همشهری آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ذخایر ژنتیکی ایران غنی بوده به طوری که جزء ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ بانک ژن گیاهی است.

ایران به لحاظ بانک ژن گیاهی جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست

به گزارش ایرنا، اسکندر زند روز شنبه در نشست با استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این استان نیز با داشتن تنوع گیاهی بالا نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: حوزه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی توجه ويژه‌ای به دلیل تنوع گیاهی به استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی گفت: سعی می‌شود که توانمندی‌ها و استعدادهای کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی و حوزه آب و خاک به طور علمی و کاربردی توسعه یابد.

معاون تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی مستعد در زمینه کشاورزی است به گونه‌ای که از 20 موسسه پژوهشی در حوزه کشاورزی، باغات و شیلات کشور 2 مورد در این استان وجود دارد.

زند بیان کرد: هم اینک یک موسسه تحقیقات کشاورزی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و یک موسسه ژنتیک آبزی‌پروری نیز در شهر یاسوج فعال است.

وی عنوان کرد: با داشتن استعدادهای چشمگیر کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد اما کمبودهای متعددی در این استان وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مشکلات و کمبودها در این حوزه شناسایی و برای رفع آنها همکاری لازم با مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مراکز تحقیقاتی این استان دارای ظرفیت بالایی در بخش‌های آب و خاک، كشاورزی، منابع طبیعی و گیاهان دارویی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: ویژگی اصلی کهگیلویه و بویراحمد شامل آب، جنگل و مرتع و نفت بوده و کشاورزی نیز جزء اولویت‌های همیشگی این استان است و مسئولان اجرایی نیز به این بخش توجه جدی دارند.

وی با اشاره به این که کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از استان‌های هدف برای تحقیقات در بخش‌های مختلف کشاورزی، باغی، آبزی‌پروری، منابع طبیعی و گیاهان دارویی باشد، افزود: به دلیل محرومیت این حوزه چنانچه به طور ویژه مورد توجه قرار نگیرد همچنان مشکلات آن باقی خواهد ماند.

خادمی بیان کرد: با وجود این همه استعداد در بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد توجه چندانی به آنها نشده و هم اینک نیز نباید همچون استان‌های برخوردار کشور به آن نگاه کرد.

وی عنوان کرد: توجه به حوزه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی در اولویت برنامه‌های مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و فرآوری محصولات کشاورزی، جنگلی، باغی، دامی و گیاهان دارویی نیز از موضوعات مهم اقتصادی این استان است.

خادمی خواستار تلاش و کمک وزارت جهاد کشاورزی برای تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به عمل و حرکت تجاری و اقتصادی شد.

وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه ظرفیت‌های خود در بخش‌های مختلف کشاورزی به همکاری بیش از پیش وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد.

وی گفت: این استان آمادگی دارد در حوزه کشاورزی، آبخیزداری، دامپروری، باغداری، آبزی‌پروری و فرآوری محصولات برای جذب هرگونه سرمایه‌گذاری تعامل جدی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به منظور بررسی مشکلات و کمبودها در حوزه تحقیقات بخش کشاورزی به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

کد خبر 358766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha