جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

پروین بهمنی در سال ۱۳۲۷ در شیراز بدنیا آمد.

پروین بهمنی

به گزارش همشهری آنلاین، پروین بهمنی (زادهٔ ۱۳۲۷، شیراز، ایران – درگذشتهٔ ۲۹ مهر ۱۴۰۰، تهران) پژوهشگر و خواننده اهل شیراز بود. پژوهش‌های بهمنی دربارهٔ فرهنگ و موسیقی قشقایی و سایر عشایر استان فارس بود.

زندگینامه: پروین بهمنی (۱۳۲۷-۱۴۰۰)

پیشینه

بهمنی در سال ۱۳۲۷ در شیراز، ایران به دنیا آمد. به واسطهٔ مادر و دایه‌اش با موسیقی قشقایی آشنا شد. پدرش، غلامرضا بهمنی بهمن بیگلو، از صاحب‌سبک‌های موسیقی قشقایی و از علاقه‌مندان و موسیقی‌دانان ایل قشقایی بود. بهمنی دوران تحصیلی خود را در مدرسه تربیت معلم شیراز گذراند واز دانش‌سرای عشایری فارغ‌التحصیل شد. بعد از آن ۱۶ سال به عنوان آموزگار مشغول بود. او همزمان با آموزگاری به فعالیت‌های هنری برای توسعه و دوام موسیقی ایلیاتی مشغول بود.

زندگینامه: پروین بهمنی (۱۳۲۷-۱۴۰۰)

پروین بهمنی ردیف موسیقی ایرانی را فراگرفت کرد و پس از آن به موسیقی قشقایی روی آورد. در کودکی شاگرد نورعلی برومند بود و سپس و آواز و موسیقی ایرانی را از هنگامه اخوان و مرتضی شریف آموخت. موسیقی قشقایی را از موسیقیدانانی همچون محمدحسین کیانی، حبیب گرگین‌پور، غلامرضا بهمنی و محمدقلی خورشیدی آموخت.

در سال ۱۳۸۰ گروه «حاوا» به سرپرستی خود را در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رساند و با آن گروه موسیقی قشقایی و دیگر مناطق عشایری فارس و همچنین موسیقی شیرازی را اجرا می‌کند. از آثار پژوهشی او پژوهش در موسیقی مقامی به همراه پسرش دامون شش‌بلوکی، بوده‌است.

جشنواره‌ای نیز در دانشگاه گیرسون ترکیه با حضور ۲۸۰ موسیقی‌دان و استاد دانشگاه به نام پروین بهمنی نام‌گذاری شده‌است. او نشان درجه یک هنری دریافت کرده بود.

زندگینامه: پروین بهمنی (۱۳۲۷-۱۴۰۰)

درگذشت

پروین بهمنی، مادر و خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین که از مدتی پیش با شدیدتر شدن مشکلات قلبی و ریوی در بیمارستان امام سجاد(ع) بستری شده بود، ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

کد خبر 633494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha