وحیدرضا نعیمی: براساس برخی آمارها، جوانان بین 15 تا 24 ساله یک چهارم جمعیت شاغل جهان را تشکیل می‌دهند، اما در عین حال نیمی از بیکاران کشورهای مختلف در این گروه سنی قرار دارند.

به علاوه، 20 درصد جوانان با کمتر از یک دلار و نیمی از آنان با کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند. این نابرابری به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه‌ای برجسته است که 51 درصد جمعیت آنها زیر 25 سال است.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، این ارقام نشان می‌دهد که جوانان، قشر فزاینده‌ای از فقرا را تشکیل می‌دهند که باید در تعیین خط‌مشی کلان توسعه به‌نظریات آنان توجه کرد.

هر ساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هیأت‌هایی از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند که دربرگیرنده جوانان هستند، هر چند که به علت هزینه بالای مسافرت به نیویورک و اقامت در آن و نیز دشواری کسب روادید آمریکا، معمولاً جوانان کشورهای توسعه‌یافته و عمدتاً اروپایی می‌توانند در این اجلاس شرکت کنند و به همین علت، نسبت به نقش مثبت جوانان در این قبیل مذاکرات اطمینان کافی وجود ندارد.

اما امسال استثنائاتی وجود داشت و جوانانی از آذربایجان، مکزیک، تایلند و فیلیپین در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردند.

دفتر برنامه جوانان مستقر در دبیرخانه سازمان ملل به مجمع عمومی در تعیین اولویت‌ها و تدوین خط‌مشی رشد جوانان کمک می‌کند.

این دفتر امسال میزبان 25 جوان از 18 کشور برای شرکت در شصت و دومین نشست مجمع عمومی بود. در سال 1981 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن کشورهای عضو را تشویق کرد جوانان را در هیئت‌های نمایندگی خود بگنجانند.

گزارش جوانان و اهداف توسعه هزاره حاکی از آن است که جوانان در سازمان ملل در عرصه توسعه پایدار بیش از سایر عرصه‌ها در تبادل نظرها شرکت می‌کنند. سازمان ملل امیدوار است کشورهای بیشتری به ارزش حضور جوانان در هیأت‌های نمایندگی خود پی ببرند و این امر مستلزم توجه به ارزش سرمایه‌گذاری در جوانان است.

کد خبر 35927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز