شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۹
۰ نفر

«ماه بهمن، اصلی‌ترین زمان فعالیت ساختمان پلاسکو در طول سال بود؛ همه کاسب‌ها در این ساختمان انتظار‌ماه یازدهم را می‌کشیدند تا در آستانه بازار شب عید، بیشترین فروش خود را تجربه کنند.»

ساختمان پلاسکو زمانی که کسب و کار در آن رونق داشت

جواني كه 6ماه پيش موفق شده بود كسب و كار خود را به ساختمان پلاسكو منتقل كند، اين‌چنين با حسرت از پررونق‌ترين روزهاي كسب و كار خود سخن مي‌گويد. كاسب 32ساله كه با حسرت به نماد فروريخته شده چهارراه استانبول نگاه مي‌كند. چشمانش سرشار از حيرت و درماندگي است:

«آرزوي هر كسي كه در صنف پوشاك كار مي‌كند اين بود كه روزي بتواند كار خود را به ساختمان پلاسكو منتقل كند. حداقل 3ميليارد تومان سرمايه نياز بود تا بتوان در اين سطح فعاليت اقتصادي كرد. 6ماه پيش توانستيم وارد اين ساختمان شويم اما امروز همه‌‌چيز بر باد رفت.» بزرگ‌ترين مركز توليد و پخش پوشاك كشور، خود را براي مهم‌ترين روزهاي فعاليت آماده كرده بود. واحدهاي توليدي پوشاك، توليد را در ماه‌هاي اخير به اوج خود رسانده‌ و انبار توزيع‌كنندگان، بيشترين حجم كالا را در خود جاي داده بود.

بنكداران كه يك حلقه قبل از فروشندگان خرد پوشاك قرار دارند، فروش شب عيد خود را در ‌ماه بهمن انجام مي‌دهند و نياز خرده‌فروشان را براي فروش نهايي در آستانه نوروز تأمين مي‌كنند. اين فرمول در چند دهه گذشته دائما اجرا شده است. امسال اما اين ساختمان 17طبقه، سرنوشت ديگري داشت. حدود 4هزار فعال صنفي كه در 560واحد فعاليت مي‌كردند، نخستين روز بهمن را در شرايط متفاوتي نسبت به سال‌هاي گذشته تجربه كردند. ساختمان آوار شده و ايران را عزادار كرده است.

  • حادثه پلاسكو تأثيري در بازار شب عيد پوشاك ندارد

رئيس اتاق اصناف كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد ميزان خسارات اقتصادي ناشي از حادثه ساختمان پلاسكو گفت: آمارهايي در مورد ميزان خسارت 1500ميليارد توماني از اين حادثه اعلام شده كه گرچه نسبتا درست است اما ميزان واقعي خسارات هنوز مشخص نيست.

علي فاضلي تأكيد كرد: كميته‌اي كه به اين منظور در اتاق اصناف تشكيل شده در حال بررسي اين خسارات است و فكر مي‌كنم كه تا بعد از ظهر امروز(شنبه) برآوردهاي اوليه اين خسارات اعلام شود. وي افزود: سهم اين مركز تجاري از تأمين پوشاك كشور چندان زياد نبوده (كمتر از 5درصد) تا تأثير مشهودي بربازار پوشاك كشور داشته باشد.

به‌گفته او بخشي از واحدهاي صنفي مستقر در اين ساختمان، عرضه‌كننده و توزيع‌كننده پوشاك بوده‌اند. فاضلي با بيان اينكه اتاق اصناف كشور دغدغه 2تا 3هزار نيروي كار شاغل در اين ساختمان را كه اكنون بيكار شده‌اند را دارد، افزود: با اتمام بررسي‌ها و برآورد خسارات، توليد‌كنندگان مجددا ساماندهي مي‌شوند.

به‌گفته فاضلي كمتر از يك پنجم (100از 600) واحدهاي صنفي مستقر در اين محل بيمه داشته‌اند كه اين بيمه نيز فقط براي محصولات بوده و ساختمان، سرمايه و... اين واحدهاي صنفي را شامل نمي‌شود. در نشست ديروز (جمعه) اتاق اصناف با وزير كشور و ساير مسئولان، حادثه پلاسكو بررسي شد. همچنين براي استفاده بنگاه‌هاي آسيب‌ديده از نظام پولي و مالي كشور اعلام آمادگي شده است.

به گفته وي احياي ساختمان پلاسكو منوط به تصميم بنياد مستضعفان يعني مالك اين ساختمان است و وضعيت مالكيت كسبه آن هنوز احصاء نشده است. واحدهاي صنفي مستقر در پلاسكو از گذشته داراي پروانه بوده و از اين بات مشكلي ندارند، اما اين واحدها شرايط بيمه شدن را نداشته‌‌اند. بنگاه‌ها، واحد‌هاي صنفي و تجاري زيادي مانند فعالان ساختمان پلاسكو در كشور وجود دارند كه حتي شرايط بيمه شدن را ندارند.

  • واكنش فعالان اقتصادي به حادثه پلاسكو
  • اتحاديه پوشاك در اطاعيه‌اي اعلام كرد: هرگونه برآوردي از خسارات وارده فعلا غيرممكن است و تلاش ما اين است خسارت‌هاي جاني و مالي وارده به ساختمان، سرقفلي‌ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و... در كوتاه‌ترين زمان برآورد كارشناسي شود.
  • مهدي روانشادنيا، عضو هيأت‌مديره سازمان نظام مهندسي تهران: با محاسبه قيمت 20ميليون توماني براي هر متر واحد تجاري، حداقل ارزش دارايي ملكي كه در اين حادثه از دست رفته حدود 600ميليارد تومان است.جواد دروديان، رئيس سابق
  • اتحاديه پيراهن دوزان: سرقفلي مغازه‌هاي ساختمان پلاسكو، بين ۶۰۰ ميليون تا بيش از يك ميليارد تومان است.
  • مطالعات وزارت كار نشان مي‌دهد: اكنون حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاك شاغل هستند كه با درنظر گرفتن آمار اشتغال حدود 3هزار نفردر پلاسكو اين مجتمع سهم حدود نيم‌درصدي در اشتغال صنعت پوشاك داشته است.
  • رسول تاجدار، مديرعامل بيمه ‌البرز: كار رسيدگي و تشكيل پرونده براي 11خسارت ديده اين شركت از امروز آغاز خواهد شد.
  • محسن پوركياني، رئيس هيأت‌مديره بيمه ايران: بيمه ايران فرايند ارزيابي و رسيدگي به حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو را آغاز كرده و خسارات وارده به ذينفعان واحدهاي تحت پوشش را در كوتاه‌ترين زمان ممكن پرداخت مي‌كند.
  • فرامرز خجير، معاون فني بيمه‌هاي اموال بيمه آسيا: تاكنون مشخص شده است كه 50فقره بيمه‌نامه واحدهاي ساختمان پلاسكو مربوط به بيمه آسياست و از ساعت 8صبح امروز آماده پرداخت خسارت به بيمه‌گذاران هستيم.
کد خبر 359321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha