شدن گپ‌هاي اطلاعاتي در اين پرونده تا تصويب پلان مديريتي جنگل هيركاني براي ثبت جهاني و تصويب آن در كميته راهبردي تا 6ماه آينده نهايي مي‌شود و كارشناسان در حال نهايي‌كردن سايت‌ها و محدوده‌هايي هستند كه بايد در پرونده ثبت جهاني جنگل هيركاني ثبت شود.

وي با اعلام اينكه حدود 8منطقه در جنگل هيركاني براي ثبت جهاني مشخص مي‌شوند، افزود: تلاش مي‌شود اين محدوده‌ها و مناطق تعيين شده در پرونده، معرف كل رويشگاه هيركاني باشند.

  • هيركاني ايران تنها رويشگاه باستاني

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و رئيس شوراي‌عالي حفاظت از جنگل درخصوص چرايي حفاظت از جنگل هيركاني و لزوم حفاظت از آن گفت: جنگل‌ها اكوسيستم‌هاي برتر هستند و از آنجا كه ايران كشوري با پوشش كم جنگل است كه تنها حدود 7درصد از خاك كشور را به‌خود اختصاص داده‌اند حفاظت از جنگل اهميت بسيار زيادي براي مقابله با تغيير اقليم، حفظ منابع تأمين آب شيرين و كاهش بار آلودگي‌ها دارد.

وي تأكيد كرد: جنگل هيركاني، جنگلي باستاني و برجاي مانده از چندميليون سال قبل است كه قدمت آن، اهميت حفاظت از رويشگاه هيركاني را كاملا مشخص مي‌كند.به گفته ناصر مقدسي، جنگل باستاني هيركاني برجاي مانده از پيش از آغاز عصر يخبندان و از جنگل‌هايي است كه در دوران يخبندان زمين توانست به حيات خود ادامه بدهد و برجاي بماند.

آنطور كه رئيس شوراي‌عالي جنگل درباره جنگل هيركاني به همشهري گفته است، در عصر يخبندان رويشگاه‌هاي هيركاني از ميان رفتند و نابود شدند و اكنون تنها رويشگاه باقيمانده از جنگل هيركاني در ايران و بخش كوچكي از آذربايجان قرار دارد.

  • عزم ايران براي ثبت هيركاني

اواسط دي‌ماه گذشته نشست تخصصي تدوين راهبرد ثبت جهاني جنگل‌ هيركاني با حضور مسئولان ميراث فرهنگي، محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع، كارشناسان كميسيون ملي يونسكو و كارشناسان بنياد سوكو آلمان در تهران برگزار شد.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور كه در اين نشست حضور داشت اعلام كرد كه عزم ايران براي ثبت جهاني جنگل‌ هيركاني جدي است و پرونده ثبت جهاني جنگل باستاني هيركاني در سازمان ميراث فرهنگي و با همكاري سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محيط‌زيست در حال تدوين است.

کد خبر 359741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha