گروه ادب و هنر: در حالی که ابتدای این هفته وزیر ارشاد، از بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای این وزارتخانه گلایه کرده بود، معاون اقتصادی و بودجه مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در جلسه‌ای مطبوعاتی حاضر به اعلام سهم بودجه فرهنگ از کل بودجه عمومی کشور نشد.

صفار هرندی ابتدای همین هفته در نشست مطبوعاتی جشنواره امام رضا درباره‌ مظلومیت فرهنگی که مقام معظم رهبری چندی پیش درباره‌ آن سخن گفته بودند، یادآور شد:‌ بعضی‌ها فکر می‌کنند که فرهنگ یک بخش مصرفی است و هر چه از آن کم شود، بهتر است. همه معتقدند که باید به فرهنگ نگاه جدیدی شود. اما این رقمی که الآن برای فرهنگ اختصاص داده‌اند، کفاف نمی‌دهد. اگر قرار است مظلومیت فرهنگی لغو شود، این بودجه‌ها کفاف نخواهد داد.  امیدوارم وقتی در مجلس بحث بودجه‌ فرهنگ مطرح می‌شود، بخش فرهنگ قربانی بخش‌های دیگر نشود.

این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز خواستار افزایش بودجه فرهنگی با نگاه رفع مظلومیت از فرهنگ هستند.

به گفته‌ غلامرضا میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، برخی از دوستان نماینده معتقدند اگر در بودجه‌های فرهنگی با عنایتی که مقام معظم رهبری داشتند، شاهد تغییر بودجه بخش فرهنگی و به‌طور مشخص فراهم شدن شرایط مساعد برای بخش‌های فرهنگی و برای جذب بودجه بودیم که هیچ، در غیراین صورت اگر بودجه همانند بودجه‌های قبل بوده یا تنها یک تغییر جزئی داشته باشد، در جلسات کمیسیون فرهنگی دیگر شرکت نکنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم با تأکید بر رفع مظلومیت از بخش فرهنگ و ضرورت افزایش بودجه این بخش گفته که در جلسات اخیر این کمیسیون عموما به این نقطه رسیده‌ایم که باید اعتبارات این بخش افزایش پیدا کند.

اما بجز این اتفاق نظر، اعلام مشخصی درباره بودجه فعلی فرهنگ وهنر کشور به‌طور دقیق نمی‌شود.

صفار هرندی می‌گوید: آنچه دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با این وعده‌ ابتدایی می‌گیرد، کم‌تر از ‌٤٠ میلیارد تومان است. ما حداقل به 2 برابر این بودجه نیاز داریم.

در همین حال میرزایی نماینده مردم بروجن اعلام کرد: با وجود گستردگی مجموعه‌های فرهنگی و سازمان‌های بزرگی مثل صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت بدنی و بخش گردشگری و فرهنگی و مجموعه‌هایی که صرفا کار فرهنگی انجام می‌دهند همه این‌ها تنها 3 درصد کل بودجه کشور را در اختیار دارند.

اما حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سهم فرهنگ و هنر را در حال حاضر از بودجه عمومی کشور حدود 4 درصد دانسته است و گفته که سهم این بخش باید حداقل 10 درصد کل بودجه عمومی را به خود اختصاص دهد.

این سخنان نشاندهنده آن است که نه سهم فرهنگ وهنر به‌طور دقیق مشخص است و نه این که هرکدام از این حوزه‌ها چقدر از آن 3 یا 4 درصد کل بودجه سهم می‌گیرند.

به گفته نماینده تبریز 18 دستگاه فرهنگی در کشور مرتبط با کمیسیون فرهنگی مجلس هستند که از جمله آنها سازمان تربیت بدنی است. به‌طور مسلم از این میان سهم ارشاد با تمام حوزه هایش در مقابل تربیت بدنی که حتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از آن بودجه دارند، بسیار ناچیز خواهد شد.

با تمام این احوال، معاون اقتصادی و بودجه مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که نمایندگان مجلس معترض به سهم اندک 5درصدی بودجه فرهنگ از کل بودجه کشور هستند گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند نگران بودجه هریک از دستگاه‌ها باشند اما دولت این وعده را می‌دهد که سهم فرهنگ و بهداشت از بودجه عمومی کل کشور رقم مناسبی را به خود اختصاص دهد.

به گفته وی میزان بودجه فرهنگ اختصاص داده شده از سوی دولت در حد بضاعت دولت نهم بوده است.

اما نکته مهم‌تر آن است که باوجود تمام ابهامات در بودجه فرهنگی و هنری، کارشناسان مسایل دیگر را نیز در مظلومیت آن دخیل می‌دانند.

غلامرضا میرزایی، مظلومیت بخش فرهنگی را منوط به بودجه ندانسته و معتقد است: انقلاب و نظام ما انقلابی فرهنگی بود، ولی متأسفانه رویکردهای‌مان اقتصادی و سیاسی است. اگر جامعه پیشرفت فرهنگی داشته باشد، می‌توان مشکلات اقتصادی و سیاسی را هم حل کرد.

اما حرف نهایی را وزیر ارشاد می‌زند: متأسفانه برخی نگاه‌ها این است که مثلا اگر سینما بسازیم، چه می‌شود؟! یا مثلا چه فیلمی در آن نمایش داده می‌شود؟ با این نگاه آیا می‌توان انتظار جهشی در بودجه بخش فرهنگی داشت؟

کد خبر 35952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز