مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

بحث ترافیک تهران صبح ۱۷ دی در برنامه تلویزیونی مناظره که از شبکه اول سیما پخش شد، محل بحث ۳ عضو شورای شهر و یک کارشناس حمل‌ونقل قرار گرفت.

ترافیک

محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گسترش خطوط مترو و اتوبوس‌هاي تندرو در شهر را از مهم‌ترين عوامل براي حل معضل ترافيك دانست و گفت: ما نبايد همه مشكل را گردن مردم بيندازيم زيرا اگر هم‌اكنون مشكلي وجود دارد، به‌طور حتم ناشي از اقدامات نادرست مسئولان در اين‌باره است.

اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه هم‌اكنون بيش از 3هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران تردد مي‌كنند، افزود: متأسفانه سرعت اقدام مسئولان و حاكميت بسيار پايين است و نبايد با اين شرايط از مردم انتظارات غيرمعمول داشته باشيم. پيرهادي درباره ناوگان اتوبوسراني گفت: از سال 91 تا به امروز حتي يك دستگاه اتوبوس هم به شهرداري تحويل داده نشده است. به گفته وي، اين در حالي است كه فرهنگ و سبك زندگي مردم تغيير كرده و درصد استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي بيشتر شده است.

  • ترافيك، دغدغه مسئولان شود

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران كه يكي ديگر از مهمانان اين برنامه بود، در همراهي با محسن پيرهادي، راهكار حل معضل ترافيك كلانشهرها را‌ گسترش مترو و اتوبوس‌هاي تندرو عنوان كرد. وي در اين‌باره تأكيد كرد: بحث ترافيك در كشور باعث بروز 2مشكل جدي ازجمله اتلاف وقت و عدم‌پيش‌بيني كارها و افزايش آلودگي در شهرها شده است كه اگر در بحث حل معضل ترافيك اقدامي انجام شود، باعث حل اين مشكلات هم خواهد شد.

وي افزود: به‌نظر من حل اين موضوع بايد به‌ دغدغه همه مسئولان و متوليان اين بخش تبديل شود زيرا شهرداري به‌تنهايي نمي‌تواند كاري از پيش ببرد. اين عضو شوراي شهر در بخش ديگري از سخنان خود به يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش آلودگي هوا كه خودروهاي داخلي و كيفيت توليد آنهاست، اشاره كرد و گفت: اقدام نامناسبي كه سال گذشته انجام شد، پرداخت يك ميليارد دلار تسهيلات به مردم براي خريد خودروهاي بي‌كيفيت و بدون استفاده در پاركينگ‌هاي شركت‌هاي خودروسازي بود.

وي يادآور شد: متأسفانه طي روزهاي اخير كه شاهد آلودگي هواي تهران بوديم، به جاي اينكه ماسك بر دهان‌ها باشد، بر چشم‌ها بود. به‌نظر من تنها راه‌حل اين مشكلات عزم ملي است زيرا 50درصد متروي كشور در دست حاكميت است.

  • اهميت برقراري سرويس ادارات

رئيس كميته حمل‌‌ونقل و ترافيك شوراي ‌شهر تهران هم كه يكي ديگر از اعضاي پارلمان شهر به‌عنوان مهمان اين برنامه بود، درباره ترافيك تهران گفت: ترافيك موضوعي است كه با آلودگي هوا در كلانشهرها عجين شده و اسناد بالادستي در شوراي اسلامي شهر تهران نيز با نگاه به اين موضوع تدوين شده است.

محسن سرخو درباره پيشنهاد افزايش قيمت سوخت نيز گفت: درآمد مردم در كشور ما به ارز نيست كه بخواهيم هزينه‌ها را هم از آنها ارزي دريافت كنيم. يكي از مباحثي كه به‌نظر من در افزايش ترافيك نقش مهمي دارد، حذف سرويس اياب و ذهاب ادارات و سازمان‌ها در دولت قبل است زيرا تا زماني كه اين سرويس‌ها پابرجا بود، خودروي كمتري در شهر تردد داشت و كارمندان دولت و بخش‌هاي خصوصي مجبور نبودند‌ با ماشين شخصي تردد كنند.‌وي اقدامات شهرداري براي كاهش ترافيك را نيز ناكافي دانست و بر فرهنگسازي براي استفاده بيشتر از حمل‌ونقل عمومي تأكيد كرد. وي اظهار داشت: با پول ساخت پل صدر مي‌شد 2 خط مترو احداث كرد.

  • نسخه حمل‌ونقل به جاي برنامه

امير جعفر‌پور، كارشناس حمل‌ونقل هم سهميه‌بندي بنزين براي مصارف شخصي را ازجمله راهكارهاي حل معضل ترافيك در كلانشهرها عنوان كرد و گفت: ما مي‌توانيم با صرفه‌جويي حاصل از كاهش مصرف سوخت در كشور اين مبلغ را براي رشد و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي اختصاص دهيم. اين كارشناس حمل‌ونقل در ادامه افزود: در كشورهاي ديگر به جاي برنامه حمل‌ونقل، نسخه حمل‌ونقل دارند و دنبال تقويت و استفاده از وسايل حمل‌ونقل غيرموتوري هستند.

مردم هم در اين كشورها علاقه‌مند هستند تا از وسايل غيرموتوري استفاده كنند. وي با تأكيد بر اينكه مديريت ناوگان حمل‌ونقل كشور با توجه به شرايط فعلي سخت است، گفت: آمارها نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون بهره‌وري ناوگان اتوبوسراني در كشور كمتر از نصف است. وي در پاسخ به سؤال بينندگان برنامه درباره افزايش قيمت سوخت نيز گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، هيچ‌گاه افزايش قيمت سوخت، افزايش تورم را در پي نخواهد داشت.

کد خبر 357894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha