سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود سهم بالای پوشاک از کالاهای وارداتی قاچاق و زمینگیرشدن‌تولید‌کنندگان داخلی، از ۲۴۰ شرکت مدعی نمایندگی برندهای خارجی پوشاک در کشورمان تنها با این حال۲۴شرکت مجوز دریافت کرده‌اند و مدارک حدود ۳۰شرکت در حال بررسی است با این حساب بیش از ۹۰درصد این برندها به‌طور غیرقانونی در کشورمان فعالیت می‌کنند.

پوشاک

با وجود اقدامات وزارت صنعت و ساير دستگاه‌هاي ذيربط براي ساماندهي برندهاي خارجي پوشاك و ارائه ضرب‌الاجل اخذ مجوز و ثبت، هنوز نيز شركت‌هاي مدعي نمايندگي اين برندها، پوشاك قاچاق خارجي را با قيمت‌هاي بالاتر از برندهاي اصلي عرضه مي‌كنند برخي از اين شركت‌ها پوشاك را با تخفيف‌هاي غيرواقعي و بعضا تا 70درصدي اما با نام برندهاي اصلي به مردم عرضه مي‌كنند. همچنين اين شركت‌ها بخش عمده‌اي از پوشاك خارجي را به‌صورت قاچاق وارد مي‌كنند.

  • حركت لاك‌پشتي ساماندهي برندها

اجراي طرح ساماندهي برندهاي خارجي پوشاك، پس از اطلاعيه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در27مرداد‌ماه سال 94و تعيين مهلت دو ماهه‌اي براي واحدهاي صنفي مدعي عرضه برندهاي خارجي پوشاك و منسوجات آغاز و مقرر شد تا شركت‌هاي به‌اصطلاح نماينده برندهاي خارجي پوشاك با مراجعه به مركز امور اصناف و ارائه مدارك لازم، خود را ثبت كنند. اما اكنون با گذشت بيش از يك سال از آغاز اجراي اين طرح، هنوز هم برندهاي خارجي پوشاك از طريق فروشگاه‌ها و شركت‌هاي ايراني مدعي نمايندگي آنها يكه‌تاز بازار پوشاك كشورمان هستند.

  • واردات پوشاك قاچاق

دبيركارگروه ساماندهي مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد روند اجراي طرح ساماندهي برندهاي خارجي پوشاك در كشومان اعلام كردكه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور مداوم جلساتي را براي ساماندهي برندهاي خارجي پوشاك برگزار مي‌كند اما آخرين گزارشي كه كارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد اين برندها تهيه كرده طي يكي دو هفته اخير جلساتي را با ساير دستگاه‌هاي ذيربط برگزار و گزارشي را در مورد وضعيت اين برندها ارائه كرده است.

حميد قبادي، با بيان اينكه براساس اين گزارش كه به وزارت ارشاد، دستگاه قضايي و ساير نهادهاي ذيربط مانند وزارت صنعت، اتحاديه‌هاي صنفي و نهادهاي نظارتي ارائه شده است، اكنون به جز 25شركت كه نسبت به دريافت و ثبت مجوز نمايندگي پوشاك برندهاي خارجي براساس ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام كرده‌اند بقيه شركت‌ها كه حدود 240برند تقلبي پوشاك خارجي را در بر مي‌گيرد، به‌طور غيرقانوني در كشورمان فعاليت مي‌كنند.

وي با تأكيد بر اينكه هنوز هم فعاليت بيش از 90درصد شركت‌هاي مدعي برندهاي خارجي موجود در بازار پوشاك كشورمان غيرقانوني است افزود: نكته حائز اهميت آن است كه حتي شركت‌هاي داراي نمايندگي برندهاي خارجي پوشاك كه به‌صورت قانوني در كشورمان فعاليت مي‌كنند و ظاهرا موفق به دريافت مجوز شده‌اندنيز تنها بخش اندكي از پوشاك وارداتي را از طريق مبادي قانوني وارد مي‌كنند اما حجم عمده‌اي از پوشاك اين برندها به‌صورت قاچاق و غيرقانوني وارد و عرضه مي‌شود.

  • مقاومت برندهاي معروف پوشاك

دبير كارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از دلايل كندي اجراي اين طرح را مقاومت و تلاش برندهاي معروف پوشاك خارجي براي ادامه فعاليت غيرقانوني در كشورمان و مصونيت به‌دليل اسم و رسمشان قلمداد كرد و گفت: متخلفين هيچگاه از اقدامات خود دست‌بر نمي‌دارند اما با عزم جدي كه در كشور براي مقابله با فعاليت غيرقانوني برندها به‌ويژه در حوزه پوشاك غيرمجاز و لباس‌هاي غيرمتعارف (كه بخشي از لباس‌هاي غيرمتعارف نيز توسط همين برندها عرضه مي‌شود) وجود دارد، به‌زودي برخورد جدي نهادهاي ذيربط و به‌ويژه دستگاه قضايي با اين مختلفين را شاهد خواهيم بود.

وي تأكيد كردكه وزارت ارشاد به استناد ممنوعيت به كارگيري اسامي و واژه‌هاي بيگانه اغلب اين واحدها را بررسي و درخواست ارائه اسناد از آنها كرده‌ايم. قبادي تأكيد كرد: تا‌كنون سعي شده تا قبل از اقدامات نظارتي تذكرات لازم داده شود تا اين شركت‌ها بهانه‌اي نداشته باشند، اكنون اكثر شركت‌ها در تهران و شهرستان‌ها شناسايي و حتي توسط اتحاديه به آنها اخطار لازم براي ثبت قانوني و فعاليت مجاز مطابق با آيين‌نامه جديد فعاليت شركت‌هاي خارجي پوشاك كه شهريور‌ماه امسال به اين واحدها ابلاغ شده را داده است.

کد خبر 350642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha