شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

یک‌ماه کشمکش میان دونالد ترامپ و نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر سر نقش روسیه در هک اینترنتی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، در نهایت به جلسه توجیهی آنها با ترامپ، انتشار یک گزارش ۲۵صفحه‌ای و اعتراف رئیس‌جمهور منتخب به حمله سایبری روسیه به انتخابات منجر شد.

ترامپ

شامگاه جمعه روساي سازمان اطلاعات مركزي (سيا)، سازمان اطلاعات ملي، آژانس امنيت ملي و پليس فدرال (اف‌بي‌آي) در برج ترامپ در نيويورك مهمان او بودند تا نتيجه بررسي‌هاي خود را در مورد نقش روسيه در هك كامپيوترهاي حزب دمكرات و روند تأثيرگذاري روس‌ها بر انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور با او در ميان بگذارند؛ روندي كه ترامپ روز قبل از اين جلسه آن را تلاشي براي «پرونده‌سازي» عليه روسيه خوانده بود.

روساي نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا در اين جلسه با ارائه اسناد خود به ترامپ، به او اعلام كردند كه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، با هدف ضربه زدن به موقعيت هيلاري كلينتون و در تلاش براي پيروزي ترامپ در انتخابات، «دستور» يك سري حمله سايبري چندجانبه به انتخابات آمريكا را صادر كرده است.

زمزمه دخالت روس‌ها در روند انتخابات از فرداي برگزاري رأي‌گيري به گوش مي‌رسيد. نهادهاي اطلاعاتي آمريكا در گزارش‌هايي به باراك اوباما از حمله سايبري روسيه به كامپيوترهاي حزب دمكرات، كاخ سفيد، ستاد مشترك ارتش، وزارت خارجه و برخي شركت‌هاي بزرگ آمريكايي خبر دادند؛ حمله‌هايي كه برخي از آنها موفق بودند و برخي ناموفق. اما همان حمله‌هاي موفق خصوصاً حمله به سرور ايميل حزب دمكرات به درز اطلاعات ايميل‌هاي سران اين حزب به‌خصوص جان پودستا، رئيس ستاد انتخابات كلينتون منجر شد.

اطلاعات طي روزهاي پيش از برگزاري انتخابات، از سوي ويكي‌ليكس منتشر شد تا هيلاري كلينتون كه درنظرسنجي‌ها با اختلاف زياد از ترامپ پيش افتاده بود خود را ابتدا در يك قدمي او ببيند و در نهايت شكست را بپذيرد.

در نسخه غيرمحرمانه اين گزارش كه بلافاصله پس از جلسه با ترامپ در 25صفحه منتشر شد، آمده است كه مقام‌هاي كرملين به‌طور مشخص تصميم گرفتند براي پيروزي ترامپ در انتخابات تلاش كنند و بر اين‌اساس يك سري اهداف مشخص ازجمله هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه را به‌عنوان اهداف حمله‌هاي سايبري هكرهاي روس تعيين كردند.

بر اين اساس، روس‌ها علاوه بر نهادهاي انتخاباتي و دولتي برخي مراكز تحقيقاتي و نهادهاي غيردولتي را هم هدف حمله قرار دادند. همچنين از سوي دولت روسيه به برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي براي فعاليت به نفع ترامپ مبالغي پرداخت شد. كل عمليات نيز از سوي سازمان اطلاعات ارتش روسيه (جي‌آر‌يو) سازماندهي شده است.

اين گزارش به شبكه تلويزيوني دولتي «راشاتودي» روسيه و همكاري آن با وب‌سايت ويكي‌ليكس هم اشاره كرده و آن را «ابزار تبليغاتي» مسكو عليه واشنگتن خوانده است. به گفته نهادهاي اطلاعاتي آمريكا، اطلاعاتي كه از سوي ويكي‌ليكس عليه كلينتون افشا شد، از سوي روس‌ها در اختيار اين وب سايت گذاشته شده است. با اين حال، مسكو ديروز براي چندمين بار طي هفته‌هاي اخير هرگونه ارتباط با هك انتخابات آمريكا و وب سايت ويكي‌ليكس را رد كرد.

  • واكنش ترامپ

دونالد ترامپ كه از كنار هيچ‌يك از حواشي انتخابات امسال آمريكا به راحتي نگذشته، ترجيح داد جمعه شب را با صدور بيانيه‌اي در واكنش به گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا بگذراند. او كه ساعاتي قبل اين سازمان‌ها را به «سياسي‌كاري» متهم كرده بود در بيانيه‌اش نوشت كه «براي خدمات نهادهاي اطلاعاتي كشورش احترام زيادي قائل است.»

ترامپ اگرچه قانع شد كه روس‌ها عليه روند انتخابات دست به حمله سايبري زده‌اند، اما در عين حال موضعي گرفت كه به پيروزي خودش در انتخابات خدشه‌اي وارد نشود. او در بيانيه‌اش گفت كه كشورهايي مانند روسيه و چين همواره تلاش مي‌كنند به زيرساخت‌هاي آمريكا رخنه سايبري كنند، «اما اقدامات اخير روسيه ابدا تأثيري بر نتيجه انتخابات نداشته است».

ترامپ اما ديروز بالاخره سكوت توييتري‌اش را شكست و صبحش را با اين پست آغاز كرد: «سهل‌انگاري تمام و كمال از سوي كميته ملي حزب دمكرات باعث شد هكرها موفق شوند. كميته ملي حزب جمهوريخواه دفاع سايبري قوي‌تري داشت!» اشاره ترامپ عدم‌موفقيت هكرهاي روس براي رخنه به كامپيوترهاي حزب جمهوريخواه است كه در گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا به آن اذعان شده است.

کد خبر 358021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha