دکتر قربانعلی تنگ شیر*: حقوق شهروندی مجموعه حقوق و ارزش‌های حقوق بشری است برای اتباع یک کشور که در رابطه با موسسات عمومی از آن حقوق برخوردارند. و در معنای وسیع شامل پاسداشت امنیت، حقوق و آزادی‌های فردی و کرامت انسانی شهروندان توسط نهادهای دولتی می‌شود.

در تمام موارد این قانون بشرط اعتبار تابعیت برقرار میشود و سه حقوق مهم بشری در تمام دنیا شامل سه حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حقوق همبستگی است که حقوق شهروندی شامل هر سه مرحله می‌شود. و تمام اتباع ایرانی مقیم داخل و خارج کشور صرفنظر ار عقیده، رنگ، نژاد، مذهب و طرز تفکر و اندیشه از حقوق شهروندی برخوردار هستند. این حقوق شامل حق حیات برخورداری از کرامت انسانی،عدالت، آزادی و زندگی شایسته را برای همه شهروندان ایرانی را شامل می‌شود فارغ از جنسیت، سن، میزان بهره مندی از مواهب مادی وضعیت اقتصادی یا سلامت جسمی، ذهنی و روانی، گرایش سیاسی، اجتماعی، سبک زیستن، باور مذهبی، نژاد و قومیت و زبان.

دولت وظیفه خود می‌داند در جهت تامین آزادی و امنیت شهروندی دسترسی به عدالت و دسترسی به اطلاعات و دادرسی عادلانه، مصونیت حریم خصوصی از هرگونه تعویض غیرقانونی، منبع استراق سمع ،بازرسی، تجسس، تفتیش عقاید و افشای غیر قانونی اطلاعات بازداشت خود سرانه افراد و هر گونه شکنجه یا اجبار به ادای شهادت ،اقرار یا سوگند برای همه شهروندان همکاری کند و رعایت اصل برائت، اصل قانون بودن جرم و مجازات و صلاحیت مرجع رسیدگی به اتهام و شفاف سازی جرایم و رعایت حقوق متعهمان و محکومان بویژه در جرایم سیاسی و رسانه‌ای، حق محاکمه عادلانه علنی بدون تبعیض و حق انتخاب با بهره مندی از وکیل را دنبال کند و نشانگر جامعیت منشور حقوق شهروندی در راستای تضمین حقوق شهروندان که در مقدمه آن آمده است و توسط رییس جمهور در روز 29 آذر رونمایی شد که تنها با اراده دولت و مشارکت مردم عملی خواهد شد که باید ضمانت اجرایی قانونی نیز داشته باشد چون تمام دستگاههای اجرایی باید این منشور را رعایت کنند.

خصوصا نقش قوه مجریه از همه مهم‌تر خواهد بود.و روابط عمومی‌ها به عنوان بازوی توانمند دستگاههای دولتی و غیر دولتی با توجه به رسالت و اهداف خود بخوبی میتوانند از این فرایند اطلاع رسانی به کمک شبکه های اجتماعی به سربلندی بهره گیرنند زیرا در موارد بسیاری از جمله حوادث و رخدادهای بزرگ مثل انتخاب، تغییرات دولت وانتخابات مجلس مردم به نقش روابط عمومی بعنوان سخنگو اطلاع کافی دارند. چون روابط عمومی ها پل ارتباطی هستند. زیرا خود نیز به عنوان یک شهروند در این موضوع سهیم هستند و بهره خواهند برد روابط عمومی ها توان آنرا دارند چون می‌توانند با بهره‌گیری از سواد رسانه جامعه هدف خود، بخوبی مراحل اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی را به کمک رسانه ها بخصوص صدا وسیما و شبکه های اجتماعی هر چه بهترتر، ساده‌تر و مفید‌تر به زبان خود مردم برایشان بازگو کنند.

اهمیت جهانی روابط عمومی را نماینگر باشند این منشوردر بالا بردن سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی در جامعه نقش موثری دارد باید به مطالبه عمومی تبدیل شود البته بابد بدانیم که این منشور نه یک سند بین الملل است نه قانون اساسی و نه قانون مصوب مجلس بلکه برنامه و خط مشی دولت در قالب یک منشور به شکل ماده بندی شده ارائه شده است به نظربعضی‌ها بر مبنا اصل 113 قانون اساسی و از اختیارات رئیس جمهورمی‌باشد و اجرا ان برای دستگاههای که زیر نظر رییس جمهور هستند لازم اجرا است. همانند اعلامیه حقوق بشر است که آرمان ها را تبیین کرده. موضوع مهم این است که یکی از وظایف روابط عمومی‌ها ارتقای دانش عمومی است ضمن این که وظیفه دارند نسبت به ارتقاء دانش حرفه ای و تخصصی خود نیز اقدام کنند.

ارتقای دانش عمومی یعنی ارتباطات بالا مبتنی بر احترام به حقوق دیگران انجام وظایف شغلی و انجام وظایفی که مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی است که به کمک مراحل اجرایی این منشور حقوق شهروندی یکی از موارد خوب برای نشان دادن جایگاه واقعی روابط عمومی می‌باشد.

بیایم به جهان کنونی بنگریم که ارتباطات درآن حرف اول را میزند و دانش و دانایی منشورهارو را بوجود می‌آورد.

* مدرس ارتباطات و روابط عمومی

کد خبر 357399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha