یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

موضوع تأمین نقدینگی برای خرید پسته از باغداران بر اساس پیگیری‌ها و وظایف کار گروه بازرگانی و بهداشت پسته، به ستاد عالی پسته منعکس شده است که مراتب آن در حال پیگیری مستمر است.

روابط عمومی وزارت بازرگانی به‌دنبال درج گزارشی تحت عنوان پسته گریان صادرات در مورخ 14/07/86 در صفحه 11 روزنامه، درخصوص موارد ذکر شده به ارائه مراتب پیگیری معاونت ذی‌ربط از امور مذکور پرداخته است.

در بخشی از این توضیح آمده است: موضوع عملکرد در هکتار تولید پسته، ملزومات آموزشی – ترویجی و حتی موضوعات کلیدی و مهمی مانند آلودگی پسته به آفلاتوکسین به‌طور مستقیم متوجه مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی است که در جلسات متعدد ستاد عالی پسته نیز بر آن تأکید شده و اساساً به همین دلیل کار گروه کشاورزی و صنایع به ریاست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ستاد عالی پسته به منظور ساماندهی امور مرتبط با تولید و صنعت تشکیل و تاکنون هم طی سال‌جاری جلسات متعددی پیرامون وظایف مربوطه برگزار کرده است.

همچنین موضوع آلودگی پسته ایران به آفلاتوکسین و خطرات و تهدیدات ناشی از آن از جمله امکان اعمال ممنوعیت و محدودیت بر صادرات پسته ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های چند سال اخیر صنعت پسته کشورمان است که نیازمند انجام کارهای زیربنایی میان مدت و گاه بلندمدت برای اصلاح باغ‌ها، آموزش و ترویج اصول بهداشتی به باغداران، تامین تدارکات لازم در نگهداری، حمل‌ونقل، فرآوری و بسته‌بندی است.

در بخش دیگری از این پاسخگویی به نکات درج شده در گزارش فوق آمده است: کمیسیون کدکس بین‌المللی آلاینده‌های مواد غذایی که هر سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهد طی چند سال اخیر خواهان ارائه مدارک و مستندات لازم « از جمله طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در کشور روی وضعیت آلودگی پسته ایران به آفلاتوکسین» برای بررسی  عدم آلودگی پسته ایران و نیز برنامه‌ها و روش‌های مدون ایران برای کاهش آلودگی پسته به  آفلاتوکسین است که با توجه به اینکه پشتوانه تحقیقات موضوعی در کشور چندان قوی نبوده است.

این سازمان طی 2 سال گذشته و امسال با حمایت از انجام طرح‌های تحقیقاتی یاد شده اقدامات بنیادی و اساسی در جهت تولید و ارائه مستندات علمی لازم به کمیسیون مذکور انجام داده است که این روند یک جریان زمان‌بر علمی و بسیار حساس و حیاتی برای پسته کشور بوده و اساسا در کوتاه‌مدت ایجاد تغییر و تحول چشمگیر در این وضع را نمی‌توان انتظار داشت.

علی هذا امید آن است که در آینده نزدیک تمامی دست‌اندرکاران امر به ویژه باغداران، فرآوری‌کنندگان و صادرکنندکان با جدی گرفتن موضوع کاهش آلودگی پسته، بخش عمده‌ای از این تهدیدات را به فرصت‌های نوین تبدیل کنند.این در حالی است که طرح‌های توسعه باغ‌ها و نیز افزایش کیفیت محصولات تولیدی به‌طور جدی در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

توضیح همشهری: در گزارش درج شده از سوی همشهری عنوان شده بود که مسلما نمی‌توانیم منکر تبلیغات منفی علیه پسته ایران به بهانه آلوده بودن به آفلاتوکسین باشیم، ‌از این‌رو با انتقال مناسب محصول از باغ به ترمینال، رفع مشکلات انبارداری و بسته‌بندی مناسب، این امکان مهیا می‌شود تا همچنان بازار صادراتی پسته جهان، در دست ایران باقی‌ بماند.

همچنین در این گزارش آمده بود: در تولید پسته نیز مانند بسیاری از محصولات کشاورزی باز هم سود مطلوب عاید دلالان می‌شود، زیرا تولیدکنندگان معمولا به‌دلیل مشکلات مالی به محض برداشت محصول، تولیدات خود را می‌فروشند، به نحوی که بیشتر محصول در همان ماه‌های اول به فروش می‌رسد.

همچنین در بخش دیگری از گزارش فوق تأکید شده بود: متأسفانه بر اثر رعایت نکردن اصول صحیح در تولید باغ‌ها و اصول فنی در زمان فرآوری محصول در ترمینال‌ها و عبور پسته صادراتی از روی دریا، در کنار فقدان بسته‌بندی مناسب این محصول، اغلب محموله‌های صادر شده دقیقاً استانداردهای بازارهای اروپایی را ندارند.

درخصوص آموزش کشاورزان نیز در این گزارش عنوان شده بود که متأسفانه کشاورزان کشور هیچ گونه آموزش لازم و ضروری در زمینه تولید ندیده‌اند، اما از آنجایی که 50 درصد از تولید جهانی، سطح زیرکشت و صادرات پسته متعلق به کشورمان است، هنوز هم با توجه به کاهش سهم کشورمان در موارد ذکر شده، ایران دارای مقام اول در تولید پسته است.

کد خبر 35790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز