همشهری آنلاین: یکی از فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی شنبه 3 نوامبر (12 آبان) با انجام راهپیمایی فضایی یک صفحه انرژی خورشیدی پاره‌‌شده را ترمیم کرد و به خدمه امکان دادن تا این باله را به طور کامل باز کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس اسکات پارازینسکی بست دست‌سازی را بر روی این باله پاره‌شده  نصب کرد و سیم‌های در هم‌گره‌خورده را که در دو نقطه این باله پارگی ایجاد کرده بودند، کوتاه کرد.

 او سپس بر بازشدن کامل این باله 35 متری بوسیله خدمه ایستگاه نظارت کرد.

پارازینسکی بر سر یک بازوی روباتی 27 متری به سوی محل این آسیب دیدگی حرکت کرد و کل زمان راهپیمایی‌اش هفت ساعت طول کشید.

فضانوردان درون ایستگاه به سرپرستی پاملا ملوری، فرمانده شاتل پهلو گرفته دیسکاوری، به آرامی این صفحه خورشیدی را باز کردند و به دقت از لحاظ بروز مشکلات جدید مراقب آن بودند.  سه‌شنبه گذشته این صفحه به اندازه سه چهارم طول کامل خود باز شده بود که خدمه ایستگاه متوجه  آسیب‌دیدن آن شدند.

این صفحه خورشیدید نور خورشید را می‌گیرد و بین  100 تا 160 ولت  الکتریسیته تولید می‌‌کند. بدون انجام این تعمیرات این باله آسیب‌دبده یک خطر ساختمانی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

این آسیب می‌توانست تشدید شود و به ناپایدار شدن این باله بینجامد و در نتیجه ناسا مجبور می‌شد به کلی آن را از ایستگاه فضایی جدا کند و یک منبع حیاتی انرژی را برای آزمایشگاه‌های اتصال‌یابنده در آینده را از دست بدهد.

کد خبر 35725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز