مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان توانسته‌اند با موفقیت رشته‌ای از مولکول‌ها را به شکلی تغییر دهند تا با کمک آن محکم‌ترین گره‌ای که تاکنون بسته شده‌است را خلق کنند.

گره

براساس گزارش ساينس، اين گره كه ساختاري سلتيكي دارد، با استفاده از عبور دادن هشت مولكول درهم پيچيده از ميان يكديگر ايجاد شده‌است.

شايد بستن يك گره مولكولي چندان مهم به نظر نيايد، اما واقعيت اين است كه تا به امروز تنها چند نمونه از چنين گره‌هايي ايجاد شده‌اند و درك اينكه چگونه مي‌توان چنين شكل‌هاي درهم تنيده‌اي را ايجاد كرد، براي رمزگشايي از مواد جديد و قدرتمند كليدي خواهد بود،‌موادي مانند پارچه‌‌هاي ضد گلوله به سبكي و انعطاف‌پذيري پارچه پنبه‌اي.

به گفته محققان دانشگاه منچستر گره و بافت در طول تاريخ همواره منجر به ايجاد كشفيات بزرگ در فناوري شده‌اند،‌انواع پارچه‌ها،‌تورهاي ماهيگيري و حتي بند كفش‌ها همگي به واسطه ايجاد توانايي در گره زدن ايجاد شده‌اند.

اولين گره مولكولي در سال 1989 توسط شيمي‌داني به نام ژان پي‌ير سوواژ بسته شد كه سال گذشته جايزه نوبل شيمي را نيز براي مطالعاتي كه در همين زمينه انجام داده دريافت كرد.

اين گره ساده‌ترين گره ممكن بود، يك گره سه‌بخشي كه شباهت زيادي به يك شبدر سه برگي داشت. اما گره مولكولي بعدي 25 سال پس از اين گره زده شد. اگرچه دانشمندان و رياضيدانان احتمال ايجاد ميليارد‌ها نوع گره مولكولي را محاسبه كرده‌اند، اما ايجاد گره در مواد شيميايي دشوارتر از حد تصور است زيرا بايد از طريق پيوند‌هاي شيميايي ايجاد شوند.

گره جديدي كه توسط دانشمندان دانشگاه منچستر ايجاد شده‌است، طولي برابر 20 نانومتر دارد و حاوي هشت حلقه 192 اتمي است كه به واسطه تكنيك خود سرهم شونده‌اي در اطراف يون آهن به يكديگر بافته شده‌اند. براي جوش دادن انتهاي اين رشته‌ها و تكميل گره نيز از نوعي كاتاليزور شيميايي استفاده شده‌است.

اين گره پيچيده‌ترين گره مولكولي است كه تاكنون ايجاد شده‌است و به گفته محققان توانايي در ايجاد گره‌هاي مولكولي مختلف مي‌تواند زمينه‌ساز آزمايش مقاومت و انعطاف‌پذيري در مواد مختلف شود تا در نهايت با آزمايش روي مواد مختلف، ابرموادي قابل انعطاف و مقاوم خلق شوند.

کد خبر 358782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha