مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

احسان زارع‌شجاع: تهران بین ۲۹۷ کلانشهر جهان، از نظر وجود آلاینده‌ها در رتبه سی‌ام قرار دارد و شاخص آلودگی این شهر برابر با ۸۶.۱۳ در سال ۲۰۱۵ میلادی اندازه‌گیری شده است.

به گزارش مؤسسه numbeo، ميزان كيلومتراژ انواع وسايل نقليه اعم از سواري، تاكسي، ون، موتورسيكلت، دوچرخه، اتوبوس واحد، ميني‌بوس و اتوبوس‌هاي تندرو به‌عنوان وسايل نقليه‌اي كه درصورت استفاده توليد آلودگي مي‌كنند، در اين شهر 150ميليون كيلومتر برآورد شده است كه بين اين وسايل، ماشين‌هاي سواري رتبه اول با 61درصد از سهم انتشار آلاينده‌هاي شهر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنين يافته‌هاي 95مقاله علمي منتشره در مجله ساينس نشان از ارتباط مستقيم بين ترافيك و آلودگي هوا و بين آلودگي هوا و سلامت انسان دارد. از سويي گزارش سال2016 سازمان جهاني بهداشت (WHO) ثابت مي‌كند كه ايران در بين 10كشور آلوده جهان در سال 2012، رتبه هفتم را كسب كرده و تهران نيز در اين سال بعد از جاكارتاي اندونزي و كلكته هند، سومين شهر آلوده جهان بوده و انباشت آلاينده‌هاي جوي در ترافيك‌هاي شهري علت اصلي اين شرايط بحراني است.

آلودگي هوا، از سوي سازمان سلامت جهاني(WHO) به‌عنوان يكي از 10ريسك اصلي متوجه سلامت افراد در دنيا معرفي شده است. سالانه نزديك به3.7 ميليون نفر در سراسر دنيا بر اثر آلودگي هوا به مرگ زودرس دچار مي‌شوند. طبيعي است كه با تمركز جمعيت در كلانشهر‌ها و مصرف بالاي انرژي در اين نقاط افزايش ميزان آلاينده‌هاي هوا محسوس‌تر است. شهر تهران در مقام يك كلانشهر در سال‌هاي اخير با مسئله آلودگي هوا به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مسائل زيست‌محيطي مواجه بوده است.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محيط‌زيست آمريكا (EPA)، بين بخش‌هاي مختلف، بخش صنعت حمل‌ونقل 28درصد از كل ميزان گازهاي آلاينده توليد شده در سال 2013ميلادي در جهان را به‌خود اختصاص داده است. بين انواع بخش‌هاي سيستم‌هاي حمل‌ونقل، وسايل نقليه كوچك مانند ماشين‌هاي شخصي مسئول توليد 82درصد از اين ميزان هستند.‌مي‌توان با استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي به جاي وسايل نقليه شخصي 30درصد از توليد گازهاي آلاينده را كاهش داد.

  • كارشناس ارشد محيط‌زيست
کد خبر 357158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha