یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دولتمند خال اف خنیاگر و نوازنده و شاخص‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان سال ۱۹۵۰ در روستای داغستان ناحیه شور‌آباد تاجیکستان او در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد.

دولتمند خال اف

نخستين استادان او پدرش خان محمد و برادرش نظرعلي بودند. او در مدرسه موسيقي و دانشكده هنر تاجيكستان تحصيل كرده است.

نخستين كنسرت دولتمند خال‌اف در سال 1963 در سن 13سالگي از تلويزيون سراسري شوروي سابق پخش شد واز 28 سال پيش از شعرهاي مولوي در كارهايش استفاده كرد تا اين كه چند سال قبل و در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک به دلیل استفاده از اشعار مولوی در کارهایش، نشان طلايي كشور فرانسه به او اعطاء شد.

دولتمند همان‌گونه كه به موسيقي اصيل تاجكستان و اشعار مولانا پايبند است، از شعرهاي شاعران معاصر نيز استفاده مي‌كند و حتي با اركسترهاي سمفونيك و گروه كر نيز كنسرت مي‌گذارد.

دولتمند رهبر گروه فلك تاجيكستان است و به مقامات موسیقی تاجیکستان اشراف دارد.
موسيقي تاجيكستان شامل 6 مقام و فلك سرايي است. فلك موسيقي مردمي است كه سال‌هاست آوازهاي آن كه قرن‌ها سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر منتقل شده و اجرا مي‌شود.

دولتمند درباره موسيقي فلك در مصاحبه‌اي گفته است: به‌دليل استفاده از اشعار عرفاني در زمان شوروي سابق از سوي دولت تا حدودي اجراي اين نوع موسيقي ممنوع بود.

دولتمند در سال‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر و نیز برخی اجراهای ویژه به ایران آمده است و اجراهای متعددی را به صحنه برده است. از او آلبوم‌هایی نیز در ایران منتشر شده است.

او قرار بود برای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نیز اجرایی داشته باشد که به دلیل عارضه قلبی از سفر بازماند.

کد خبر 358848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha